Jump to content

når passerer hurtigruten polarsirkelen på nordgående?

bjorngb

Recommended Posts

er fra ei øy noen nautiske mil sør for polarsirkelmerket - der passerer hurtigruta ca kl 7 om morgenen på nordgående dersom jeg ikke husker helt feil. Så da blir det vel passering av merket et sted mellom 7:15 og 7:30 tenker jeg. 

(Jeg skriver Polarsirkelmerket -polarsirkelen er på stadig vandring og er vel nå noen km lenger nord...)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Polarsirkelen flytter seg !

Jeg hadde denne liggende fra en tid tilbake.

Forsvinner midnattssola i Bodø om 6000 år?

Har ryktene allerede begynt å svirre i Nordlands største by? Om 6000 år vil ikke byen lenger kunne skryte av å ligge nord for polarsirkelen.

Dermed står de i fare for å miste midnattssola også! Hva er det som skjer - er det mulig å stjele midnattssola? Er det ledd i en konspiratorisk plan?

Eller er kanskje de gigantiske tektoniske platene på vei sørover?

Jordaksen helning varierer

Svaret er å finne andre steder. Aksen som jorda roterer rundt står ikke rett opp og ned. Den har en helning på 23,5° med det planet jorda beveger seg

rundt sola i. Imidlertid er ikke denne helningen på jordaksen konstant. I løpet av drøyt 20 000 år varierer den mellom 22,1° og 24,5°.

Det betyr at polarsirkelen veksler mellom 67,9° og 65,5°.

Polarsirkelen er nå på vei nordover

For tida er aksen i ferd med å rette seg opp. Dermed beveger polarsirkelen seg nordover med en anstendig fart på 14,4 m per år. Polarsirkelstøtta,

som ble reist på 1960-tallet, befinner seg i dag allerede noen hundre meter sør for polarsirkelen. Når jordaksen heller 24,5°, vil polarsirkelen

ligge like nord for Brønnøysund. I det andre ytterpunktet går grensen over sørspissen av Moskenesøya i Lofoten.

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...