Magne A. Startet 27.August.2010 Link til dette innlegget Startet 27.August.2010 (redigert) Hei. Yanmar 3HM35 fra ca 87. Går som en klokke, ingen lekasjer, ingen røyk. Nå med overhalt gear. Lurer på om det er noe poeng å bygge på ferskvannskjøling på denne fra Martec. Vil kansje forlenge livet på motoren og det åpner seg en mulighet for vamtvann.... Noen meninger, eller erfaringer med Martec ? Redigert 27.August.2010 av Diana700 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Martec er sikkert ok. Men sjekk ut tråden her som handler om Yanmar 2GM. Det er ikke sikkert at det vil lønne seg verken økonomisk eller driftsmessig å øke driftstemperaturen på motoren. Det vil ligge forkalkninger og rust blant annet i topplokket som meget mulig vil løsne og tette kanaler. Dermed vil du kunne lokalt få høye temperatuerer som vil kunne havarere motoren. Det er mao et usikkerhetsmoment innebakt. Hadde motoren vært yngre enn 10 år ville jeg nok gått for en slik ombygging. Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 27.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 ok, kan legge til at motoren har nå gått "bare" 2000 timer (ca 300 av de siste i fersvann) Båten ligger i innsjø og flyttes til saltvann på ferietur.... Leste også tråden du nevner og synes jo at det er synd hvis tæring skal være det som tar knekken på motoren.... Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Ville ikke byttet fra saltvannskjøling til ferskvannskjøling. Av samme grunner som Hulda nevner. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
okeido Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 kjører du i ferskvann etter ferien så ville ikke jeg gjordt noe hvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 27.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Er det slik at ved ombygging, vil temperaturen økes til ca 80 grader, mener å huske av termostaten nå åpner ved rundt 55 grader? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Er vel rundt 80-90 grader etter ombygging ja. Det var det på min Albin O21 Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Magne A. Svart 27.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Da tror jeg på bakgrunn av enstemmige tilbakemeldinger her at jeg lar dette være , det blir for dumt å bruke tusenlapper på å lage et mulig problem. Hvis jeg vil ha varmt vann kan jeg nok få tak i en diesel vannvarmer+tank i stedet.... takker for svar ! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Et særdeles klok avgjørelse! Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Hadde dette vært min motor, hadde jeg tatt den med meg hjem, demontert topplokket og rengjort kjølekanaler så godt jeg kunne, mekanisk og eventuelt med oxalsyre eller Systemrens. Hvis jeg da ble overbevist at det ikke var alvorlige rustangrep innvendig, tror jeg nok jeg hadde satset på ferskvannskjøling. Hvis det ikke er noe annet alvorlig galt med motoren, vil du nok forlenge dens levetid betraktelig. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Hadde dette vært min motor, hadde jeg tatt den med meg hjem, demontert topplokket og rengjort kjølekanaler så godt jeg kunne, mekanisk og eventuelt med oxalsyre eller Systemrens. Hvis jeg da ble overbevist at det ikke var alvorlige rustangrep innvendig, tror jeg nok jeg hadde satset på ferskvannskjøling. Hvis det ikke er noe annet alvorlig galt med motoren, vil du nok forlenge dens levetid betraktelig. Eivind Og hvis du finner at blokka er så spist i kantene at du ikke får toppen tett igjen, hva ville du gjort da? La oss høre? Jeg tror jeg ville pælmet hele greia. Inklusivt gearet som uansett kommer som bonus på en ny motor. Hvis han ikke plukker av toppen, så har han kanskje motor et anntall år til. Motoren har tross alt støpejernsblokk som har vært utsatt for sjø(vann) i 23 år, anoder eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.