Jump to content

Hvor finner man krabber i Oslofjorden?

Ribtjenester

Recommended Posts

Setter du teina på steingrunn langs vestfoldkysten. Er du nærmest garantert krabbe.

Er alt annet enn noe fiskeekspert, men det er ytters skjelden at jeg ikke har fått krabbe, de gangene jeg har satt de 2 teinene jeg har. Husk dybde kravet på 25 mtr. frem til 1. oktober(?).

Bolærne er vel nå blitt vernesone for hummer. Vet ikke hvor smart det er å sette krabbeteiner der. Tror det kan bli dyrt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg har tidligere spurt om det samme på et dykkerforum. Svarene da gikk på fra Horten-området og utover.

Jeg både dykker og fisker en del med teiner og krabbegarn. Min erfaring er at du må ut til Bolerne-området på vestsiden av fjorden og Engelsviken-området på østsiden dersom du vil få noe særlig med krabbe. (Jeg ligger i Frognerkilen, så jeg må altså laaangt avgårde)

(Det er ikke noen dum ide å forsøke å sette ut krabbe i indre Oslofjord. Det kan synes som om det enkelte steder er en positiv utvikling mht omfanget av skjell, tare, kråkeboller m.m. , så kanskje det går an å få krabben tilbake???)

PAGURUS III

"Sommer... alltid!!!..."

har inntrykk av at oslofjorden innenfor Drøbak er nærmest livløs.

Tull og tøys. Hvor i allverden har du fått den ideen fra? Det er masse liv i Oslofjorden innenfor Drøbak. Men nå var det heldigvis ikke hummer trådstarter spurte etter. :giggle:

Av en eller annen grunn trives ikke krabben. Det har vært forsøkt å sette ut, både med og uten vilje. For en haug med år siden hadde vi en del fangstnett med krabbe hengende på rekka i hjemmehavna (Bestumkilen). De ble litt glemt, kan man si, og vi skjønte fort sammenhengen når en kompis i fyr og flamme ringte og fortalte at han hadde fått krabbe i garnet v/Killingen. Han hadde tenkt å ringe VG, for dette var jo vitterlig en sensasjon, men ble nok snytt for tusenlappen. :lol:

Det bør kanskje legges til at krabbene var tatt ved Færder.

Det er masse krabbe her i ytre oslofjord men problemet er vel heller at de er helt tomme. På sensommeren er det fint å plukke krabber. Siden det så og si alltid er et lite krus på vannet er det lettest hvis man har en dykkermaske, vanntett lykt og våtdrakt. Det er kjempemorsomt, men som sagt er de med få unntak tomme. Min erfaring er også at det ikke spiller noen rolle om de er tatt på sommeren eller høsten. Ei heller om de er plukket på skjælrur eller fanget i teine/garn. Det er rett og slett bare sølevann i de. Er det noen som vet hvortfor det er slik her ute og "fulle" krabber fra vest og sørland?? :confused:

Jeg er aktiv sportdykker. På min ferd under vann ser jeg masse krabbe. Men det er syd i fjorden du finner de fine eksemplarene. Og syd, da snakker vi Tisler, Søstrene, Færder osv. Der nede og rundtomkring er man garanter fine fangster. Høsten er en knallfin årstid å høste av havets godis. Selv skal jeg på to ukers hummerfiske, i Oktober, på Bergens-kanten, og der er det hummer og masse fine opplevelser på sjøen.

.....har inntrykk av at oslofjorden innenfor Drøbak er nærmest livløs.

Tja, eksempelvis er det masse blåsjell å finne rundt omkring og lagt merke til at man ofte kan plukke/spise disse (ifølge blåskjellvarselet til Mattilsynet)mens det ellers på kysten er algegift og farlig. Eksempelvis er Skjæltorsdag et begrep. Rikt fiskeliv (torsk, sei, makrell, sjøabbor (visstnok egen stamme i Lysakerfjorden), laks, ørret osv) er det også så det er nok noen myter ute og går og vannkvaliteten er en helt annen i dag enn f.eks for 30 år siden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...