Gabba III Startet 27.August.2010 Link til dette innlegget Startet 27.August.2010 Har montert en brukt Wallas 2400 fra 1990 i snekka i sommer. Den tenner og varmer som bare det, men jeg lurer på om det er normalt at jeg må bruke begge luftuttakene så lenge den brenner på full effekt? Det hadde vært fint å få all varmen på ett sted til tider. Jeg har koblet slanger på begge to, en går inn i kabinen og en går ut under kalesjen. Om jeg stenger det ene, slår overopphetingssikringen ut etter en stund. Med brenneren på halv effekt slår den ikke ut. Jeg har god lufting der apparatet står, og det har ingen betydning hvilket av uttakene jeg stenger. Om det ikke er noen annen utvei kan jeg selvsagt føre begge slangene ut, og heller ha et y-stykke for å få varme inne, men hadde vært greit å slippe Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Om det ikke er noen annen utvei kan jeg selvsagt føre begge slangene ut, og heller ha et y-stykke for å få varme inne, men hadde vært greit å slippe Tror ikke det er noen vei utenom, hvis du ønsker å brenne på full effekt. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
nimbussen Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 har en wallas 3000 og der står det skrevet i boka att begge uttakene skal være åpne hele tiden,så man må regulere met t eller y forgreninger Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Jeg hadde samme tanken i hodet, å stenge ene uttaket (det som går til AC) for å få mer "trøkk" foran. Men ser jo at dette sannsynligvis ikke vil fungere. Men da kunne jeg tenkt meg istedet å sette på Y-kopling (med retningsveksler) på det ene røret og ført varmluft opp til vinduene for defrosting. De dugger jo så fort. Det burde jo gå an det :) Men det spørs om ikke dette heller blir et prosjekt først etter at båten er på land. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Gabba III Svart 27.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Ser nå at det står i bruksanvisningen at det nedre utløpet absolutt ikke må stenges, siden hoveddelen av varmen kommer ut her. Men min stopper altså selv om jeg bare stenger det øvre, også om det bare stenges delvis. Får vel bare satse på noen Y-stykker og ekstra slanger hit og dit, men liker egentlig det enkle opplegget jeg har nå godt Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Det er en ikke ukjent sak at Wallas varmere krever at begge løp er åpne. De er også kjent for å bruke svært lite strøm under drift. Av dette følger at viften for å flytte den varme luften fra kammer er i minste laget, og kun klarer å jobbe uten noen motstand. Du kan kompensere for dette ved å montere egen vifte på lufteslangen i den retningen du ønsker å styre hele varmestrøømen. Wallas har selv en egen vifte for dette formålet (http://www.wallas.fi/default.asp?id=extra-blower) som i kjent Wallas stil sikkert ikke er av den billige sorten. Alternativet kan jo være en PC vifte ? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Alternativet kan nogså være våre Safire varmere. De måler til enhver tid tempen på varmluften, og øker hastigheten på vifta hvis det er nødvendig for å holde tempen på korrekt nivå. Her går selvfølgelig grensa et sted. Den går opp til 15 Volt til ventilasjonsviften, selv om det bare er 11 Volt på batteriene. M.a.o.: Lite motstand i luftdistribusjonen; mindre strømforbruk. Les: ekstremt lavt strømforbruk. Det var reklamen. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Gabba III Svart 27.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Tror ikke jeg kjøper en ny nei Det høres jo ut som om det ikke er noe galt med den, det er bare sånn disse varmerne er?! Tror neppe det hjelper så mye med ekstra vifte heller, den lengste slangen er vel knappe tre meter... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.