Jump to content

Yamaha 4-t 80hk 2004, siste med forgasser. Bør jeg kjøpe denne?

Flistrar

Recommended Posts

har ikke hørt noe spesielt om problemer med disse forgassermotorene.  

Og uansett om man har forgasser eller innsprøytning, så er det viktig at man har et bra bensinfilter/vannutskiller 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

vet ikke.. Men kjenner til en båt der det ble byttet fra Honda 90hk m/ forgasser til Honda 90EFI - der brukte den gamle forgassermotoren mindre bensin.

Antakelig er det mest merkbare at EFI modellen starter lettere når det er kaldt.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Guest Kaptein Fredrik

Hva er det som blir slitt og hva legger du i ordet " fort "?. Betviler sterkt at du har belegg for det du skriver.

Jeg har hørt at noen har "brukt" opp to sånne på ett år

fredrik, er det på grunnlag av småmotorene du uttaler deg?   

Ja de små, jeg vet ikke noe om de "store"

Jeg hadde F80-en i 5 sesonger tror jeg. Overhodet ingen problemer. Bare surr det som heves over her, at de blir fort slitt.

Ytelsene føles nesten like på F80 og F100, men F100 har mer kraft på toppen. Jeg hadde F80 på en Yamarin 5220, og det var en perfekt motor til den båten. Kom lett i plan med 7 mennesker ombord. 5930 er vel noen kilo tyngre, men det er sikkert ingen problemer. Som sagt merket jeg ingen forskjell på forgasser F80 og innsprøytning F100 med tanke på startegenskaper, støy, bensinforbruk osv.

Et annet ting du bør tenke på er annenhåndsverdi. Det er lettere å selge båtene med litt større motor. Det er derfor kanskje litt prutningsmonn på den med F80? Kommer an på prisen selger forlanger selvsagt. 5930 er forresten en kjempebåt!

Lykke til!

Tredjehåndsinfo:

Snakket med en erfaren påhengsmotormekaniker om temaet forgasser versus innsprøytning.

Han svarte at innsprøytning ble stadig med utbredt fordi publikum forventet det fra biler og at innsprøytning er pålitelig, men vanskeligere og dyrere hvis det går istykker.

Med innsprøytning kan det justeres mer nøyaktig ved kald start, tomgang og aksellerasjon.

I en bil med varierende driftsforhold er det mye av dette, mens en båt stort sett holder jevnt tempo.

Utover dette var det pr dags dato ingen spesiell teknisk overlegenhet med innsprøytning.

Edit:

Generelt sett mener jeg man bør tenke litt kritisk rundt dette med overmotorisering.

Hyppige applauser til overmotorisering vil dra markedet kunstig høyt opp mht hestekrefter og unødvendig høyt prisnivå.

La vanlig bruk av båten bestemme motorstørrelse.

Hvis man en sjelden gang har med svært mange i båten så er det kanskje ikke noe poeng å rase avgårde?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Har lurt på å bytte noen ganger, men den gamle 130hk v4 gjør jobben godt og har lite vedlikehold.

Den er litt tørst det er det som er problemet.

Så vi får se ser Yamaha 100hk veier 170kg som er er lettere en både Suzuki og Honda.

Ser også at Selva motorene haler innpå Yamaha i pris.

Har også forventninger til ny forhandler i Tr-heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...