Jump to content

Motor - kjøres tom for bensin før opplag?


Rune2222

Recommended Posts

Har motoren EN forgasser kan du kjøre den tom... har den flere forgassere bør disse heller dreneres ved å bruke tappeskruen nede på forgasseren ...

 

Siste gjelder spesielt 2-takts motorer da disse får både kjøling OG smurning via bensinen, den/de øverste forgasserne vil tømmes først og la sylindrene de forer gå uten ny smurning og kjøling mens de nederste sylinderne vil få smurning og kjøling til siste slutt ....

 

Hvorfor tappe ?? de lettere bestandler i bensinen vil fordampe over tid og de tyngre bestanddeler kan/vil ligge igjen og KAN tette til kanaler og dyser i forgasseren, er det 2-takts olje i bensinen vil problemet øke da bensin og olje VIL skille seg over tid også .

 

 

 

Arne kjetil

Link to post

Dette er tull. Bensin som står i en forgasser kan på ingen måte ødelegge en motor. Hva skulle skjedd med plenklippere., motorsager, mopeder etc. som sto til vinterlagring hvis dette var tilfellet?

 

Bensin blir gammel og "død" over tid, jeg for min del har aldri opplevd problemer med dette fra en sesong til en annen, er nok over litt lenger tidsperspektiv at dette vil være et tema.

 

Folk må jo gjøre som de vil, men jeg ser ikke vitsen.

Link to post

Det vil ikke ødelegge motoren, men står det oljeblandet bensin i forgasseren over vinteren, eller over tid, vil noe av bensinen fordampe, men ikke oljen.

Resultatet blir i mange tilfeller at ved første drag på snora eller starteren på våren, dras den bensinen inn i sylinderen og pluggen blir våt før det rekker å tenne. (dette skjer ikke alltid)

Du kan få gang på den etterhvert, men det beste da er å ta ut og tørke pluggen(e).

Enkelte 4-taktere kan også kjenne dette litt.

Så konklusjonen blir da,etter 3mnd+ : Tapp flottørkammeret, renn inn ny bensin fra tanken før du prøver å starte motoren,

Dette er min erfaring fra mopeder, plenklippere og mc. Regner med båt er noe av det samme.

Redigert av Arvid.A (see edit history)
Link to post

Har egentlig ikke dårlig erfaring med verken å tappe systemet, eller la det være fullt under lagring.(nå snakker vi sesonglagring) Det gjelder både 2T med premix eller separat tank, og 4T med ren bensin. Begge deler funker, men gammel bensin i flottørhuset kan by på litt treg oppstart. På den annen side vil også et helt tørt bensinsystem by på samme problem hvis man ikke klarer å prime det godt nok. Det beste er om man kan starte motoren å kjøre den helt varm et par ganger i lagringsperioden :wink:

Link to post

merkelig at ingen har nevnt konserveringsolje her...

når du ikke skal bruke den før til våren igjen kjører du den god og varm i ferskvann.

når den er god og varm har du konserveringsolje i forgasseren(e) spraye inn til motoren ryker masse og eller kveler seg.

(Hvis den ikke kveles stopper du den) Da kan du drenere forgasser(e)

 

så skifter du gearolje og tar en vask rundt hele motoren også under lokket.

Spray rundt med 6-66 eller lignende.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Jeg har 2 Mercury 4 taktere, begge kjøpt nye i fjor.

 

I manualen på disse anbefales det at man kjører tom for bensin hvis den skal lagres lenge. Og det stemmer. Den ene var ganske vrang å få liv i etter lagring i vinter, selv om jeg har lagret den inne, varmt og godt (i stua :) ) den andre ble kjørt tom, og den startet på 2 drag i våres.

 

Så hvor teit den enn høres så har det noe for seg å tømme forgasseren/forgasserene for drivstoff.

 

Og husk, mine motorer er 4 takt, ingen olje i bensinen heller.

 

Men kanskje nyere motorer er mer følsomme ? Kjerringa sin eldgamle Evinrude 2takt, 2syl 6hk lagres i bua has svigers, ute, hele vinteren. Fyrer alltid på 1 draget. ALLTID.

 

Men de nye er litt mer kilne virker det som :)

Føkk deg...

Link to post

HER er en fin side med mange tips om vinterkonservering av hele båten.

 

Merkelig at ingen har nevnt bensinkonserveringsmiddel, altså bensinstabilisator for langtidslagring av bensin.

Blandes på tanken og motoren kjøres en kort stund med dette slik at hele systemet er blitt behandlet.

 

0107-01801-9438-p1.jpg302571_l.jpg

 

http://www.pushtheboatout.com/acatalog/info_MD284152.html

http://www.defender.com/realproduct.jsp?path=-1%7C311%7C53239%7C296536%7C314204&id=200988

 

Eller Sta-Bil for enten bensin eller diesel http://www.goldeagle.com/brands/stabil/products.aspx#dieselstabil

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har både brukt og ikke brukt bensinstabilisator (glemt det!), men uten at jeg har merket noen forskjell enten det er to-takter eller fire-takter. Prøver dog alltid å ikke ha for mye bensin igjen på tanken når båten lagres for vinteren og fyller opp med fersk bensin før oppstart til våren slik at det vel blir ca 1/3 gammel og 2/3 ny bensin.

Og som den kløna jeg er så vet jeg ikke alltid hvor/hvordan jeg skal få brukt "Foggingoil" i forgasseren, men da blåser jeg en del inn i motoren for tennpluggene finner jeg alltids og får tatt ut. Drar motoren noen runder etterpå, inn med gamle plugger som jeg kun skrur til for hånd. Bruker gamle plugger ved oppstart til våren, og skifter til nye plugger etter at denne "guffa" har blitt blåst ut.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Brukte altid fogging- oil i sylindrene på mine Mercury-motorer før vinterlagringen.(I følge manualen). På min nye Suzuki 60 atl står der imidlertid ingenting om fogging-oil i syl. før lagring, men det skader vel ikke å gi en liten "dash" i plugghullet før vinterlagringen. Vet noen hva tiltrekkings- momentet (Nm) er på tennpluggene på denne motoren(60 atl, 2010mod.) er, stod ikke nevnt i manualen. På mine Mercury-motorer mener jeg momentet var 27Nm.

Link to post

Vet noen hva tiltrekkings- momentet (Nm) er på tennpluggene på denne motoren(60 atl, 2010mod.) er, stod ikke nevnt i manualen.

 

Har aldri sett det nevnt i noen manual, har aldri tenkt på det og har bare strammet til sånn "passe" med pluggnøkel. Mener du/dere/noen, at dette er et problem, eller kan medføre skade hvis det ikke er trukket til riktig? Jeg tviler vel på det selv, men er blottet for kompetanse i så måte, kun praktisk erfaring.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg antar at det selv i en alu-topp er stål i gjengepartiet, men usikker på det. Slik sett kan man sitte med 2 forskjellige materialer med forskjellig utvidelskoofisient(om det er skrevet rett) og da er det nok viktig at tiltrekningsmomentet er riktig.

Ellers er det selvfølgelig fult mulig å dra i stykker gjengene, eller ved for dårlig tiltrekning, få lekkasje. Jeg har heller aldri tenkt på at det er oppgitt noe moment, men tar det på "feelingen". Uansett er det altid en fare for å trekke til feil.

 

Mener å ha hørt noe om å trekke intill og så skal det strammes til med, gudene hvet hva, 1/2 omdreining?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

trekke til med min svake håndkraft,

 

Om du bare benytter hånd/fingre til å trekke til en tennplugg vil jeg tro alle dine bensinmotorer har hatt litt dårlig kompresjon.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...