Sunnmøringen Startet 28.August.2010 Link til dette innlegget Startet 28.August.2010 Kjært barn,mange navn osv...jeg velger å kalle det kjemisk råte. "Råte" som oppstår som følge av spenningsforskjeller pga ulike metaller, problemer knyttet til sinkanoder mm. På første bilde vises kjemisk råte der hvor gjennomføringen for roret går gjennom stevnen. Jeg hadde kikket på det, og for meg så det ut som om der har vært en skråskjært klosse mellom mutteren og stevnen, for å få anlegg for mutter og skive. Det så altså ut til at denne klossen var "oppspist" av kjemisk råte. Enkelt å fikse, var konklusjonen. Vel, er det noe jeg har lært etter at jeg begynte på denne gamle tresjarken, så er det at jo mer man fikser, jo mer arbeid finner man Når jeg begynte å skjære bort "stråene" av istykkertæret treverk, så jeg at der faktisk ikke har vært noen skråskjært klosse, for skiven under mutteren, en hjemmelaget stor skive av rustfritt stål, hadde anlegg mot stevnen, og delvis presset ned i stevnen. Alt det ødelagte treverket stammer altså fra selve stevnen Et par bilder for å vise greiene etter "opprydding": Utbedringen er en sak, men det jeg er mest interessert i, er hva som har forårsaket dette? Kan det være at det er montert en rustfri skive som ligger an mot selve metallet i gjennomføringen OG mot treverket i stevnen? Rundt metallet som går gjennom stevnen, ser jeg at det ligger et eller annet svart stoff. Hadde det ikke vært for en litt gummiaktig konsistens, ville jeg sagt at det var bek som har blitt smeltet rundt metallet for å isolere, men poenget er kanskje nettopp å isolere metallet fra treverket? Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Jens_P Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 På sidene til Jeppe Jul Nielsen finnes det en artikkel om Anoder og Elektrokjemisk "lut-råte" på Trebåter. Mye god informasjon, men les med litt kritisk sans. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sunnmøringen Svart 29.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Supert! Det var faktisk veldig informativt, og ikke minst relevant. På båten min er gjennomføringen i seg selv isolert fra treverket av et eller annet sort materiale. Problemet, slik jeg tolker artikkelen, er nettopp at det er montert en skive i rustfritt som er i kontakt med metallet i gjennomføringen OG treverket i stevnen. Det som fikk meg til å tenke i denne retningen, var simpelthen at området hvor den rustfrie skiva var "presset" ned i treverket (av å stramme mutteren), var det området som var desidert sterkest angrepet. Det stod "tråder" av treverk opp, og masse saltlignende substans rundt det hele. Akkurat som beskrevet av Jeppe Jul Nielsen. Håper at jeg kan unngå noe mer ved å legge gummi mellom treverk og skive, og mellom skive mutter/stevngjennomføring Takk for linken! Nå ble min nattesøvn berget Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Jens_P Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Hadde det samme i min forrige båt. Der kunne det tilbakeføres til bruk av sinkanoder. Hadde det rundt ror-gjennomføring og propell-hylse. Fikk en båtbygger til å bytte dette for meg. Da var båten 42 år gammel. Kneet ble byttet i helhet. I kjølen var tilstanden bedre, så her ble kun det dårlige treverket byttet. Nytt treverk ble felt inn i skiver som vist på tegningen under. Mener det ble limt med epoxy, og full styrke ble gjennopprettet i kjølen. Før montering fikk jeg "malt" propell- og ror-hylser med epoxy i et forsøk på å isolere metallet fra treverket. Vet ikke om det ble vellykket. Det sorte stoffet du fant rundt gjennomføringen er neppe for å isoler. Mest sansynlig er det tetningsmasse type Sikaflex eller tilsvarende. Sånn så det ut når kneet mellom kjøl og akterspeil var demontert. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Det naturligvis riktig at slik lutråte har bakgrunn i bruk av anoder. Funksjonen er elektrisk polaritet som løper løpsk. Man skal derfor ikke bare konsentrere seg om anoder, men også tettheten i det elektriske anlegget. Her vil jeg anta at lensepumper og nivåbrytere kan lage mye ugreie. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 29.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Det naturligvis riktig at slik lutråte har bakgrunn i bruk av anoder. Funksjonen er elektrisk polaritet som løper løpsk. Man skal derfor ikke bare konsentrere seg om anoder, men også tettheten i det elektriske anlegget. Her vil jeg anta at lensepumper og nivåbrytere kan lage mye ugreie. Begge lensepumpene hadde skjøting av kabel ganske nært pumpene. Skjøt med sukkerbit på den ene og skjøtehylser på den andre. Isolasjon? Jaaaada, masse tape Disse skjøtene har garantert lagt under vann ganske ofte ...jaja. Godt at alt el-anlegg skal rives ut. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Hulda Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Sukkerbiter er fy, og kun helt tette forbindelser bør brukes. Tape er ikke en tett forbindelse. Minimum er krympestrømpe med lim. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Bruk krympestrømpe med lim, og bruk nivåbryteren som relèstyring i stedet for. Da har en adskilt nivårbyter fra pumpe, og hovedstrømmen går utenom Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sunnmøringen Svart 29.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Sukkerbiter er fy, og kun helt tette forbindelser bør brukes. Tape er ikke en tett forbindelse. Minimum er krympestrømpe med lim. Hehe ...jeg hadde nok aldri funnet på å bruke hverken noen sukkerbit eller tape Ang skjøting som skal holde minst IP67, så er erfaringen min at krympestrømper med lim ikke er godt nok når kabelskjøten permanent eller periodevis blir nedsenket i vann. På jobb bruker vi som regel ferdige skjøtesett som fylles med gel. Mener disse gir IP68. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Sunnmøringen Svart 29.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Bruk krympestrømpe med lim, og bruk nivåbryteren som relèstyring i stedet for. Da har en adskilt nivårbyter fra pumpe, og hovedstrømmen går utenom Jeg tror jeg så i en annen tråd at du bruker Johnson sin nivåbryter? Hvilken type? Fornøyd? Jeg har tegnet styringen på lensepumpene, men var litt usikker på disse vippebryterne. Jeg kommer derfor til å montere en elektronisk bryter på første pumpe (den med start- og stoppnivå, og 3 sek forsinkelse), og vippebryteren som styring av "høyt nivå", dvs begge pumpene må gå. Naturligvis via relé, da jeg er av den oppfatning at slike enheter ikke bør benyttes til hovedstrøm. Tror største pumpa trekker 7,5 A, og nivåbryteren er på papiret stor nok til å takle hovedstrøm ...men liker det ikke likevel Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Gullfisk Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Kanskje en ide å bruke membranpumper som har sugehøyde, slik at bare slangen går ned i kjølen, mens pumpe og ledninger står tørt høyt oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Har også hatt erfaring med denne type skade på trebåt, og har skiftet motorfundament og bunnstokker i forbindelse med hylserør. Link til prosjektemne på båtplassen: Prosjekt reparasjon etter elektrokjemisk råte Da jeg oppdaget problemet passet jeg på at hovedbryter ble slått av etter bruk av båten samt at mengden sink på rorbeslag og hylserør ble redusert. Rorhylse, hylserør og fundamentsbolter ble også isloert fra treverket med epoxy eller bek. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Bruker en bryter som heter Johnson Ultima digital, og den har funket perfekt i sommer. Bruker den til relèstyring, og bruker Johnsom L-4000 lensepumpe på denne. Skal inn med en vakt til for å styre den andre L-4000 pumpa jeg har også via relè. Liker heller ikke kjøre hovedstrømmen over nivåbryter Jeg tror jeg så i en annen tråd at du bruker Johnson sin nivåbryter? Hvilken type? Fornøyd? Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.