Jump to content

Trimflaps på Sjømann22


Clausifix

Recommended Posts

snekke er snekke!

kan ikkwe folk fårstå at de ikke er laget for å gå fortere :headbang: :headbang: :headbang:

 

Hallo..... Jeg monterte en stor fast flaps på min Fram 25 og etter det lå den mye finere i vannet. Graver seg ikke ned så mye som før. Og fikk også mere fart :yesnod:

 

Se denne tråden :-)

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/29459-monterte-flaps-paa-fram-25-snekke/

Link to post
Share on other sites

:cheers: Takk for bildene du la ut Sjømann...gir meg en del flere ideer, tror jeg kanskje går for en badeplattform også så kan flaps og plattform avstive hverandre.

Lurer på om jeg skal lage flapsen i linje med vannlinjen, men kurve den litt på tværs nedover slik at den gir max løft. Et annet spørsmål..."ploger" båten mere med flaps ? Eller klarer den å komme seg over baubølgen ? :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg har plaer om og utvide min 5 cm ut på hvær side. Det hjelper MYE! Og ha badeplattform over, med støtter på flapsen er genialt :flag_bp: Den slipper sjøen bra no, men syntest ikke den slipper nok, og lager en fin sløyfe på hekken. Derfor utvidelse! :cheers: Ang. ploging, så er det ikke noe og si på, den skyver seg frem, og sjøen sklir ut på sidene. Buler vell 10 cm opp i bauen, men det er da helt minimalt! :smiley:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Må vel støpe ganske mye rundt flapsa? Flapsa skal tåle veldig mye påskjenninger. Er det samme hvor under vannlinja den blir montert? Fra vannlinja til roret. HVor ?

 

Kan man f.eks bruke en 12 mm finerplate og klasse på polyester og glassfiber vev og. Deretter bruke vinkelsliper og slipe av det gamle bunnstoffet og da feste flapsa?

??

 

Trenger seriøste tips her

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde du fått tak i messing eller kobber plate hadde det vært det beste tror jeg! :flag_bp: Støp den fast i akterskroget ca 10 cm under vannlinjen... Bruk vinkelsliper for og komme inn til glassfiber, så blir feste maximalt. Si at platen er 5mm tjukk. Så skal det noen lag til for og få den sterk, og tåle den påkjenningen den blir utsatt for. Støp lag etter lag, til du er fornøyd! ca. 10-13 mm tjukk... Lag deg en bukk, så du kan vile platen på, i riktig høyde iforhold til der du skal støpe den fast i båten. Så støper du langs hele båten og platen, ikke få luft i glassfiberen. :cheers: Da platen klarer og holde seg sjøl, kan du støpe noen klosser på, som vist overnfor på ett bilde, det forsterker voldsomt! :cheers:

Skaff deg noen 20mmØ Syrefaste rør, på rundt 25 cm, som står 5 cm inn på flapsen, hele veien. Bøy så ett rør i samme dimensjon, og skru fast rundt båten (akter) så badeplattformen kommer 15 cm over sjølinjen! Du kan se hvordan dette er byggd på bilder over! Bygg deg ett rammeverk, og bygg plattformen som du vil! :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Det har den nå det Martin. kjølen skal spisses bak for at propellen ikke skal suge luft. Propellen skal byttes og plan skal bygges. Speedsnekke 770 Deluxe. Fart kanskje 25 knop. Maks i dag 17,3 gps målt

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

til dere som har flaps eller har laget til sjømann 22

jeg skal selv støpe flaps på min.

bruker vannfast kryssfiner og støper igjen plata og bruker støtteplater \ kneplater på toppen for og støtte den skikkelige opp.

 

men hadde vert fint om noen har mål (lengde og bredde) på plata så jeg har noe og gå ut i fra?

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...