rag Startet 27.August.2010 Link til dette innlegget Startet 27.August.2010 Hei På vei mellom Harstad og Tromsø i går falt temperaturmåleren til kjøleveska først fra 80 grader til 60. Så sto den og varierte mellom 40 og 70 grader en ti minutters tid, før den falt helt ned til nullposisjonen. Jeg tolker dette dithen at det er noe feil med måleren. Enten er giveren ødelagt, eller det er brudd på kabelen mellom giver og instrument, eller instrumentet er ødelagt. Hvor starter jeg på feilsøkingen? Og hvor sitter egentlig temperaturgiveren på en Yanmar 6LP DTE? Hvordan ser den ut? Jeg legger til at grunnen til at jeg har vært i Harstad er at registerreima måtte skiftes, uten at jeg tror det er en sammenheng her. Hilsen Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Har du manual for motoren ? ligger vel her på BP : Yanmar 6LP Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 27.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Takk, den tror jeg kommer til å hjelpe meg mye. I alle fall har jeg lesestoff hele helgen. rag Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 28.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Hei Har været i båten i dag. Temperaturføleren for kjølevannet sitter på venstre side av motoren rett over oljefilteret. Ledningen til føleren var løs, det var feilen. Mistenker sterkt at han som skiftet registerreim har hatt det frakoplet og glemt å skru til skikkelig etterpå. Men det er nå så, ingen skade skjedd. Men det jeg lurer på nå er at det virker som det er to følere. De sitter tett ved hverandre, begge var frakoplet. Er det noen som vet hva den andre er til? Er det en til temperaturmåleren og en egen som er koplet til alarmen som utløses når det blir riktig hett. Hilsen Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Vil tro at den andre er til alarm ja, uten at jeg kjenner motoren. Alarmen går vel på hvis du kobler den løse kabelen til gods(minus) Det er det giveren gjør når den blir påvirket av høy temp. Men det er ikke alltid lurt å koble kabler av ukjent opprinelse i hytt og vær. Kanskje det er koblingskjema på linken Diana 700 la ut? En prøvekabel med en svak sikring på er heller ikke dumt. Da ryker sikringen hvis du er på villspor og forhåpentligvis ingen skadde skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 .... går du bak og sjekker tempen med badetermometeret Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.