Blaamyra Startet 28.August.2010 Del på Facebook Startet 28.August.2010 Vi oppdaget vibrasjonene første gang ved fult rorutslag og med litt pådrag. Vi har senere oppdaget at vibrasjonene også kommer ved nedtrimming av drevet. Bjordal & Madsen har hatt båten oppe for å sjekke belger og knute samt drevet ellers. De kan ikke finne feil. Hva kan problemet være? Noen som har opplevd noe lignende? Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
Eureka Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Om du forteller litt om type båt, modell og fot, så kan det ihvertfall hende at det er noen andre her som har samme båten som kan ha synspunkter og erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Blaamyra Svart 28.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2010 Hei Eureka, Som det fremgår under teksten så dreier det seg om Nidelv 725 som er 24 fot. båten veier ca. 2400 kg tørr. vibrasjonene kommer i sving og ved nedtrimming av drev. Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
Blue_Dragon Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 1/3 av vekten er motoren :) Se annen tråd om lagerskifte. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Oppfatningen av vibrasjon blir jo veldig subjektiv, men alle båter med drev har vel tendens til å vibrere/endre lydbilde litt hvis en trimmer drev helt ned og gjør krappe manøvre? Hvis dette er temmelig vagt, og kun opptrer når en "provoserer" så ville jeg sett om jeg kunne fått prøvd en lik eller temmelig tilsvarende båt for å gjøre en sammenligning. Sitér dette innlegget Link to post
Blaamyra Svart 28.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2010 Blue_Dragon. Lager er sjekket og funnet ok. Vi snakker om en utpreget vibrasjon, intensiteten stiger med utslag på ror. Ved nedtrimming er vibrasjonen kun til stede i forbindelse med nedtrimming og opphører når jeg slipper bryteren. Det er ingen vibrasjon uten belastning. Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
adeneo Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Vibrasjoner og ulyder ved full sving eller ved trimming, spesielt under belastning, er i 95% av tilfellene kryssene. Kryssene kan se bra ut, kjennes bra ut osv. men fortsatt ha slitasje. Eneste måten å sjekke kryssene skikkelig på, er å demontere akselen å se på kryssene. Det skal med andre ord ikke være striper, riper, merker, hakk osv. Volvo anbefaler utskifting av kryssene ved enhver form for merker/spor e.l. på kryssene. Kryss selges ikke løst av Volvo til DPH drev, kun aksel. Det er alltid greit å begynne med det enkleste først, og jeg hadde begynt med å sjekke styringen. Prøv å dra drevet til sidene for hånd, det skal ikke være slakk i styringen. Sjekk om det er slakk når drevet står i midt stilling, og ved fullt utslag til begge sider. Dersom du klarer å dra drevet mer enn noen millimeter for hånd er det slakk. Sjekk servo olje, og eventuelt luft systemet. Slakk er nesten alltid tegn på luft i systemet. Slakk i styring kan gi vibrasjoner, spesielt ved full sving, da drevet blir gående å vandre frem og tilbake. Noen cm holder for å gi vibrasjoner. legger ved kopi av Volvo manualen for lufting av systemet, kan være greit å prøve dette før man begynner å demontere. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Kan propellene være i ubabalnse? Sitér dette innlegget Link to post
Blaamyra Svart 28.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2010 Takk for innspill. Det er trolig det som er problemet. Hadde lekasje på styringen i vår, lokket på ekspansjonstanken var løst og merket at rattpumpen gikk i luft. Fikk den gang beskjed om at det var nok å etterfylle samt snu rattet fra ytterstilling til ytterstilling samtidig som vi etterfylte med olje. Ved demontering av drevet merket jeg at det kunne flyttes 4 - 6 cm sideveis. Skal få styrengen luftet. TAKK. Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
adeneo Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Bjordal & Madsen har hatt båten oppe for å sjekke belger og knute samt drevet ellers. De kan ikke finne feil. Hva kan problemet være? Noen som har opplevd noe lignende? Dersom det viser å være slakk i styringen, hadde jeg klaget til Bjordal & Madsen, da det første de burde gjort før de begynte å demontere noe, var å dra litt i drevet for å sjekke slakk, både i tilt/trim og styring. Var derfor litt usikker når jeg skrev det, da jeg regnet med at dette allerede var sjekket. Får håpe det ordner seg med lufting av styringen Til opplysning vil kryss/knuter, svinghulslager, belger osv. normalt gi en konstant ulyd/vibrasjon, da dette alltid roterer. Enkelte ganger må det belastning til for å fremprovosere ulyd/vibrasjon, men som regel ikke. Det holder normalt å svinge helt over for å finne feil på noen av disse, og belastning er normalt ikke nødvendig. Det som gjenstår da som kan gi vibrasjoner er propellene (nevnt over av Blue_Dragon, men skjer svært sjeldent, og er enkelt å sjekke), propellaksel, vertikalaksel, eller lager i øvre/nedre girhus. Volvo drev tåler normalt svært mye, og det er sjelden det er noe feil med noe av dette. Propellaksel er vel det vanligste, da denne kan bli bøyd hvis man kjører på noe. Dette er også svært enkelt å sjekke da ubalanse som regel kan sees når drevet kjøres (på land selvfølgelig), men det kan også være så små skjevheter at det er vanskelig å se, propellakselen kan da måles enkelt med en måleklokke når propellene er tatt av. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Vibrasjonene ved nedtrimming ved pådrag har jeg også.Trur nok det er noe som skal være der. Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Blaamyra Svart 28.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2010 Det som gjenstår da som kan gi vibrasjoner er propellene (nevnt over av Blue_Dragon, men skjer svært sjeldent, og er enkelt å sjekke), propellaksel, vertikalaksel, eller lager i øvre/nedre girhus. Volvo drev tåler normalt svært mye, og det er sjelden det er noe feil med noe av dette. Propellaksel er vel det vanligste, da denne kan bli bøyd hvis man kjører på noe. Dette er også svært enkelt å sjekke da ubalanse som regel kan sees når drevet kjøres (på land selvfølgelig), men det kan også være så små skjevheter at det er vanskelig å se, propellakselen kan da måles enkelt med en måleklokke når propellene er tatt av. Takk for nyttig info. Dersom aksel er skjev ville det vel vert vibrasjon uavhengig av rorplasering (full sving eller rett frem). Jeg håper det er så enkelt som å få luftet styringen. Vibrasjonene ved nedtrimming ved pådrag har jeg også.Trur nok det er noe som skal være der. Hilsen Morten Har ikke altid vert slik, denne vibrasjonen startet smtidig med vibrasjon i sving. Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
Blaamyra Svart 2.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2010 Da var båten sjøsatt igjen og alt virker greit. Ingen vibrasjoner hverken i sving eller ved nedtrimming. Det ytterste lageret i undervanshuset var gåen og det var mye luft i styrehydraulikken. I am now a happy chapp! Ser frem til en flott helg. Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
adeneo Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 Gratulerer. Det er greit når det ikke er verre. Lufting av styring og utskifting av ytre lageret på propellakselen er en smal sak i forhold til mye annet. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 Ved nedtrimming er vibrasjonen kun til stede i forbindelse med nedtrimming og opphører når jeg slipper bryteren. Det er ingen vibrasjon uten belastning. Vibrasjonene ved nedtrimming ved pådrag har jeg også.Trur nok det er noe som skal være der. Hilsen Morten Dette problemet har jeg også hatt siden dag 1. Bjordal og Madsen har feilsøkt uten å finne feil, unngår imidllertid vibrasjonene ved en liten "touch" på trim ned før en holder knappen til ønsket posisjon. Og problemet er kun når siste justering på trimmen var opp, for deretter justere ned. Så konklusjonen er da altså luft i trimsystemet? Sitér dette innlegget Link to post
Blaamyra Svart 2.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2010 Dette problemet har jeg også hatt siden dag 1. Bjordal og Madsen har feilsøkt uten å finne feil, unngår imidllertid vibrasjonene ved en liten "touch" på trim ned før en holder knappen til ønsket posisjon. Og problemet er kun når siste justering på trimmen var opp, for deretter justere ned. Så konklusjonen er da altså luft i trimsystemet? Hos meg var det luft i styrehydraulikken. Ikke i trimsystemet. Problemet forsvant med lufta. Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
Blaamyra Svart 20.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2010 Da var båten tilbake på verksted. Etter kun få timers gange kom vibrasjonene tilbake. Selv om propellen ble grundig inspisert ved forrige vekrstedsbesøk har jeg nå en mistanke om at propell eller aksling kan være i uballanse? Jeg kan imidlertid ikke forklare hvorfor vibrasjonene bare kommer ved kraftig sving, Noen som kan forklare meg dette???? Aage Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
Aquarius Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Om ubalanse i prop eller aksling hadde vel ikke problemet kommet og gått. Tipper du har en lekkasje i styresystemet/hydraulikken som gjør at du igjen har fått luft i systemet. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Blaamyra Svart 21.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2010 Om ubalanse i prop eller aksling hadde vel ikke problemet kommet og gått. Tipper du har en lekkasje i styresystemet/hydraulikken som gjør at du igjen har fått luft i systemet. Ja, det kan selvsagt være en mulighet. Det var vanskelig å få ut all luften i systemet. det virket som om styresylindrene produserte luft i forbindelse med luftingen som ble utført sist. Det kan nok ikke skrive seg fra lekkasje på utsiden, ettersom alt av sylindre etc. ligger under vann og kan ikke ta inn luft. Da må en eventuell lekasje være inne i båten. Aage Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
Blaamyra Svart 2.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2010 Hei, Jeg tar opp igjen denne tråden ettersom båten fortsatt ligger på verksted. Jeg er veldig spendt nå, for i dag skulle verkstedet begynne monteringen igjen etter å ha hatt maskinen ute. De fant lekasje i styresentralen som ligger slik til at det ikke er mulig å komme til den uten at maskinen taes ut. De fant også ut at hydraulikken for tilt/trim var fyldt med vann. Verkstedet har sendt inn disse feilene som en garantisak til Volvo, så jeg håper det godkjennes. hvis ikke blir dette svært mange båtlapper å betale. Uansett så skal nå både trim sylindre og styresentralen skiftes. Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
adeneo Svart 2.November.2010 Del på Facebook Svart 2.November.2010 (redigert) Normalt sett burde lekkasje i styresentralen som er av en slik art at sentralen må byttes dekkes av garantien dersom denne fortsatt er gjeldende, og da samtidig alt arbeid dette medfører, slik som ut/inn montering av motor osv. Vann i tilt/trim systemet kan skyldes mange ting og er litt verre, men dersom det kommer inn fra uttette koblinger, dårlige tetninger i sylindre e.l. bør det også dekkes av garantien, nok en gang da forutsatt at alt er innenfor garantitiden. Volvo kan være vanskelige på uklare saker, men så vidt jeg vet har de fortsatt overholdt garantiansvaret på saker som er rimelig rett frem, så vi får håpe det går bra. Legg ut resultatet når du vet mer, da det er interessant å høre hvordan det går, og lykke til. Redigert 2.November.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blaamyra Svart 2.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2010 Takk for det! Jeg skal informere dere om utfallet. jeg er egentlig like spent på om vibrasjonene er borte nå. Båten har lagt på verksted i nesten to månder og feilsøking har vært gjort i hele denne perioden. vil tro at det er medgått henimot 100 timer verstedstid og båten har vært på land og sjøsatt minst 5 ganger i denne perioden $$$$$$$.... Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
Victora III Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 Har ved to anledninger hatt luft i styrehydraulikken til DPH. Begge gangene etter skifte av hydraulikkslager av Volvo - og begge gangene fordi Volvo glemte å etterfylle hydraulikkolje (leve profesjonelle aktører). Men jeg fikk aldri utslag i form av vibrasjoner hverken ved inntrimming eller fullt rattutslag. Det ble mange flere tørn på rattet, men ikke andre ting. Lufting er forøvrig en smal sak ved påfyll på rattstammen og ved å ratte ut lufta og etterfylle flere ganger. For meg høres dette ut som kryss eller propellere. Sitér dette innlegget Link to post
Blaamyra Svart 3.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2010 For meg høres dette ut som kryss eller propellere. Verkstedet har forsøkt med nytt drev uten at vibrasjonen ble noe bedre. Det betyr at vibrasjonene ikke kan skrive seg fra verken propell eller knuter. Time will show! Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
Bitteliten Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 sitter motoren din fast i motorlabbene? er bunnen på skroget korrekt? er akterspeilet korrekt? hva sier Nidelv om dette? hvilken årsmodell er båt og motor? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.