Getor Startet 29.August.2010 Del på Facebook Startet 29.August.2010 Jeg har en skøyte på 54 fot med en Scania DSI 11 på 260 Hk. Var på langtur i helgen og målte volum i tanken før og etter turen. Etter å ha kontrollregnet kommer jeg frem til et forbruk på 35 liter/time ved marsjfart 7 knop eller 5 liter/nm om du vil. Da ligger jeg på 1100 rpm (maks rpm er 1700). Jeg ser at det i andre tråder opereres med forbruk på 0,23 l/hk/time, men dette er stort sett for halv/hel planende båter. Ut fra denne formelen skal jeg ligge på et forbruk på 38,7 pr time (65% av max rpm). Men når jeg leser ulike annonser for båter med deplasementsskrog så synes jeg mitt forbruk virker meget høyt. Hva forbruk har andre her på forumet med skøyter eller deplasementsskrog? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Hei Dette hørtes mye ut. For endel år tilbake trålte vi "ræg" med ei 49" skøyte med samme motor som du har, da mener jeg at vi med kjøring til å fra revet (6-8 timer hver vei) samt tre tauinger/tråling på ca 8 timer brukte i snitt 26-28 ltr/timen. Du har ikke regnet feil ? eller kjører med for mye vinger ? Tallene mine kan variere noe, men kan sjekke dette bedre opp om du vil. Lars Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Ut fra egen erfaring; med kun 7 knop ville jeg sånn umiddelbart tippet under 15 l/time. Mye groe (på propellen, f.eks.)? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
SeaRaymond Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Jeg ser at det i andre tråder opereres med forbruk på 0,23 l/hk/time, men dette er stort sett for halv/hel planende båter. Ut fra denne formelen skal jeg ligge på et forbruk på 38,7 pr time (65% av max rpm). Spesifikkt forbruk per hestekrefttime er den samme uavhengig av hvilket fartøy motor står plassert i. Videre ser jeg at du trekker paralell mellom turtallskurve og effektkurve, dette er nødvendigvis ikke tilfelle. Om du oppnår maksturtallet motor skal jobbe under, er den riktig belastet. Da vil du videre via en turtall-forbrukskurve til gitte motor kunne lese ut hvilket forbruk du ligger på ved f.eks marsjturtall. Siden det ikke virker som du har målt forbruket konkret, men har kommet frem til disse tallene ved din regnemåte, vil jeg anbefale deg å måle forbruk via en gitt seilt distanse, da vil du få en konkret pekepinn på forbruket per n.mil. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Har hatt et par båter i den klassen og jeg hadde rundt 13-15 l/t men det er jo veldig avhengig av hvor mye du "gasser". Jeg holdt meg i en slik fart at jeg ikke laget store bølger og det er nok det som er vesentlig for god økonomi. Dette her: gir nok nærmere 40 l/t Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
rolk Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Jeg har en skøyte på 45 fot, med en VP tmd70 på 154 hk. Ved 1400 omdr gjør den en fart på 7,5 - 8 og bruker 14 l/t. Max turtall 1800. Sitér dette innlegget Link to post
Getor Svart 30.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2010 Her var det mange gode tilbakemeldinger, takker for det. I 1100 omdr. lager jeg knapt nok bølger. Til SeaRaymond: Jeg har sett etter en turtall-forbrukskurve som du nevner i dokumentasjonen til motoren, men fant ingen. Noen tips om hvor jeg kan finne det? Forbruket er målt etter å gått en spesifikk distanse og så delt dette på volumreduksjonen i tankene, så jeg er rimelig sikker på at forbrukstallet stemmer. Nå er det tre år siden båten var på land, så det er nok en del groe under vannlinjen. Hva erfaring har dere med nedgang i drivstofforbruk etter behandling av et "gjengrodd" skrog. Til larss: Hadde satt stor pris på om du kunne sjekke tallene slik du nevner. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Jeg har sett etter en turtall-forbrukskurve som du nevner i dokumentasjonen til motoren, men fant ingen. Noen tips om hvor jeg kan finne det? Det vil du nok ikke finne, da det ikke eksisterer noen direkte sammenheng mellom turtall og forbruk. Det er belastning som bestemmer forbruk. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Getor Svart 30.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2010 Det er interessant det du nevner der Farco. Om vi tenker oss en motor som går uten belastning i det hele tatt, så vil den jo ha et, i utgangspunktet forutsigbart, forbruk avhengig av turtall. Slik jeg ser det vil dette forbruket være det samme uavhengig av belastning. Det som derimot skjer når motoren belastes er at farten ved et gitt turtall vil synke jo større belastningen blir. Belastning vil da avgjøres av bla. vekt, skrogform, friksjon mellom vann og skrog (groe etc.), ja for den saks skyld vannets tetthet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Denne tråden er spennende for meg. Jeg vurderer et båt-konsept sør i Norge - 30 l/diesel/time er absolutt interesssnt. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Slik jeg ser det vil dette forbruket være det samme uavhengig av belastning. Det er feil, feil og atter feil. Økes belastningen, vil regulatoren i dieselpumpen øke dieselmengden. Hvis du kjører i en bratt oppoverbakke med bilen din i 3. gir og 2500 o/min, kan jeg love deg at den bruker mer drivstoff enn på flatmark, i samme gir og med samme turtall. Men da er det gasspedalfoten din som fungerer som regulator. Regulatoren på en marine- eller generatormotor er ofte litt annerledes enn regulatoren på enn diesel lastebilmotor. Hadde det vært slik at varierende belastning på et gitt turtall ikke hadde influert på drivstoff forbruket, ville du vært farlig nær oppfinnelsen av "perpeteum mobile". Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Naurstad Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Til SeaRaymond: Jeg har sett etter en turtall-forbrukskurve som du nevner i dokumentasjonen til motoren, men fant ingen. Noen tips om hvor jeg kan finne det? Du har sikkert for stor stigning på propell når du ikke får mere enn 1700omd. på maks. Denne motoren skal ha maks turtall på 2100omd. Legger ved datakurve du etterlyste. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
eysteind Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 kan sammenligne med en hjelpemotor i en større båt. Denne går med samme turtall, 1700 rpm hele tiden. Men forbruket for en ca 1800kW motor er ca. 45l uten belastning og 440l med full belastning.... Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Dette er kurver som viser potensiellt effekt/dreiemoment ved et gitt turtall, og forbruk ved en gitt effekt. Det er noe helt annet enn forbruk ved et gitt turtall. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Getor Svart 30.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2010 Farco du har naturligvis rett. Det var en skrivefeil fra min side. Men det jeg skriver videre i samme innlegg er forsåvidt det samme du hevder, slik jeg leser ditt innlegg. Jo høyere belastning jo høyere forbruk. Takker og bukker Naurstad for kurvene du har postet her. Nå tror jeg senere utgaver av DSI11 har vesentlig høyere effekt enn de 260 Hk det er i min motor (1975 modell). Ser av kurven at den går til 350 Hk. Vet du hvilken årsmodell "dine" kurver relaterer seg til? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 kan sammenligne med en hjelpemotor i en større båt. Denne går med samme turtall, 1700 rpm hele tiden. 56,66666667 Hz? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Naurstad Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Takker og bukker Naurstad for kurvene du har postet her. Nå tror jeg senere utgaver av DSI11 har vesentlig høyere effekt enn de 260 Hk det er i min motor (1975 modell). Ser av kurven at den går til 350 Hk. Vet du hvilken årsmodell "dine" kurver relaterer seg til? Kurven på Scaniamotoren er relatert til 1993. Hadde kurve på eldre Scania liggende men kunne ikke finne den. Du skriver at du har en DSI motor, trodde ikke at de hadde intercoler så tidlig som 1975. Den skulle vel hatt flere hk da. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Getor Svart 30.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2010 Jeg må forholde meg til opplysninger fra selger av båten når det gjelder alder. Er det mulig den er konvertert til intercooler senere? Forøvrig så finnes det ikke serienummerskilt på motoren, det er rett og slett borte. Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Fant tilslutt efektkurve for Scania fra ca. 1980. Den røde kurven er uten intercooler den blå er med. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
bellen Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 56,66666667 Hz? Han meiner nok 1800rpm Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Anta at maskinens spesifikke brennoljeforbruk er 200 g/hkt og med egenvekt 0,835 (autodiesel), da blir spes.forbruk : 200/0,835 = 239,5 ml/hkt. På full belastning : 260 hk * 239,5/1000 = 62,3 l/t. Anta videre at maskinen har full belastning på 1800 rpm. Siden effekten ifølge hk-formelen (Hk = middeltrykk * areal * slaglengde * turtall * ant. sylindre) er direkte proporsjonal med turtallet (med samme og korrekt stigning på vingene) tilsvarer derfor 1100 rpm : 260/1800*1100 = 159 hk Og tilsvarerende forbruk: 62,3 /1800*1100 = 38 l/t For 60-80 år siden oppnådde samme skøyte også 7-8 knop med 40 – 60 hk semidiesel med et forbruk tilsvarende 10 – 15 l/t. De overskytende rundt 200 hk setter bare opp sjø/graver ned båten og gir ikke fartspotensiale. De kan bare utnyttes til sleping, tråling o.l - samt lensing av lommeboken. Skrogformen begrenser jo fartspotensialet til bortunder 10 knop og de som klarer et forbruk ned på 12 – 15 l/t er derfor rundt det optimale. Et annet aspekt er propelldiameter og nedgiring, propellere får bedre virkningsgrad jo saktere de går. Så igrunnen kan en selge den store på 260 hk, installere en mindre på 70-80 hk og oppnå samme fart. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Farco Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Så igrunnen kan en selge den store på 260 hk, installere en mindre på 70-80 hk og oppnå samme fart. Dette tror jeg du har helt rett i, men hvis det er en moderne dieselmotor blir vel problemet å finne et reduksjonsgear med stor nok reduksjon, som passer på svinghjulshuset. Det kan virke som målingene til trådstarter har en eller flere feil parametere, da så høyt dieselforbruk tilsier et effektuttak som neppe er nødvendig for å holde 7 knop med en skøyte på 54'. Dette har vel like mye med vannlinjelengde som skrogform å gjøre. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.