Jump to content

Vibrasjoner i Volvo D6 350 med DPH drev

Blaamyra

Recommended Posts

sitter motoren din fast i motorlabbene?

er bunnen på skroget korrekt?

er akterspeilet korrekt?

hva sier Nidelv om dette?

hvilken årsmodell er båt og motor?

Hei Bitteliten,

For å begynne med det siste, Båt og motor er fra 2006. Jeg har ikke diskutert dette videre med Nidelv.

Ettersom problemet oppsto i sommer er det enkelt å utelukke feil ved skrog og akterspeil, med mindre noe har skjedd med skroget,

men det er ikke noe å se, verkstedet har gjort en grundig inspeksjon av skroget nå når maskinen var ute.

Det de imidlertid har funnet er at motorlabbene i front er en del for lave i forhold til opprettingen.

Dette kan ha gitt vibrasjoner i knuten ved fullt rattuslag da vinkelen som skal tas opp blir enda større når motoren er for lav i forkant.

Hilsen

Aage

Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig!

Innjustering av motor skal kontrolleres hver gang drev er av, og uansett årlig. Det burde derfor ha vært gjort på service, slik som det skal.

Det tar verkstedet to minutter å dytte stanga inn i gimballen, så dette burde de ha funnet ut en hel del tidligere, da det skal svært lite til før det kniper i gimbal lageret eller splinesene lager ujevne merker på stanga som brukes til å kontrollere dette.

Uansett, det ble ikke gjort tidligere, hadde det blitt det hadde de trolig ikke funnet lekasjene i trim systemet og i styresytemet.

Nå er dette byttet som beskrevet tidligere, samt propell aksel, som hadde et lite kast på 0,3mm (maks kast etterboken - 0,07mm) og ytre propellaksel lager og hus.

Det tror jeg var hele smørbrødlisten. Får vite i morgen om alt er OK. :yesnod:

Ser frem til å få avsluttet dette styret og få båten i hus så vi kan begynne høst stellet. :thumbsup:

Aage

Opprettingen av motoren må være Nidelv sin feil - med mindre det er noen andre som har tukla med motorlabbene da.

I henhold til verkstedet så er denne maskinen såpass tung at motorlabbene (Gummien) setter seg over tid. :confused:

Det kan forklare at problemet startet nå i sommer, etter fire år.

Lykke til!!! :flag_bp::flag_bp::flag_bp::flag_bp::flag_bp::flag_bp::flag_bp::flag_bp::flag_bp:

Takk takk.

Kan være det - men det høres igrunnen litt rart ut at de setter seg bare foran.

jeg har bedt NordWest sjekke mine motorlabber i vinter også - de slipper da litt på dem da de kan sette seg litt ulikt og gi litt lette motorvibrasjoner sier de. Men jeg har aldri hørt om at de setter seg så mye at det skal påvirke opprettingen mot drevet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Verkstedet har rett, det hender innimellom at alle typer motorer flytter seg litt, og det er også derfor det anbefales å sjekke dette med jevne mellomrom, slik at større skade ikke oppstår.

Vi får håpe det ordner seg, kan umulig vær stort som ikke er kontrollert nå, og får også håpe at Volvo tar på seg en del av kostnadene, i hvertfall for sentralen og den jobben det har medført.

Redigert av adeneo (see edit history)

Nå er båten klar for henting. Ingen vibrasjoner mer. :thumbsup: Hva som til syvende og sist var årsaken til vibrasjonene er fortsatt noe usikkert, men verkstedet har konkludert med at det må være styreenheten for servostyringen. De sier imidlertid at det også kan ha vert manglende oppretting av maskinen. Denne var 2 - 2,5 cm for lav på labbene i forkant. Jeg kommer til å ta dette opp med Nidelv. Sig i slike labber kan maksimalt være 5mm så dette er feil fra produsenten. :discuss:

Jeg har så langt ikke fått noen oversikt på kostnadene, men det blir trolig en heller kostbar historie. :crazy:

Jeg håper at du har reklamert på vanlig måte overfor Nidelv på dette. At de har klart å feilmontere en motor så mye er rett og slett litt imponerende

Jeg har nok ikke reklamert til Nidelv ennå ettersom vi var overbevist om at feilen lå i drevet. Planen er å sette opp et skriv sammen med verkstedet eller eventuelt med en uttalelse fra verkstedet om hva de har funnet og målt opp. Jeg kjenner ikke til hvordan Nidelv er, men de har trolig ikke verdens beste økonomi så de kan nok være vanskelig å overtale om at de bør ta noe av kostnadene med denne saken. Jeg kan jo alltids håpe.

Jeg kjenner ikke til hvordan Nidelv er, men de har trolig ikke verdens beste økonomi så de kan nok være vanskelig å overtale om at de bør ta noe av kostnadene med denne saken. Jeg kan jo alltids håpe.

Her er det bare en ting som gjelder, full rettsak. Vi har alle ventet på noe lignende denne saken som går i Sverige, og dette er den perfekte muligheten for å starte en ny interessant tråd.

Kontakt Worse umiddelbart, og krev minst fire (4) millioner kroner for denne feilen, samt erstatning av Nidelv for tapt sesong med båten.

nidelv.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...