Jump to content

Kjemisk råte verre enn forventet.


Sunnmøringen

Recommended Posts

Kjært barn,mange navn osv...jeg velger å kalle det kjemisk råte. "Råte" som oppstår som følge av spenningsforskjeller pga ulike metaller, problemer knyttet til sinkanoder mm. På første bilde vises kjemisk råte der hvor gjennomføringen for roret går gjennom stevnen.

 

KopiavP1000410.jpg

 

Jeg hadde kikket på det, og for meg så det ut som om der har vært en skråskjært klosse mellom mutteren og stevnen, for å få anlegg for mutter og skive. Det så altså ut til at denne klossen var "oppspist" av kjemisk råte. Enkelt å fikse, var konklusjonen.

 

Vel, er det noe jeg har lært etter at jeg begynte på denne gamle tresjarken, så er det at jo mer man fikser, jo mer arbeid finner man :headbang:

 

Når jeg begynte å skjære bort "stråene" av istykkertæret treverk, så jeg at der faktisk ikke har vært noen skråskjært klosse, for skiven under mutteren, en hjemmelaget stor skive av rustfritt stål, hadde anlegg mot stevnen, og delvis presset ned i stevnen. Alt det ødelagte treverket stammer altså fra selve stevnen :crazy:

 

Et par bilder for å vise greiene etter "opprydding":

 

P1010654.jpg

 

P1010655.jpg

 

Utbedringen er en sak, men det jeg er mest interessert i, er hva som har forårsaket dette?

 

Kan det være at det er montert en rustfri skive som ligger an mot selve metallet i gjennomføringen OG mot treverket i stevnen?

Rundt metallet som går gjennom stevnen, ser jeg at det ligger et eller annet svart stoff. Hadde det ikke vært for en litt gummiaktig konsistens, ville jeg sagt at det var bek som har blitt smeltet rundt metallet for å isolere, men poenget er kanskje nettopp å isolere metallet fra treverket?

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post

Supert!

 

Det var faktisk veldig informativt, og ikke minst relevant.

 

På båten min er gjennomføringen i seg selv isolert fra treverket av et eller annet sort materiale. Problemet, slik jeg tolker artikkelen, er nettopp at det er montert en skive i rustfritt som er i kontakt med metallet i gjennomføringen OG treverket i stevnen.

 

Det som fikk meg til å tenke i denne retningen, var simpelthen at området hvor den rustfrie skiva var "presset" ned i treverket (av å stramme mutteren), var det området som var desidert sterkest angrepet. Det stod "tråder" av treverk opp, og masse saltlignende substans rundt det hele. Akkurat som beskrevet av Jeppe Jul Nielsen.

 

Håper at jeg kan unngå noe mer ved å legge gummi mellom treverk og skive, og mellom skive mutter/stevngjennomføring :smiley:

 

Takk for linken! Nå ble min nattesøvn berget :giggle:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post

Hadde det samme i min forrige båt. Der kunne det tilbakeføres til bruk av sinkanoder. Hadde det rundt ror-gjennomføring og propell-hylse. Fikk en båtbygger til å bytte dette for meg. Da var båten 42 år gammel.

 

Kneet ble byttet i helhet. I kjølen var tilstanden bedre, så her ble kun det dårlige treverket byttet.

Nytt treverk ble felt inn i skiver som vist på tegningen under.

Mener det ble limt med epoxy, og full styrke ble gjennopprettet i kjølen.

 

Før montering fikk jeg "malt" propell- og ror-hylser med epoxy i et forsøk på å isolere metallet fra treverket. Vet ikke om det ble vellykket.

Det sorte stoffet du fant rundt gjennomføringen er neppe for å isoler. Mest sansynlig er det tetningsmasse type Sikaflex eller tilsvarende.

 

ror_nytt_treverk.jpg

 

Sånn så det ut når kneet mellom kjøl og akterspeil var demontert.

lutraate1.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Det naturligvis riktig at slik lutråte har bakgrunn i bruk av anoder. Funksjonen er elektrisk polaritet som løper løpsk. Man skal derfor ikke bare konsentrere seg om anoder, men også tettheten i det elektriske anlegget. Her vil jeg anta at lensepumper og nivåbrytere kan lage mye ugreie.

 

 

Begge lensepumpene hadde skjøting av kabel ganske nært pumpene. Skjøt med sukkerbit på den ene og skjøtehylser på den andre. Isolasjon? Jaaaada, masse tape :crazy:

Disse skjøtene har garantert lagt under vann ganske ofte ...jaja. Godt at alt el-anlegg skal rives ut.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post

Sukkerbiter er fy, og kun helt tette forbindelser bør brukes. Tape er ikke en tett forbindelse. Minimum er krympestrømpe med lim.

 

 

Hehe ...jeg hadde nok aldri funnet på å bruke hverken noen sukkerbit eller tape :wink:

 

Ang skjøting som skal holde minst IP67, så er erfaringen min at krympestrømper med lim ikke er godt nok når kabelskjøten permanent eller periodevis blir nedsenket i vann. På jobb bruker vi som regel ferdige skjøtesett som fylles med gel. Mener disse gir IP68.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post

Bruk krympestrømpe med lim, og bruk nivåbryteren som relèstyring i stedet for. Da har en adskilt nivårbyter fra pumpe, og hovedstrømmen går utenom :smiley:

 

Jeg tror jeg så i en annen tråd at du bruker Johnson sin nivåbryter? Hvilken type? Fornøyd?

 

Jeg har tegnet styringen på lensepumpene, men var litt usikker på disse vippebryterne. Jeg kommer derfor til å montere en elektronisk bryter på første pumpe (den med start- og stoppnivå, og 3 sek forsinkelse), og vippebryteren som styring av "høyt nivå", dvs begge pumpene må gå. Naturligvis via relé, da jeg er av den oppfatning at slike enheter ikke bør benyttes til hovedstrøm. Tror største pumpa trekker 7,5 A, og nivåbryteren er på papiret stor nok til å takle hovedstrøm ...men liker det ikke likevel :rolleyes:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post

Har også hatt erfaring med denne type skade på trebåt, og har skiftet motorfundament og bunnstokker i forbindelse med hylserør.

Link til prosjektemne på båtplassen: Prosjekt reparasjon etter elektrokjemisk råte

Da jeg oppdaget problemet passet jeg på at hovedbryter ble slått av etter bruk av båten samt at mengden sink på rorbeslag og hylserør ble redusert. Rorhylse, hylserør og fundamentsbolter ble også isloert fra treverket med epoxy eller bek.

 

MVH

Fiks

Link to post

Bruker en bryter som heter Johnson Ultima digital, og den har funket perfekt i sommer. Bruker den til relèstyring, og bruker Johnsom L-4000 lensepumpe på denne. Skal inn med en vakt til for å styre den andre L-4000 pumpa jeg har også via relè. Liker heller ikke kjøre hovedstrømmen over nivåbryter :smiley:

 

 

Jeg tror jeg så i en annen tråd at du bruker Johnson sin nivåbryter? Hvilken type? Fornøyd?

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...