Jump to content

Bygge om 23 år gammel Yanmar til ferskvannskjøling, verdt det tro

Magne A.

Recommended Posts

Hei.

Yanmar 3HM35 fra ca 87. Går som en klokke, ingen lekasjer, ingen røyk. Nå med overhalt gear.

Lurer på om det er noe poeng å bygge på ferskvannskjøling på denne fra Martec.

Vil kansje forlenge livet på motoren og det åpner seg en mulighet for vamtvann....

Noen meninger, eller erfaringer med Martec ?

Redigert av Diana700 (see edit history)

Martec er sikkert ok. Men sjekk ut tråden her som handler om Yanmar 2GM. Det er ikke sikkert at det vil lønne seg verken økonomisk eller driftsmessig å øke driftstemperaturen på motoren. Det vil ligge forkalkninger og rust blant annet i topplokket som meget mulig vil løsne og tette kanaler. Dermed vil du kunne lokalt få høye temperatuerer som vil kunne havarere motoren. Det er mao et usikkerhetsmoment innebakt. Hadde motoren vært yngre enn 10 år ville jeg nok gått for en slik ombygging.

Hadde dette vært min motor, hadde jeg tatt den med meg hjem, demontert topplokket og rengjort kjølekanaler så godt jeg kunne, mekanisk og eventuelt med oxalsyre eller Systemrens. Hvis jeg da ble overbevist at det ikke var alvorlige rustangrep innvendig, tror jeg nok jeg hadde satset på ferskvannskjøling. Hvis det ikke er noe annet alvorlig galt med motoren, vil du nok forlenge dens levetid betraktelig.

Eivind

Hadde dette vært min motor, hadde jeg tatt den med meg hjem, demontert topplokket og rengjort kjølekanaler så godt jeg kunne, mekanisk og eventuelt med oxalsyre eller Systemrens. Hvis jeg da ble overbevist at det ikke var alvorlige rustangrep innvendig, tror jeg nok jeg hadde satset på ferskvannskjøling. Hvis det ikke er noe annet alvorlig galt med motoren, vil du nok forlenge dens levetid betraktelig.

Eivind

Og hvis du finner at blokka er så spist i kantene at du ikke får toppen tett igjen, hva ville du gjort da? La oss høre? Jeg tror jeg ville pælmet hele greia. Inklusivt gearet som uansett kommer som bonus på en ny motor. Hvis han ikke plukker av toppen, så har han kanskje motor et anntall år til. Motoren har tross alt støpejernsblokk som har vært utsatt for sjø(vann) i 23 år, anoder eller ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...