Jump to content

Suzuki påhengsmotor - bruk av transportstøtte under frakt


kln

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har kjøpt meg båt og henger i helgen og lurer på hvordan det er med bruk av transportstøtte (tror det er det som kalles "helleklamme" i instruksjonsboken) under frakt.

Saken er at "bakkeklaringen" på motoren er så lav når den står på tilhengeren at jeg må vippe opp motoren (mindre enn 10cm ned til bakken). I følge selger skulle jeg da tilte den helt opp, sette på transportstøtten, og så senke motoren til transportstøtten låste seg. Dette ble gjort, og hjemtransporten gikk helt fint.

Da jeg leste instruksjonsboken etterpå sto det imidlertid at helleklammen ikke måtte brukes under transport, da den plutselig kunne løsne. I følge instruksjonsboken skulle man i stedet benytte et stag mellom hengeren og motoren, som holdt motoren oppe.

 

Er det reell fare for at transportstøtten/helleklammen kan løsne under transport? Et sånt stag for å holde motoren oppe er vel antakelig noe som må spesiallages?

 

Motoren er forøvrig en 2004 Suzuki DF90

Finnmaster 62DC

Link to post

Er det reell fare for at transportstøtten/helleklammen kan løsne under transport?

 

Det er ikke en transportstøtte, men en støtte for motoren når den er tiltet opp/ut av vannet ved stilleligge. Dette er tydelig beskrevet i instruksjonboken til Suzuki. Har alltid motoren i vertikal posisjon når jeg tranporterer på henger, men ser at jeg tilhører et veldig lite mindretall.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Har alltid motoren i vertikal posisjon når jeg tranporterer på henger, men ser at jeg tilhører et veldig lite mindretall.

Mindretall... kan kanksje ha sammenheng med at mange har kombinasjoner av båt, motor og båthenger der motoren ville skrape ned i veien om den tiltes helt ned...?

 

Om jeg gjør dette med min Skibsplast 655 S med Suzuki DF140TL så lager jeg en festlig stripe i asfalten og har etter få meter en veldig kort finne ned under girhuset :nonod:

Link to post

... mange har kombinasjoner av båt, motor og båthenger der motoren ville skrape ned i veien om den tiltes helt ned...?

 

Ja godt mulig. Jeg har ikke dette problemet med nåværende bil, heller ikke den forrige.

 

Pass på så ikke trestykket kommer i konflikt med tiltmåleren.

 

Eller slangen til fartsmåleren.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det er ikke en transportstøtte, men en støtte for motoren når den er tiltet opp/ut av vannet ved stilleligge. Dette er tydelig beskrevet i instruksjonboken til Suzuki. Har alltid motoren i vertikal posisjon når jeg tranporterer på henger, men ser at jeg tilhører et veldig lite mindretall.

 

Joda, jeg skulle veldig gjerne hatt motoren i vertikal posisjon under transport, men det er altså for liten klaring ned til bakken til at jeg tør det.

 

Båten vil ikke bli tatt med på langturer på hengeren, så da går jeg ut fra at kombinasjonen hydraulikk og helleklamme (og pen kjøring) er tilstrekkelig for å holde motoren oppe.

Finnmaster 62DC

Link to post
Ja godt mulig. Jeg har ikke dette problemet med nåværende bil, heller ikke den forrige.

Bilen spiller liten eller ingen rolle. Det blir aldri så voldsomt stor forskjell på høyden over bakken på kula til tilhengerfestet. Det er kombinasjonen av båthenger og båt/motor som er avgjørende.

Link to post

Jeg har en 2006 DF50. Jeg har bare brukt helleklammen med motoren i opptiltet posisjon på transport/langtur med båten uten noe problemer.

 

Jeg tilter motor helt opp, slår over "helleklammen" og tilter ned til det stopper. Har kjørt trondheim-tønsberg og retur 3 ganger på denne måten uten å tatt hensyn til at jeg ikke har brukt noe form for stag.

 

Om jeg ikke husker feil så lot jeg motoren hvile på hydraulikken ved en kjøretur, uten å tilte den ned på helleklemmen. Da hadde motoren senket seg ned på helleklemmen i løpet av kjøreturen. Det er derfor viktig å slå over klemmen, og ikke la motoren stå opptiltet kun vha hydraulikken under transport.

 

Synes egentlig bruken av en 2"x4" i mellom motorfeste og stammen hørtes greit ut, men helleklemmen har fungert bra for meg lenge. Staget avlaster jo båten mere, slik at det ikke blir så stor belastning på akterspeilet.

 

permagne

Link to post

Hva skal en med den? Totalt unøyaktig.

 

Jeg opplever at den er like unøyaktig hver gang og hele tiden. Sammenligner da med GPS'n jeg har og derved vet jeg faktisk ganske mye, men uansett så er en knopmåler ganske uinteressant uansett, etter mitt syn.

 

Det er kombinasjonen av båthenger og båt/motor som er avgjørende.

 

Opplever vel at det er litt forskjell fra bil til bil også, men ikke allverdens. Siden jeg har en del fartshumper i området så har jeg kjørt over disse med motor helt nede, meget forsiktig og med en som ser på fra utsiden. Det som jeg mener å se er at man er alt for bekymret for den tilsynelatende lille klaringen og at ved vanlig kjøring og på vanlig vei så er det ikke store klaringen man egentlig trenger?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Det som jeg mener å se er at man er alt for bekymret for den tilsynelatende lille klaringen og at ved vanlig kjøring og på vanlig vei så er det ikke store klaringen man egentlig trenger?

Det kan godt hende du ikke trenger så mye klaring der du kjører Mouche og kanskje også andre med deg. Men i praksis tror jeg mange trenger litt klaring. Når jeg trekker min 655 på henger er slepet (bil + båt) nesten 12 meter og da skal det ikke store ujevnhetene til mht innkjørsler, fergeleier/fergelemmer med mer. Hver sommer har jeg med båten på 4 ferger (2 stk t/r) og over fergelemmene trenger du til dels betydelig klaring litt avhengig av stor flo eller fjære kontra midt i mellom. Sist men ikke minst har jeg plenty av fartshumper ut av boliggaten der jeg bor. Kan ikke ha noen i familien løpende parallellt med bilen i flere hundre meter for å sjekke over 5 - 6 fartsdemeper. Det blir upraktisk.

 

Ellers har jeg aldri brukt støtten til motoren under transport... da må motoren være veldig høyt opptiltet. Så høyt opptiltet vil være ugusting på fergene for meg da jeg ville passert 12 m og det blir ikke billig om fergemannskapet måler opp... :sad: Har imidlertid tilbakelagt over 8000 km med min 655 på slep med motoren lett opptiltet (dvs på tiltsylinderen og ikke powertrimsylindrene; separate sylindre for trim og tilt på Suzuki DF140) og har ikke erfart problemer med dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...