Jump to content

Nylig båtfrelst.

H4mmerhead

Recommended Posts

Hei! Jeg er som tittel sier en nylig båtfrelst 20 åring, på jakt etter båt.

Og da er det helst denne type båt som trekker min oppmerksomhet: AutoDB Annonse

Jeg som er helt uerfaren innen båt, søker deres råd og hjelp, hva må jeg se etter når jeg handler båt?

Jakter etter en billig båt og ha som oppussingsobjekt i vinter.

Går prisen somregel etter strørrelse, merke på motor eller er det helt andre ting som bestemmer prisen?

Takker så mye for all hjelp!

B30 er en motor som er bedre enn sitt rykte og var standardmotor på mange av Fjordplast sine modeller i mange år, men den tåler ikke mishandling og delene er dyre. Er den overhalt, bør det være kvitteringer på alt. Manifolden er spesielt dyr og bør være i god stand. Motoren bør også helst være ferskvannskjølt. Jeg har en slik motor i god stand i min Fjordcruiser og det er en motor som drikker mye bensin hvis man gir på mye.

Jeg vil anbefale at du som fersk båtmann bør se etter en båt med påhenger. De er mye enklere å ha med å gjøre. Den annonserte båten kan være et godt kjøp, men la en som har greie på motorer se på den først.

Og ta en kompresjonstest.

Motor er alltid det dyreste på slike objekter.

En saltvannskjølt b30 fra 1980? Her ber du om motorproblemer! Vet ikke hva slags budsjett du har for båt, men om du har økonomi til det så ville jeg sett etter en båt med MYE nyere motor enn dette, iallefall når vi snakker saltvannskjølt bensinmotor, og det er det jo stort sett i denne typen båter.

Skrogtypen du er ute etter kan man få veldig billig, søk etter smuggler,avanti,gilbert osv. Koster ikke stort som regel. Om du ikke vil legge mer penger på bordet ville jeg mye heller hatt en gammel påhenger, enn denne saken.

Just my 5 cents!

Båten er kul, En gammel 3L rekke 6 er det den er, tørst og gammel, men når den er tatt vare på å i orden er det en fin motor med fantastisk behagelig brummelyd. Det koster endel for mariniseringen, antagelig er drevet og av gammel årgang å kan komme til å koste noen kroner i vedlikehold.

Så er det jo slik at det meste kan repareres, for den summen du tenker å legge i kjøpet må du regne med endel påkostninger/utgifter på prosjektet omtrent uansett hvilket objekt du velger.

Det koker nok ned til en smaksak til slutt. lykke til !

Hei

Dersom du er båtfrelst og har tenkt å fortsetja å vera det så bør du kjøpa ein båt som er brukande. Dvs. at motoren virkar og sannsynlegvis kjem til å fortsetja med det.

I tillegg så bør du kjøpa ein båt du har råd til å bruka, både når det gjeld drivstoff og reparasjonar.

Dersom du er meir mekkefrelst enn båtfrelst så er det annleis...

Lykke til.

Ask

I tillegg så bør du kjøpa ein båt du har råd til å bruka, både når det gjeld drivstoff og reparasjonar.

Dersom du er meir mekkefrelst enn båtfrelst så er det annleis...

Ask

Er enig med Ask, det kan være lurt å ha noe kunnskap og råd til å sette i stand. Båtpenger har en tendens til å forsvinne i det store sluket.... :giggle:

Selv om hobby som regel koster, er det fint å pusse opp uten å måtte vente i en lang stund til man får råd.

Sommeren kommer gjerne litt brått på for båtfolk :giggle: :giggle: :giggle: :giggle: :giggle: Meg selv innkludert.... :confused:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...