Jump to content

Yamaha 40hk tidlig 80 tall, en grei motor?

Rikosjett

Recommended Posts

Har fått en Yamaha 40hk tidlig 80 tall 2-syl..

Kjenner delvis historikken på motoren og den er ikke kjørt mange tankene.

Men har ligget ubrukt i ca 20 år.

Hva bør gjøres før den fyres i gang om den fyrer da?

Tenkte å skru minst mulig, om det ikke er nødvendig.

Tror det er bare en forgasser på denne.

Er ikke propell med men det er vel lett å få tak i?

1: bytt olje på gear.

2: gå over slanger og annen gummi som kan ha blitt morken.

3: kan være en ide å ha litt 2t olje i sylindere og kanskje litt ekstra olje i bensinen ved første start siden det som ligger av oljesjikt er 20 år gammelt :)

Propell finner du sikkert på finn.no :)

Tilstand på en slik motor avhenger mye av hvordan den har vært lagret de 20 årene :)

Husk; det kan være greit å bruke motorkonserveringsmiddel for å beskytte denne bedre, slik at du kan ha glede av den lenge. dette er et alternativ biltema

Sikkert noe jeg har glemt, så les litt i gamle tråder også :)

Blir nye slangene og 2-takts olje i sylindrene..+ litt igjennom forgasserhalsen godt for veivlager.

Er det elektronisk tenning på denne?

Tror jeg blir å kjøre den på 1:25 4% til å begynne med.

Ellers er jeg spent på tilstand på impeller!

Noe som vet hvordan det er å skaffe deler til denne!

Ellers takk for svar!

Sikkert bare å bytte den impelleren, finn en lokal yamaha forhandler, han skaffer sikkert nytt det du trenger. Evt snakk med verksteder som fikser og tar service på båter og motorer, de skaffer som regel det meste. Ellers finner du mye på ebay hvis du handler på nett...

Ikke kjør for lenge med altformye olje, det kan også gjøre mere galt en godt(da snakker vi om veldigmye olje). Jeg bruker selv noen dråper ekstra for å være sikker.

Vil tro det er el.tenning, men er ikke sikker :)

Skrudde ut tennpluggene og helte motorolje ned sylindrene.

Da jeg satte den i fri og dreide svinghjulet kjentes den veldig treg ut.

Må prøve å koblet på en bensintank og prøve å fyre den opp!!

Den har både elstart og snor!

Noen som kan ha en styrekult til denne liggende helst komplett med gasswire

Motoren er 2 sylindret og har 1 forgasser!

motor olje? hadde vært bedre med 2 taktsolje som er i bensinen tror jeg,kanskje derfor den er treg. men er verdens beste motorer fra denne tiden, og yamaha... men bensinforbruket er høyt...

Tror jeg viille tatt ut pluggene igjen og dratt litt i moren for å få ut litt olje, og kanskje inn med 2 taks olje, motorolje er vel rimlig seigt i forhold til 2 takts olje

Far min kjøpte en slik ny i -81 (da fyllte han 20 liter bensin, jeg og bror min fikk hver sin kroneis og han betalte med en 100 lapp). Mye vannski kjøring, utallige timer med dorging, samt misbrukt av to gutter etterhvert(jeg kjørte av finnen i -88). Sto uten å bli brukt sikkert 5-6 år på 90 tallet. Var vel på service første året. Etter det har den visstnok aldri vært konservert.

Spurte han for et par år siden om det var på tide å bytte impeller igjen. Bytte spurte han, den kjøler da bra. Aldri byttet annet enn gearolje og noen sett plugger på den.

Maks choke og den starter på to sekunder hver vår :) lett å dra igang er den også. Rister og bråker som fy på tomgang, men går som en klokke. Synes ikke bensinforbruket er særlig høyt heller, den står på en tung selvstøpt 18 foter med overbygg og klarer såvidt 22 knop.

Man blir bare glad i slike motorer, men de fører til at man blir ganske merkeavhengig :)

Lykke til med oppstart :)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Rister og bråker som fy på tomgang,...

Her er vel det tydeligste ankepunktet til akkurat denne motoren. Jeg har selv en slik Yamaha 40 DE fra 1980 og selv etter nøye justering av forgasser er tomgangen temmelig ujevn med dertil vibrasjoner hark og host. Fra maks turtall og ned til ca 1800 rpm går den jevnt og ok, men forvent en del vibrasjoner etc fra 1500-1800 rpm og ned til og med tomgang. Det er en "himla" forskjell mellom denne 2 sylindrede 40-hesteren og for eksempel min andre Yamahamotor som er en 3-sylindret 80 hester fra 1985.

Utover ujevn gange på lave turtall virker det å være en solid og god motor. Lykke til :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...