Jump to content

Trimflaps på Sjømann22


Clausifix

Recommended Posts

Heisan,

 

jeg kjøpte meg en Sjømann22 tidligere i år og er stort sett fornøyd med den. Det eneste jeg ønsker å forsøke å gjøre noe med er å få laget en flaps på den bak fordi den graver seg fryktelig mye ned akterut når den går med mere en halv fart. Har en 12HK Farymann i skuta. Den marsjer med ca 5 knop på halvt turtall og med fullt turtall tipper den så vidt over 6 knop på GPS'en....(med tom båt og halve havet på slep...!) :diving:

 

Ser at en del har laget seg en fast flaps på tilsvarende båter og lurer på om noen her har noen gode tips til plassering, størrelse, vinkling osv. :wflag:

 

Tips og forslag mottaes med takk !

Link to post
Share on other sites

Hehe båt1, det har du rett i, men en flaps må da løfte "rumpa" litt og få skuta til å gå litt "lettere" gjennom vannet. Jeg vet at mye av hva fart en fortrenger type bår gir er gitt av lengden, men det mest avgjørende er størrelsen på "våt flate"..dvs..løftes skuta bak så gir dette mindre våt flate (mindre av skroget er i vann) og ergo mindre motstand..

Errrr.....det er teorien ihvertfall... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Ja, noe slikt ja...ikke dumt med badeplattformen over... :rolleyes:

Lurte på størrelse, og hvor mye vinkling i forhold til vannlinjen..kanskje jeg kunne spare meg for en del prøving og feiling dersom noen har noen erfaringer med dette.

Kæptn : ..hva med foiler ..(som i hydrofoil)...og løfte hele skroget klar av vannet ? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hehe Retox...Veldig bra !!!! :lol::lol:

Jeg tenkte egentlig å benytte Divinycell som kjerne med påståpt glassfiber/polyester...

Vinklingen er viktig...for mye nedover og flapsen bremser...for lite og effekten er liten...egentlig tenkte jeg å legge den noen grader nedenover for vannlinjen.

Sånn som skuta går nå er vannlinjen en hel del nedover...bau opp, akter ned...det skulle jo gi litt riktig vinkling i utgangspunktet dersom flapsen er jevnt med vannlinjen.. :confused:

Link to post
Share on other sites

FY FAEN RETOX! Haha, knallbra! :flag_bp: Min flaps er laget av kobber, plastrett med glassfiber, og deretter gelcoat. Den står ca. 7-10 cm under vannlinjen, og er støpt fast i skroget! :flag_bp: Den går 100% i vater, rett bak! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ojda, glemte deg vist helt jeg :rolleyes: Det var ikke meningen, jeg beklager det! :smiley:

 

Men her skal du få noen bilder som lovet :cheers:

 

1hbfjd.jpg

10rtvl4.jpg

2db7x5j.jpg

33z4v2h.jpg

k2mu7c.jpg

350s3k3.jpg

 

Dette Bilde er fra før spyling, men det viser no hvordan flapsen går jævnt med kjølen :yesnod:

iwsw1z.jpg

 

Håper dette var til litt hjelp, iallefall en begynnelse!! Skulle det være noe du lurer på f.eks mål o.s.v, så ikke vær redd for og spørre! :yesnod:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...