Jump to content

Vibrasjoner i Volvo D6 350 med DPH drev


Blaamyra

Recommended Posts

Vi oppdaget vibrasjonene første gang ved fult rorutslag og med litt pådrag. Vi har senere oppdaget at vibrasjonene også kommer ved nedtrimming av drevet. Bjordal & Madsen har hatt båten oppe for å sjekke belger og knute samt drevet ellers. De kan ikke finne feil. Hva kan problemet være? Noen som har opplevd noe lignende?

Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig!

Link to post

Oppfatningen av vibrasjon blir jo veldig subjektiv, men alle båter med drev har vel tendens til å vibrere/endre lydbilde litt hvis en trimmer drev helt ned og gjør krappe manøvre? Hvis dette er temmelig vagt, og kun opptrer når en "provoserer" så ville jeg sett om jeg kunne fått prøvd en lik eller temmelig tilsvarende båt for å gjøre en sammenligning.

Link to post

Blue_Dragon. Lager er sjekket og funnet ok.

 

Vi snakker om en utpreget vibrasjon, intensiteten stiger med utslag på ror. Ved nedtrimming er vibrasjonen kun til stede i forbindelse med nedtrimming og opphører når jeg slipper bryteren. Det er ingen vibrasjon uten belastning.

Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig!

Link to post

Vibrasjoner og ulyder ved full sving eller ved trimming, spesielt under belastning, er i 95% av tilfellene kryssene.

 

Kryssene kan se bra ut, kjennes bra ut osv. men fortsatt ha slitasje. Eneste måten å sjekke kryssene skikkelig på, er å demontere akselen å se på kryssene. Det skal med andre ord ikke være striper, riper, merker, hakk osv. Volvo anbefaler utskifting av kryssene ved enhver form for merker/spor e.l. på kryssene. Kryss selges ikke løst av Volvo til DPH drev, kun aksel.

 

Det er alltid greit å begynne med det enkleste først, og jeg hadde begynt med å sjekke styringen.

 

Prøv å dra drevet til sidene for hånd, det skal ikke være slakk i styringen. Sjekk om det er slakk når drevet står i midt stilling, og ved fullt utslag til begge sider. Dersom du klarer å dra drevet mer enn noen millimeter for hånd er det slakk. Sjekk servo olje, og eventuelt luft systemet.

 

Slakk er nesten alltid tegn på luft i systemet. Slakk i styring kan gi vibrasjoner, spesielt ved full sving, da drevet blir gående å vandre frem og tilbake. Noen cm holder for å gi vibrasjoner.

 

legger ved kopi av Volvo manualen for lufting av systemet, kan være greit å prøve dette før man begynner å demontere.

 

dph_steering_1.jpg

dph_steering_2.jpg

Link to post

Takk for innspill. Det er trolig det som er problemet. Hadde lekasje på styringen i vår, lokket på ekspansjonstanken var løst og merket at rattpumpen gikk i luft. Fikk den gang beskjed om at det var nok å etterfylle samt snu rattet fra ytterstilling til ytterstilling samtidig som vi etterfylte med olje.

Ved demontering av drevet merket jeg at det kunne flyttes 4 - 6 cm sideveis. Skal få styrengen luftet.

 

TAKK.

Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig!

Link to post
Bjordal & Madsen har hatt båten oppe for å sjekke belger og knute samt drevet ellers. De kan ikke finne feil. Hva kan problemet være? Noen som har opplevd noe lignende?

Dersom det viser å være slakk i styringen, hadde jeg klaget til Bjordal & Madsen, da det første de burde gjort før de begynte å demontere noe, var å dra litt i drevet for å sjekke slakk, både i tilt/trim og styring. Var derfor litt usikker når jeg skrev det, da jeg regnet med at dette allerede var sjekket.

 

Får håpe det ordner seg med lufting av styringen :cheers:

 

Til opplysning vil kryss/knuter, svinghulslager, belger osv. normalt gi en konstant ulyd/vibrasjon, da dette alltid roterer. Enkelte ganger må det belastning til for å fremprovosere ulyd/vibrasjon, men som regel ikke. Det holder normalt å svinge helt over for å finne feil på noen av disse, og belastning er normalt ikke nødvendig.

 

Det som gjenstår da som kan gi vibrasjoner er propellene (nevnt over av Blue_Dragon, men skjer svært sjeldent, og er enkelt å sjekke), propellaksel, vertikalaksel, eller lager i øvre/nedre girhus. Volvo drev tåler normalt svært mye, og det er sjelden det er noe feil med noe av dette. Propellaksel er vel det vanligste, da denne kan bli bøyd hvis man kjører på noe. Dette er også svært enkelt å sjekke da ubalanse som regel kan sees når drevet kjøres (på land selvfølgelig), men det kan også være så små skjevheter at det er vanskelig å se, propellakselen kan da måles enkelt med en måleklokke når propellene er tatt av.

Link to post

Det som gjenstår da som kan gi vibrasjoner er propellene (nevnt over av Blue_Dragon, men skjer svært sjeldent, og er enkelt å sjekke), propellaksel, vertikalaksel, eller lager i øvre/nedre girhus. Volvo drev tåler normalt svært mye, og det er sjelden det er noe feil med noe av dette. Propellaksel er vel det vanligste, da denne kan bli bøyd hvis man kjører på noe. Dette er også svært enkelt å sjekke da ubalanse som regel kan sees når drevet kjøres (på land selvfølgelig), men det kan også være så små skjevheter at det er vanskelig å se, propellakselen kan da måles enkelt med en måleklokke når propellene er tatt av.

 

Takk for nyttig info. Dersom aksel er skjev ville det vel vert vibrasjon uavhengig av rorplasering (full sving eller rett frem). Jeg håper det er så enkelt som å få luftet styringen.

 

Vibrasjonene ved nedtrimming ved pådrag har jeg også.Trur nok det er noe som skal være der.

Hilsen Morten

 

Har ikke altid vert slik, denne vibrasjonen startet smtidig med vibrasjon i sving. :smiley:

Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig!

Link to post

Ved nedtrimming er vibrasjonen kun til stede i forbindelse med nedtrimming og opphører når jeg slipper bryteren. Det er ingen vibrasjon uten belastning.

 

 

Vibrasjonene ved nedtrimming ved pådrag har jeg også.Trur nok det er noe som skal være der.

Hilsen Morten

Dette problemet har jeg også hatt siden dag 1. Bjordal og Madsen har feilsøkt uten å finne feil, unngår imidllertid vibrasjonene ved en liten "touch" på trim ned før en holder knappen til ønsket posisjon. Og problemet er kun når siste justering på trimmen var opp, for deretter justere ned. Så konklusjonen er da altså luft i trimsystemet?

Link to post

Dette problemet har jeg også hatt siden dag 1. Bjordal og Madsen har feilsøkt uten å finne feil, unngår imidllertid vibrasjonene ved en liten "touch" på trim ned før en holder knappen til ønsket posisjon. Og problemet er kun når siste justering på trimmen var opp, for deretter justere ned. Så konklusjonen er da altså luft i trimsystemet?

Hos meg var det luft i styrehydraulikken. Ikke i trimsystemet. Problemet forsvant med lufta.

Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig!

Link to post
  • 3 uker senere...

Da var båten tilbake på verksted. Etter kun få timers gange kom vibrasjonene tilbake. Selv om propellen ble grundig inspisert ved forrige vekrstedsbesøk har jeg nå en mistanke om at propell eller aksling kan være i uballanse? Jeg kan imidlertid ikke forklare hvorfor vibrasjonene bare kommer ved kraftig sving, Noen som kan forklare meg dette????

 

Aage

Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig!

Link to post

Om ubalanse i prop eller aksling hadde vel ikke problemet kommet og gått.

 

Tipper du har en lekkasje i styresystemet/hydraulikken som gjør at du igjen har fått luft i systemet.

 

Ja, det kan selvsagt være en mulighet. Det var vanskelig å få ut all luften i systemet. det virket som om styresylindrene produserte luft i forbindelse med luftingen som ble utført sist. Det kan nok ikke skrive seg fra lekkasje på utsiden, ettersom alt av sylindre etc. ligger under vann og kan ikke ta inn luft. Da må en eventuell lekasje være inne i båten.

 

Aage

Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig!

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei,

Jeg tar opp igjen denne tråden ettersom båten fortsatt ligger på verksted. Jeg er veldig spendt nå, for i dag skulle verkstedet begynne monteringen igjen etter å ha hatt maskinen ute. De fant lekasje i styresentralen som ligger slik til at det ikke er mulig å komme til den uten at maskinen taes ut. :headbang: De fant også ut at hydraulikken for tilt/trim var fyldt med vann. :headbang: Verkstedet har sendt inn disse feilene som en garantisak til Volvo, så jeg håper det godkjennes. :sweat: hvis ikke blir dette svært mange båtlapper å betale. Uansett så skal nå både trim sylindre og styresentralen skiftes.

Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig!

Link to post

Normalt sett burde lekkasje i styresentralen som er av en slik art at sentralen må byttes dekkes av garantien dersom denne fortsatt er gjeldende, og da samtidig alt arbeid dette medfører, slik som ut/inn montering av motor osv.

Vann i tilt/trim systemet kan skyldes mange ting og er litt verre, men dersom det kommer inn fra uttette koblinger, dårlige tetninger i sylindre e.l. bør det også dekkes av garantien, nok en gang da forutsatt at alt er innenfor garantitiden.

 

Volvo kan være vanskelige på uklare saker, men så vidt jeg vet har de fortsatt overholdt garantiansvaret på saker som er rimelig rett frem, så vi får håpe det går bra. Legg ut resultatet når du vet mer, da det er interessant å høre hvordan det går, og lykke til.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Takk for det! Jeg skal informere dere om utfallet. jeg er egentlig like spent på om vibrasjonene er borte nå. Båten har lagt på verksted i nesten to månder og feilsøking har vært gjort i hele denne perioden. vil tro at det er medgått henimot 100 timer verstedstid og båten har vært på land og sjøsatt minst 5 ganger i denne perioden :eek: $$$$$$$....

Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig!

Link to post

Har ved to anledninger hatt luft i styrehydraulikken til DPH. Begge gangene etter skifte av hydraulikkslager av Volvo - og begge gangene fordi Volvo glemte å etterfylle hydraulikkolje (leve profesjonelle aktører). Men jeg fikk aldri utslag i form av vibrasjoner hverken ved inntrimming eller fullt rattutslag. Det ble mange flere tørn på rattet, men ikke andre ting. Lufting er forøvrig en smal sak ved påfyll på rattstammen og ved å ratte ut lufta og etterfylle flere ganger. For meg høres dette ut som kryss eller propellere.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...