Jump to content

Yamaha 115hk V4 -99 dør ved pådrag/tomgang.

Yafinn

Recommended Posts

Hallo. Jeg har hatt noen problemer med min båtmotor den siste tiden. Har prødv å finne ut av hva som kan være galt. Jeg la inn et innlegg på et amerikans forum, men ingen svar sålangt. Håper på at jeg kanskje kan få et svar her :)

Jeg håper det går bra uten at jeg må oversette fra engelsk til norsk! Om det ikke er greit, si ifra.

I've had a few problems with my outboard. It's a Yamaha 115hp V4 - 99mod.

What happened the day it stopped working I started it as usual. It went just fine at idle, then I accellerated I got 100 meters then the engine lost all it's power and then I died. I tried to start it again, but it was barely any reaction. Started almost, then choked itself.

Then I did some troubleshooting, but couldn't really find any obvious reasons why it suddenly died. I thought maybe it was some spark issues, but I think the ignition is OK. Then the day after, I tried to start it again. But now it wouldn't start at all. Just almost start, then died. We changed all spark plugs, then it started and went perfect at idle. Even when I tried to give full throttle at idle it went up to 5k RPM without any problems. But once I put in in gear, it just *bluuurph*, almost no reaction. Then I pressed the auto choke, and *VROOOOM* went perfekt. Then I let go of the choke, and it slowly died again, but it didn't stop completely. Just went at 600 RPM at full throttle. I did this test over and over again, and it was repeatable. When I used choke, it went perfect.

Then I and the guy I had with me, though: "It doesn't seem like it gets enough fuel." So we checked the fuel hose and all the connections, but it was OK. Then we decided to check the fuel pump, to see if it was OK. But honestly, we don't know if it is OK.

I dismantled the fuel pump and I noticed.. There are 2 very thin aluminum-"things" (don't know the name of them) in each chambers inside the fuel pump. Then.. One of those, in each chamber was not 100% tight. When you pressed them, you could hear a "click". There is a small gap between them - not much, but maybe it is enough for the pump to stop working correctly?

Anyways. I mounted the fuel pump back together, mounted it back on the engine. Then I tried to start the engine again, but now... I wouldn't even go normal at idle. It started, but died after just a few seconds. Not even giving throttle at idle worked. I will check the mounting of the fuel pump tomorrow, just to be sure it's mounted correctly.

It seems like the pump is in bad shape? Or can it be something else that **** it up? Maybe some inpuries? Please. Let me hear some of your experiences. It's a long ride to the nearest outboard repair shop, so I try to do as much as I can before I capitulate, and take it to the repair shop

And... If there is anything you want to ask me, that may help you to help me, just shout out.

har du tilgang til annen bensintank / slange du kan forsøke med?  

Har sett at selve bensinslangen kan lage trøbbel , koblingene kan trekke falsk luft og ventilene i blæra kan slite så mye at de ikke klarer å forhindre at bensinen renner tilbake på tanken.  

Det er også overhalingssett til bensinpumpa å få kjøpt, det bør du kanskje ha uansett siden du nevnte at ventilene virket noe "slappe"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

har du tilgang til annen bensintank / slange du kan forsøke med?

Har sett at selve bensinslangen kan lage trøbbel , koblingene kan trekke falsk luft og ventilene i blæra kan slite så mye at de ikke klarer å forhindre at bensinen renner tilbake på tanken.

Det er også overhalingssett til bensinpumpa å få kjøpt, det bør du kanskje ha uansett siden du nevnte at ventilene virket noe "slappe"

De ventilene som er der. Følger de med det rep.settet? Er det noen steder man kan få bestilt det online fra en norsk nettbutikk? :D

Du mener kanskje at tanken kan være et problem? Hm, det må jeg vel kunne få sjekket ut, tror jeg.

Redigert av Mortex (see edit history)

Har du sjekket vannutskiller,bensinfilter,drenert forgasserene ?

Kan vere vann i bensinen..

Vannutskiller/bensinfilter er det nok ikke siden jeg koblet slangen rett fra tanken til motoren hvor samme problem oppstod.

Drenert/renset forgasserene har jeg ikke gjort, siden jeg håpet å slippe det.

Jeg tok av igjen pumpen nå for å sjekke. For å si det sånn... Det kom overhode ikke noe bensin ut fra slangen mellom pumpe og forgasser da jeg koblet den fra, men det var litt bensin i det andre kammeret i bensinpumpen. Tror det er pumpen som er defekt?

Hvis du har fått vann inn i forgasserene hjelper det ikke å kjøre på med ren bensin, da du først må få ut vannet.

Du spurte "Er det bensinpumpen eller er det rusk i forgasseren?"

Hvis ikke du har vannutskiller i båten, så ta en titt i bensinfilteret.

Finner du vann i bunnen av koppen der, så vet du hva problemet er.

Hvis du lurer på om pumpen fungerer drar du av slangen og ser om det pumper ut bensin..

Edit: Regner med du sjekket at membranen var hel da du demonterte bensinpumpen

Redigert av Kasper22 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...