Iwrig2 Startet 29.August.2010 Link til dette innlegget Startet 29.August.2010 Jakten på ny bruktbåt er igang og jeg har vært på visning idag. Båten er en Omega 36 som tilfredstiller de krav vi har satt, MEN den har orginal motor (Yanmar 3GM30F) og orinalt teakdekk. Dekket er slitt med "høye" nater og flere av pluggene i skuehullene er slitt bort, selger hevder at dekket er tørt.... Trenger meninger som får meg til å tenke med hodet og ikke hjertet. Nytt dekk er vel fort 100.000kr. Bør jeg styre unna dette? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 det går jo ann hvis du er litt nevenyttig å pusse ned og nate om dekket da dette blir langt billkigere enn å legge nytt Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Er proppene borte er det ikke mere å slipe på, og nytt teakdekk er eneste løsning på det problemet. Er en nevenyttig, så er det bare å ta av stavene, skjære nye og nate til slutt. Er vel ikke så mange kvadratene med teak på det dekket Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Dette kan veldig fort bli veldig dyrt. Uansett blir det en hel del arbeid om du vil gjøre det du kan selv. Men hvis prisen på båten er rett er det kanskje likevel verdt det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Athene Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Har samme båt og teakdekk er dermed kanskje "inhabil", men for hva det er verdt: Hvor mye som er igjen av tykkelse på teaken må du kontrollere ved selvsyn. Det vil sikkert variere mye fra båt til båt, avhengig av bruk og behandling opp gjennom årene. Mitt teakdekk er fortsatt tykkere enn mange av de jeg ser på nye båter rundt meg, men det er som du har sett skrudd med et utall skruer med store runde hoder. Jeg opplever også at plugger faller ut og at skruehodene nesten ligger flush med overflaten. Jeg har i de fleste tilfellene bare fjernet skruen, boret hullet dypere og satt i ny plugg med epoxy, - ikke mye jobb.... Om det av styrkehensyn er ønskelig å ha en skrue i hullet er det mulig å bore opp og bruke forsenkede skruer. Da er det fortsatt mange millimeter å slite på.. Natemasse som stikker over teaken kuttet jeg til rett høyde med et skarpt knivblad. Der natemassen hadde sluppet på en side brukte jeg et skrutrekkerblad i rett størrelse og skrapte bort massen og la på ny. Dette trenger man ikke være spesielt nevenyttig for å klare.... Motoren, Yanmar 3GM30F er ikke lenger i produksjon, men finnes i et så stort antall at det neppe er problemer med reservedeler i overskuelig fremtid. Den har trolig vært ferskvannskjølt fra dag en og du slipper dermed mange av usikkerhetsmomentene du får ved saltvannskjølte motorer. Jeg fikk overhalt min for et par år siden. "Dommen" dengang var at det var minimalt med korrosjon i kjølesystemet og dermed var det bare slitasjedeler som måtte byttes... Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 om teaken er tørr e no bare å spyle på den og se. Hvis det trekker vann bil enn se dette når dekket tørker igjen etter spyling/regn. Kan alltids ta ut all gammel natemasse, slipe, borren nye hull, proppe disse og nate på nytt.. mye arbeid men kan være verdt det.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
arkmarin Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Hva er prisforlangende? Jeg skal ikke uttale meg om teakdekket, men motoren kan jeg si noe om. Jeg har samme båttype med samme type motor. Min motor har gått i 4300 timer. Jeg har sjekket dysen to ganger på 23 år. Motoren bruker ikke olje. Den starter på tomgang og går som ei klokke. Jeg ville ikke vært betenkt på å kjøpe båten med tanke på motoren. Den vil gå i mange år til. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Iwrig2 Svart 30.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Prisforlangende er 475.000. Båten virker forsåvidt i grei stand, men ikke veldig påkostet med utstyr. Noen som vet hva distanse materiale i dekket består av? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.