Jump to content

Sleipner sidepropell - relé slår ut ved bruk

senior

Recommended Posts

Har en Sleipner sidepropell. Manøverinstrumentet ligger på toppen av instrumentbordet.

Funksjoner: Bbord, styrbord, strøm på to taster og kontrollampe, avtast.

Like etter at jeg hadde kjøpt båten, sluttet manøverpanelet å virke. Heldigvis hendte det da den som solgte meg båten hadde lånt den en tur. Feilen var - og er - at påbryterne fungerer. Kontrollampen lyser, men så snart jeg trykker stb eller bb piltast, slår releet seg ut.

Selgeren fikk tilsendt nytt manøverpanel fra Sleipner på garanti. Etter noen måneder oppstår samme feilen på ny. jeg ringer Sleipner og klager. Der møtte jeg sterk motbør og null forståelse. De skyldte på for lav batterikapasitet, men jeg har 3 stk nye blyakkumulatorbatteri tilkoblet topp oppladdet.

Utstyret fungerte greitt i kort periode etter at utstyret var montert og etter at nytt manøverpanel ble montert.

For å få utstyret til å fungere må jeg holde begge påbryterne konstant inne. Hvis ikke slår releet set ut momentant ved bruk.

Noen med erfaring og gode tips?

Ligger dette relet i selve manøverpanelet, eller står det på motoren? Hvis det står på motoren kan kanskje det være synderen, evt. at spenning går så lavt at det kopler fra slik Sleipner tydeligvis mener. Ville sendt noen frem med multimeter og målt spenning på motoren mens du kjører den noe sekunder. Hvis den er for slapp kan du evt. måle under belastning for å avsløre evt. "spenningstyver" (dårlige koplinger, som tilsynelatende er gode), men det kan vel også hende at du må inn med et batteri fremme, evt. flytte frem et av de du har?

Vel, propellen går når jeg holder "påknappene" konstant nede ved hjelp av to fingre på venstre hånd, men det blir krøklete å operere sidepropellen med høyre når en samtidig skal manøvrere båten.

Jeg takker samtlige for tips.

Er imponert over det erfaringsnivået en finner her på Båtplassen nermes om ethvert emne.

Redigert av senior (see edit history)

Hei

Det der har jeg vært igjennom. Det er bryterpanelet som er ødelagt. Det skjedde med begge mine for vel et år siden. Da var de 8 år gamle. Du kan berge deg en stund ved å holde begge påknappene inne, men det vil sikkert ikke vare lenge. Dessuten er det krøkkete.

Jeg bestilte nye rett og slett. Men skulle gjerne sett at det fantes en fiks. De kostet rundt 1100 kroner hver hvis jeg husker rett.

Hilsen Ragnar

senior : Feilen var - og er - at påbryterne fungerer. Kontrollampen lyser, men så snart jeg trykker stb eller bb piltast, slår releet seg ut.
Kan det rett og slett være feil bruk av panelet? Slik jeg forstår skal kun en påbryter være på av gangen, og ikke begge samtidig. Hvis det var mulig at begge påknappene er på samtidig ville du også ved et uhell kunne trykke på begge piltastene samtidig. Det er nok neppe bra for motoren. Har du prøvd og bare trykke på sb knapp og deretter sb piltast? Slår den seg av da?

Slik jeg forstår panelet skal du kun trykke på knappen for ønsket side og deretter samme piltast. Skal du til motsatt side etterpå må du trykke off, så motsatt knapp, og deretter motsatt piltast.

Hei

Det der har jeg vært igjennom. Det er bryterpanelet som er ødelagt. Det skjedde med begge mine for vel et år siden. Da var de 8 år gamle. Du kan berge deg en stund ved å holde begge påknappene inne, men det vil sikkert ikke vare lenge. Dessuten er det krøkkete.

Jeg bestilte nye rett og slett. Men skulle gjerne sett at det fantes en fiks. De kostet rundt 1100 kroner hver hvis jeg husker rett.

Hilsen Ragnar

Det er det jeg frykter. Men er det ikker garanti på slike ting? Han som solgte båten til meg, kranglet seg til et nytt panel. Og det funket omlag et halvt år. Så var det samme feilen som før. Men da jeg klaget, fikk jeg motstand. Det er nå vanskelig å få en mann opp til Møre pga en reklamasjon. Utstyret er nok for billig til at det kan være et kvalitetsprodukt.

Ser liten nytte i å skifte til nye bryterpanel som knekker sammen omgående. Jeg får ringe å høre om de har gjort noen forbedringer. Hvis ikke, må det vel kunne gjøres å tilpasse et annet instrument slik at en kan få tvangsstyre propellen.

Jeg takker alle for innspill. Skriver ut tipsene og diskuterer dem med en elektriker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...