Flistrar Startet 28.August.2010 Link til dette innlegget Startet 28.August.2010 Hei! Ser på en båt som har 80 hk firtakts Yamahamotor fra 2004. Dette er siste modellen som har forgasser. Er det dumt å kjøpe båt med denne motoren? Båten er en Yamarin 5930 HT. 80 hk er minste motoralternativ. Bør jeg egenlig prøve meg på en større og nyere motor? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 har ikke hørt noe spesielt om problemer med disse forgassermotorene. Og uansett om man har forgasser eller innsprøytning, så er det viktig at man har et bra bensinfilter/vannutskiller Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rikosjett Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Er disse Sierra filterne noe å anbefale? Ser du får dem i alu og rustfritt. Og 1/2" og 3/4" Fordeler og Ulemper? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Har hørt mye negativt om de nye yamahaene(2009-2010). Jeg liker helst de eldste. Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Hva negativt har du hørt? Lurer fælt på en 100hk ny Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 At de nye firetaktarne blir fort slitte osv. Du kan gå inn i chatten å spørre der. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 At de nye firetaktarne blir fort slitte osv. Hva er det som blir slitt og hva legger du i ordet " fort "?. Betviler sterkt at du har belegg for det du skriver. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 fredrik, er det på grunnlag av småmotorene du uttaler deg? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
VO`n Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Nyskjerrig spurt, er det merkbar mindre forbruk på innsprøytning en forgasser på en slik motor? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 (redigert) vet ikke.. Men kjenner til en båt der det ble byttet fra Honda 90hk m/ forgasser til Honda 90EFI - der brukte den gamle forgassermotoren mindre bensin. Antakelig er det mest merkbare at EFI modellen starter lettere når det er kaldt. Redigert 28.August.2010 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Los Endos Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 (redigert) Har hatt F80 forgasser og F100 innsprøytning. Begge var fantastiske motorer. Merket ingen negative sider ved forgasser. Lett å starte, gikk kjempefint i hele registeret. Brukte lite bensin. Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en slik motor igjen. Kjempemotor, rett og slett. Redigert 28.August.2010 av Los Endos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Hvordan var de i effekt, spreke motorer? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Rikosjett, tenker du å bytte fra 130 2t på matrix'en? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Hva er det som blir slitt og hva legger du i ordet " fort "?. Betviler sterkt at du har belegg for det du skriver. Jeg har hørt at noen har "brukt" opp to sånne på ett år fredrik, er det på grunnlag av småmotorene du uttaler deg? Ja de små, jeg vet ikke noe om de "store" Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Jeg hadde F80-en i 5 sesonger tror jeg. Overhodet ingen problemer. Bare surr det som heves over her, at de blir fort slitt. Ytelsene føles nesten like på F80 og F100, men F100 har mer kraft på toppen. Jeg hadde F80 på en Yamarin 5220, og det var en perfekt motor til den båten. Kom lett i plan med 7 mennesker ombord. 5930 er vel noen kilo tyngre, men det er sikkert ingen problemer. Som sagt merket jeg ingen forskjell på forgasser F80 og innsprøytning F100 med tanke på startegenskaper, støy, bensinforbruk osv. Et annet ting du bør tenke på er annenhåndsverdi. Det er lettere å selge båtene med litt større motor. Det er derfor kanskje litt prutningsmonn på den med F80? Kommer an på prisen selger forlanger selvsagt. 5930 er forresten en kjempebåt! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Jeg gikk inn på Finn og så på 5930-ene som ligger der. Hvis det er den på Vestnes du ser på så så den jo kjempefin ut. Havnepresenning, plotter osv er utrolig kjekt å ha. Trekket over vinduene er flott hvis du har så små barn at de skal sove i båten. F80 er stor nok motor til å få båten i plan med familien ombord. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 (redigert) Tredjehåndsinfo: Snakket med en erfaren påhengsmotormekaniker om temaet forgasser versus innsprøytning. Han svarte at innsprøytning ble stadig med utbredt fordi publikum forventet det fra biler og at innsprøytning er pålitelig, men vanskeligere og dyrere hvis det går istykker. Med innsprøytning kan det justeres mer nøyaktig ved kald start, tomgang og aksellerasjon. I en bil med varierende driftsforhold er det mye av dette, mens en båt stort sett holder jevnt tempo. Utover dette var det pr dags dato ingen spesiell teknisk overlegenhet med innsprøytning. Edit: Generelt sett mener jeg man bør tenke litt kritisk rundt dette med overmotorisering. Hyppige applauser til overmotorisering vil dra markedet kunstig høyt opp mht hestekrefter og unødvendig høyt prisnivå. La vanlig bruk av båten bestemme motorstørrelse. Hvis man en sjelden gang har med svært mange i båten så er det kanskje ikke noe poeng å rase avgårde? Redigert 29.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Har lurt på å bytte noen ganger, men den gamle 130hk v4 gjør jobben godt og har lite vedlikehold. Den er litt tørst det er det som er problemet. Så vi får se ser Yamaha 100hk veier 170kg som er er lettere en både Suzuki og Honda. Ser også at Selva motorene haler innpå Yamaha i pris. Har også forventninger til ny forhandler i Tr-heim. Sitér dette innlegget Link to post
Flistrar Svart 29.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Takk for mange gode svar . Det var den 5930 HT`en som er på Vestnes. Konklusjonene er dog litt sprikende. Jeg er fortsatt litt usikker på om jeg skal gå for fullt for å få til en handel med den båten jeg prøvde i går, eller om jeg skal lete videre... Finnes en 59 HT som ser bra ut i Rørvik Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Ja, hvis det er den fra Rørvik som står på finn.no ser den fin ut. Ser og noen fine 59DC der.. en sånn har jeg lyst på Lykke til med båtkjøpet Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 Har et spørsmål her, ang det Rikosjett (helt riktig) påpeker når det gjelder pris på Selva kontra Yamaha. Er det bare i Norge at prisdifferansen nærmer seg null? Da er jo hele poenget med å kjøpe Selva borte? Driver Frydenbø å skyter seg i beina med avsaga hagle nå igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.