Jump to content

Takst På Sjømann 22 Med Yanmar 3GM30F.

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hallais! :flag_bp: Etter en sessong med båten, har jeg bestemt meg for og selge.... Har funnet ut at 7 knop ikke er noe for meg, jeg vil også ha større båt... Tenker meg rundt 25-30 fot, med Max fart på rundt 20 knop, og marsj på 14-16 :wink:

Båten er en Sjømann 22, med Yanmar 3GM30F, som ble full overhalt for 4 år siden. Ingen problem med motor, den starter lett uten gasspådrag både kald og varm! :flag:

Båten er en 1978 mod, og er halvfabrikat. 671 meter lang, 230 brei, Og stikker 70 cm ned. 12 sitteplasser, og 5 sove plasser. 2 voksne + 1 barn i lugaren, og 2 voksne bak, under kalesjen. Båten var på slipp i juni, og reparerte då skader i skrog og bau. Ingen lekasje i skrog eller gjennomføringer. CD-Spiller, fendre, blåser, flagg, båtshake, Toalett, gasskomfyr, vask, nyvasket dieseltank, helt ny vanntank, koppholder lett tiljengelig fra styrepossisjon (plass til 4 kopper, glass, flasker) og koppholder i lugar til 2. Rikeligt med oppheng for jakker, o.s.v... Speil i lugar, barskap i bauen, kartbord, skap for kjøleboks, 2 12v utak, 1 i styreposisjon, og 1 i lugar. 2 dregg (6 kg) Masse tauverk, engangsgrill beskytter (så du kan sette grillen på akter, uten at gelcoaten blir varm, eller får svarte merker) Og Masse mere Utstyr.

Motoren er produsert mellom 1984 og 1994, 3 Sylindret Diesel (rekke) 24 hk, 3450 RPM. Har ikke antall timer, men den har tidligere stått i seilebåt, så regner med den ikke har mange timer på seg. 4 takter, FERSKVANNSKJØL. Noe jeg tror kjøpere setter STOR pris på! :cool: Har ikke bilder på denne pc'en, men vist dette har mye og si, så skal jeg legge ut bilder seinere! :flag: Andre opplysninger så har mye og si? :wink:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Beklager Sjømann, men Yanmar`n er ikke verdt 50.000,- Det er vel en helt ny en som koster såppass. Ser på finn at folk skal ha 75.000,- å greier. Det blir litt som med Baltic som folk skal ha 550.000,- når markedet ikke mener den er mer verdt en 350.000,- Skal du selge i den stand båten din er nå så mener JEG at båten ikke er verdt mer. Ville ikke gitt mer for en Sjømann, men det er min personlige mening. Du ber om en vurdering, og da må du tåle det som kommer også.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

En tilsvarende Yanmar koster nok mere en 50.000... Da jeg kjøpte den fra verkstedet sa de de kunne solgt den for 45-50.000 :flag_bp: Men ja, jeg spør, du svarer :cheers_wine: Jeg har brukt nærmere 50.000 på snekken, pluss flere foldige slitsomme timer med jobbing i båten. Så jeg som kjenner båten bedre en noen andre, vil si at den iallefall er verdt 60.000!

Du kan nok desverre aldri regne deg noe timepris dvs direkte prisøkning i forhold til antall timer du har lagt ned.

Uansett er det produktet du skal selge - og hva markedet er villig til å betale - som setter prisen.

Sjøman 22 er en båt det finnes mange av - også i markedet for salg i løpet av noen måneder.

Det betyr og at kjøper har "stort" utvalg om han vil ha en Sjøman 22.

Utover det så er de aller fleset "hjemmesnekret" - noe som kan - jeg sier kan - trekke en del ned i forhold til båt produsert på verft/fabrikk.

En motor - i dette tilfellet Yanmar - som er 25-35 år gammel - er og blir en 25-35 år gammel motor - og har en markedspris som er langt under bruksverdien.

En Sjømann 22 ville jeg sagt ligger på ca 25 tusen i utgangspunktet - pluss minus 10 tusen - avhengig av stand - finish - intrykk av båten ved besiktigelse - motor og utstyr.

Lykke til med salget:sailing:

prøv deg på 39.000,- grunnet god motor, da vel.. Det er verdi i det, selv om skuta ellers er håpløs (noe den sikker ikke er :-)) Men det finnes kjøpere der ute ! 20-25` synes jeg var litt lavt, men om du ender på 32-35`så bør du vær greit fornøyd !

Hva skal nye skuta koste da Sjømann ? Snakka med banken ? Var`n grei ?

Prøver meg med en meningsmåling, Sjømann.22 !

Redigert av Worry II (see edit history)

Og akkurat derfor er det mange som ikke får solgt. De tror de sitter på gull.

Hva du mener den er verdt er en ting, hva kjøper mener den er verdt får du se når du averterer den :smiley:

Hjelper ikke å mene den er mye bedre enn andres, hvis man ikke får solgt.

maks 40 000.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Ingen problem med motor, den starter lett uten gasspådrag både kald og varm! :flag:

Motoren er produsert mellom 1984 og 1994, 3 Sylindret Diesel (rekke) 24 hk, 3450 RPM. Har ikke antall timer, men den har tidligere stått i seilebåt, så regner med den ikke har mange timer på seg. 4 takter, FERSKVANNSKJØL. Noe jeg tror kjøpere setter STOR pris på! :cool: Har ikke bilder på denne pc'en, men vist dette har mye og si, så skal jeg legge ut bilder seinere! :flag: Andre opplysninger så har mye og si? :wink:

Ikke for å være ekkel eller vrang men utifra din tidligere post så ser det ikke ut til at denne motoren er problemfri da det høres ut som motoren drikker mer olje enn en sjømann drikker øl....og da tyder det på en veldig slitt motor , eller slitt del i motor.

uansett vil jeg tro den er verdt 40-50 med hel motor, du får sjømann snekker fra 10 lapper med motorproblem og oppover

Ikke for å være ekkel eller vrang men utifra din tidligere post så ser det ikke ut til at denne motoren er problemfri da det høres ut som motoren drikker mer olje enn en sjømann drikker øl....og da tyder det på en veldig slitt motor , eller slitt del i motor.

uansett vil jeg tro den er verdt 40-50 med hel motor, du får sjømann snekker fra 10 lapper med motorproblem og oppover

Den drakk ikke olje, den lakk. Men dette e fixet no! :flag_bp:

Er ikke helt sikker.. Anbefalinger? Har sett litt på Sandvik 945, men de e så jævli dyre :rolleyes:

Ble også ganske forelsket i denne:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23431566

Men det blir jo en klasse over når det gjelder fart, og en klasse midre en jeg hadde tenkt ang. fot. :rolleyes:

Noen anbefalinger? Max 90.000. Må gå fortere en 15 knop. MÅ ha soveplasser, 2++++ Helst toalett, men ikke viktigt! Over 20 fot. :cheers: Plast, ikke tre! :cheers: Helst innboard, og Diesel! :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...