Jump to content

Skifte vinduspakninger på Viksund 880, hvem selger slike?

ut mot havet

Recommended Posts

Må skifte vinduspakninger på to ruter på båten, det er aluminiumsrammer med pakninger. Spørsmålet er kvar får eg kjøpt pakninger og korleis går eg fram for å skifte desse? Rekner med at det er mest fornuftig å skifte pakninger framfor å prøve å tette med eit eller anna fugestoff. Håpar det er nokon som kan gi meg ein detaljert beskrivelse på framgangsmåte med å skifte desse. :sailing:

Redigert av ut mot havet (see edit history)

Hei

Går utifra at Viksund har, eller vet om forhandler til pakninger. Med div. "stoff" så kan eg nevne at bruker svart tech 7 som pakninger på min viksund.

Da båter, overbyggninger av plast er litt fleksible, kan vibrasjoner, risting etc. over tid gjere at sammenføyninger mellom plast/pakninger/vindu "lever" litt og smålekkasjer kan oppstå over tid.

Nå vet ikkje eg om du mener hele pakningsinnsatsen, da må vel vindu helt ut og erstattes med helt ny pakn.

Men dersom det er litt smålekkasjer, så riv eg vekk gammel, ytre pakn. vasker godt rent med rødsprit, eller aceton, tørker fuge forsiktig med varmluftspistol, MASKERER vindu og pakn. list før eg legg en passende tråd nedi fugen. tar vekk mask. før tech 7 ,en tørker helt. ha gjerne litt zalovann på finger før en stryk forsiktig over.

Er du litt nøye på påføring og avstryking, så ser du ikkje forskjell på ny eller gammel pakn.

Ja, tar vekk all gammel pakn. Den ligg som en "trekant" i flukt med aluminiumslist og en 6-8mm ca. opp på vinduet.Derfor er det viktig å maskere skikkeleg, så du får en mest mulig jevn å fin kant på vinduet.

Skal du skifte på hele vinduet rundt, kan det kanskje vere greitt å ta en og en side om gangen.Eg har tatt vekk på det området, eg ser pakn. er litt dårlig, der det kan vere en liten lekk. har vel skiftet ut lengder på over en meter. Kan gjere det samme innvendig og, spesielt visst pakn. lekker litt. Men vann kjem selvsagt alltid utenfra, så det har holdt for meg, og den første biten eg tok, har holdt tett i flere år.Lykke til! :wink:

Ja, tar vekk all gammel pakn. Den ligg som en "trekant" i flukt med aluminiumslist og en 6-8mm ca. opp på vinduet.Derfor er det viktig å maskere skikkeleg, så du får en mest mulig jevn å fin kant på vinduet.

Har prøvd som du skriv og det funker, fint vart det og. Ein del av pakningen var dårleg/laus, skar vekk og vaska godt med aceton og let det tørke, så maskerte eg i samme bredde som pakning. Det ser bra ut. Takk takk for hjelpa, kva skulle ein gjort uten Båtplassen. :flag_bp:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...