senior Startet 28.August.2010 Del på Facebook Startet 28.August.2010 Har en Sleipner sidepropell. Manøverinstrumentet ligger på toppen av instrumentbordet. Funksjoner: Bbord, styrbord, strøm på to taster og kontrollampe, avtast. Like etter at jeg hadde kjøpt båten, sluttet manøverpanelet å virke. Heldigvis hendte det da den som solgte meg båten hadde lånt den en tur. Feilen var - og er - at påbryterne fungerer. Kontrollampen lyser, men så snart jeg trykker stb eller bb piltast, slår releet seg ut. Selgeren fikk tilsendt nytt manøverpanel fra Sleipner på garanti. Etter noen måneder oppstår samme feilen på ny. jeg ringer Sleipner og klager. Der møtte jeg sterk motbør og null forståelse. De skyldte på for lav batterikapasitet, men jeg har 3 stk nye blyakkumulatorbatteri tilkoblet topp oppladdet. Utstyret fungerte greitt i kort periode etter at utstyret var montert og etter at nytt manøverpanel ble montert. For å få utstyret til å fungere må jeg holde begge påbryterne konstant inne. Hvis ikke slår releet set ut momentant ved bruk. Noen med erfaring og gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Har du tykk nok kabel til motoren? Mål spenningen ved panelet eller motoren mens den går. Om det er langt mellom batteriene og motoren monteres det ofte ett ekstra batteri i nærheten av motoren. Spennigsfallet kan bli ganske stort ellers. Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 28.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2010 (redigert) Nei, det har eg ikkje målt. Men systemet funka med langt dårlegare batterikapasitet enn eg har i dag. Og med ekstern ladder og laddestraum frå land, er tilførselen betre enn i dag. Ved skifte av manøverinstrument funka det også ei kort stund, dvs. nokre månader. Takk for tipset! Redigert 28.August.2010 av senior (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Ligger dette relet i selve manøverpanelet, eller står det på motoren? Hvis det står på motoren kan kanskje det være synderen, evt. at spenning går så lavt at det kopler fra slik Sleipner tydeligvis mener. Ville sendt noen frem med multimeter og målt spenning på motoren mens du kjører den noe sekunder. Hvis den er for slapp kan du evt. måle under belastning for å avsløre evt. "spenningstyver" (dårlige koplinger, som tilsynelatende er gode), men det kan vel også hende at du må inn med et batteri fremme, evt. flytte frem et av de du har? Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 28.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2010 Relet står framme ved motoren. Når motoren ikke går, hører jeg at det slår inn. Men når jeg trykker stb eller bb knapp slukkes lyset momentant, uten at propellen i det hele tatt går rundt. Avstand til batteribanken? ca 4 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Bare en tanke: _kan_ det være vakkel i en kontakt som gir strøm til selve manøverpanelet? Du kan jo evt. prøve å måle spenning på terminalene på panelet i det du "engasjerer". Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Å teste ut om det er betjeningspanel som feiler er enkelt. Det eneste panelet gjør er å legge på +12V til henholdsvis blå eller grå ledning (S/B) ned til rele'ene på thrusteren. Det kan du teste manuelt både nede ved thrusteren eller oppe ved panelet. Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 28.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2010 (redigert) Vel, propellen går når jeg holder "påknappene" konstant nede ved hjelp av to fingre på venstre hånd, men det blir krøklete å operere sidepropellen med høyre når en samtidig skal manøvrere båten. Jeg takker samtlige for tips. Er imponert over det erfaringsnivået en finner her på Båtplassen nermes om ethvert emne. Redigert 28.August.2010 av senior (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Hei Det der har jeg vært igjennom. Det er bryterpanelet som er ødelagt. Det skjedde med begge mine for vel et år siden. Da var de 8 år gamle. Du kan berge deg en stund ved å holde begge påknappene inne, men det vil sikkert ikke vare lenge. Dessuten er det krøkkete. Jeg bestilte nye rett og slett. Men skulle gjerne sett at det fantes en fiks. De kostet rundt 1100 kroner hver hvis jeg husker rett. Hilsen Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 senior : Feilen var - og er - at påbryterne fungerer. Kontrollampen lyser, men så snart jeg trykker stb eller bb piltast, slår releet seg ut.Kan det rett og slett være feil bruk av panelet? Slik jeg forstår skal kun en påbryter være på av gangen, og ikke begge samtidig. Hvis det var mulig at begge påknappene er på samtidig ville du også ved et uhell kunne trykke på begge piltastene samtidig. Det er nok neppe bra for motoren. Har du prøvd og bare trykke på sb knapp og deretter sb piltast? Slår den seg av da?Slik jeg forstår panelet skal du kun trykke på knappen for ønsket side og deretter samme piltast. Skal du til motsatt side etterpå må du trykke off, så motsatt knapp, og deretter motsatt piltast. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Da forstår du nok feil. På Sidepower skal begge "påknappene" holdes nede for å aktivere panelet. Da tennes lysdioden mellom knappene for å vise at trusteren er aktiv. Deretter bruker en respektive styrbord/babord pilknapp eller joystick for å kjøre motoren. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
hegra Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 ÅtteGlass : Da forstår du nok feil.Innlegget mitt over er da et stykke ute på det berømte jordet og det er bare og se bort ifra, og jeg legger meg flat. Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 29.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2010 Hei Det der har jeg vært igjennom. Det er bryterpanelet som er ødelagt. Det skjedde med begge mine for vel et år siden. Da var de 8 år gamle. Du kan berge deg en stund ved å holde begge påknappene inne, men det vil sikkert ikke vare lenge. Dessuten er det krøkkete. Jeg bestilte nye rett og slett. Men skulle gjerne sett at det fantes en fiks. De kostet rundt 1100 kroner hver hvis jeg husker rett. Hilsen Ragnar Det er det jeg frykter. Men er det ikker garanti på slike ting? Han som solgte båten til meg, kranglet seg til et nytt panel. Og det funket omlag et halvt år. Så var det samme feilen som før. Men da jeg klaget, fikk jeg motstand. Det er nå vanskelig å få en mann opp til Møre pga en reklamasjon. Utstyret er nok for billig til at det kan være et kvalitetsprodukt. Ser liten nytte i å skifte til nye bryterpanel som knekker sammen omgående. Jeg får ringe å høre om de har gjort noen forbedringer. Hvis ikke, må det vel kunne gjøres å tilpasse et annet instrument slik at en kan få tvangsstyre propellen. Jeg takker alle for innspill. Skriver ut tipsene og diskuterer dem med en elektriker. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 Er det ikke like greit å bygge seg et panel med Carlingswitch brytere i stedet, hvis disse panelene feiler såpass ofte? Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 29.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2010 Sikkert. Men min kunnskap strekker ikke til. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 Blir jo samme som Ilas sine vinsj paneler. En bryter som skrur på strømmen, og en toveis fjærbelastet bryter til å kjøre stb/bb.Tipper du blir greit loset gjennom den biten her om du ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 29.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2010 Slik ser mitt manøverpanel ut i store trekk. Der er visse svært små forandringer i utformingen, men funksjonene er de samme Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 (redigert) Jeg var også gjennom det der med den forrige båten. Men til forskjell fra deg så ble det bra med å skifte panelet. I denne tråden er samme problem fremme Redigert 29.August.2010 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 29.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2010 Dette var bra. Takker og bukker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.