Jump to content

Drivstoff forbruk skøyte/deplasementsskrog


Getor

Recommended Posts

Jeg har en skøyte på 54 fot med en Scania DSI 11 på 260 Hk. Var på langtur i helgen og målte volum i tanken før og etter turen. Etter å ha kontrollregnet kommer jeg frem til et forbruk på 35 liter/time ved marsjfart 7 knop eller 5 liter/nm om du vil. Da ligger jeg på 1100 rpm (maks rpm er 1700).

 

Jeg ser at det i andre tråder opereres med forbruk på 0,23 l/hk/time, men dette er stort sett for halv/hel planende båter. Ut fra denne formelen skal jeg ligge på et forbruk på 38,7 pr time (65% av max rpm). Men når jeg leser ulike annonser for båter med deplasementsskrog så synes jeg mitt forbruk virker meget høyt.

 

Hva forbruk har andre her på forumet med skøyter eller deplasementsskrog?

Link to post

Hei

Dette hørtes mye ut. For endel år tilbake trålte vi "ræg" med ei 49" skøyte med samme motor som du har, da mener jeg at vi med kjøring til å fra revet (6-8 timer hver vei) samt tre tauinger/tråling på ca 8 timer brukte i snitt 26-28 ltr/timen.

 

Du har ikke regnet feil ? eller kjører med for mye vinger ?

 

Tallene mine kan variere noe, men kan sjekke dette bedre opp om du vil.

 

Lars

Link to post

Jeg ser at det i andre tråder opereres med forbruk på 0,23 l/hk/time, men dette er stort sett for halv/hel planende båter. Ut fra denne formelen skal jeg ligge på et forbruk på 38,7 pr time (65% av max rpm).

Spesifikkt forbruk per hestekrefttime er den samme uavhengig av hvilket fartøy motor står plassert i. Videre ser jeg at du trekker paralell mellom turtallskurve og effektkurve, dette er nødvendigvis ikke tilfelle.

 

Om du oppnår maksturtallet motor skal jobbe under, er den riktig belastet. Da vil du videre via en turtall-forbrukskurve til gitte motor kunne lese ut hvilket forbruk du ligger på ved f.eks marsjturtall.

 

Siden det ikke virker som du har målt forbruket konkret, men har kommet frem til disse tallene ved din regnemåte, vil jeg anbefale deg å måle forbruk via en gitt seilt distanse, da vil du få en konkret pekepinn på forbruket per n.mil.

Link to post

Har hatt et par båter i den klassen og jeg hadde rundt 13-15 l/t men det er jo veldig avhengig av hvor mye du "gasser". Jeg holdt meg i en slik fart at jeg ikke laget store bølger og det er nok det som er vesentlig for god økonomi. Dette her:

snoggbas6.jpg

gir nok nærmere 40 l/t :sweat:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Her var det mange gode tilbakemeldinger, takker for det.

 

I 1100 omdr. lager jeg knapt nok bølger.

 

Til SeaRaymond: Jeg har sett etter en turtall-forbrukskurve som du nevner i dokumentasjonen til motoren, men fant ingen. Noen tips om hvor jeg kan finne det? Forbruket er målt etter å gått en

spesifikk distanse og så delt dette på volumreduksjonen i tankene, så jeg er rimelig sikker på at forbrukstallet stemmer.

 

Nå er det tre år siden båten var på land, så det er nok en del groe under vannlinjen. Hva erfaring har dere med nedgang i drivstofforbruk etter behandling av et "gjengrodd" skrog.

 

Til larss: Hadde satt stor pris på om du kunne sjekke tallene slik du nevner.

Link to post

Det er interessant det du nevner der Farco. Om vi tenker oss en motor som går uten belastning i det hele tatt, så vil den jo ha et, i utgangspunktet forutsigbart, forbruk avhengig av turtall.

 

Slik jeg ser det vil dette forbruket være det samme uavhengig av belastning. Det som derimot skjer når motoren belastes er at farten ved et gitt turtall vil synke jo større belastningen blir.

Belastning vil da avgjøres av bla. vekt, skrogform, friksjon mellom vann og skrog (groe etc.), ja for den saks skyld vannets tetthet.

Link to post

Slik jeg ser det vil dette forbruket være det samme uavhengig av belastning.

 

Det er feil, feil og atter feil.

 

Økes belastningen, vil regulatoren i dieselpumpen øke dieselmengden. Hvis du kjører i en bratt oppoverbakke med bilen din i 3. gir og 2500 o/min, kan jeg love deg at den bruker mer drivstoff enn på flatmark, i samme gir og med samme turtall. Men da er det gasspedalfoten din som fungerer som regulator.

 

Regulatoren på en marine- eller generatormotor er ofte litt annerledes enn regulatoren på enn diesel lastebilmotor. Hadde det vært slik at varierende belastning på et gitt turtall ikke hadde influert på drivstoff forbruket, ville du vært farlig nær oppfinnelsen av "perpeteum mobile".

Link to post

Farco du har naturligvis rett. Det var en skrivefeil fra min side. Men det jeg skriver videre i samme innlegg er forsåvidt det samme du hevder, slik jeg leser ditt innlegg.

Jo høyere belastning jo høyere forbruk.

 

Takker og bukker Naurstad for kurvene du har postet her. Nå tror jeg senere utgaver av DSI11 har vesentlig høyere effekt enn de 260 Hk det er i min motor (1975 modell). Ser av kurven at den

går til 350 Hk. Vet du hvilken årsmodell "dine" kurver relaterer seg til?

Link to post

Takker og bukker Naurstad for kurvene du har postet her. Nå tror jeg senere utgaver av DSI11 har vesentlig høyere effekt enn de 260 Hk det er i min motor (1975 modell). Ser av kurven at den

går til 350 Hk. Vet du hvilken årsmodell "dine" kurver relaterer seg til?

Kurven på Scaniamotoren er relatert til 1993. Hadde kurve på eldre Scania liggende men kunne ikke finne den. Du skriver at du har en DSI motor, trodde ikke at de hadde intercoler så tidlig som 1975. Den skulle vel hatt flere hk da.

Link to post

Anta at maskinens spesifikke brennoljeforbruk er 200 g/hkt og med egenvekt 0,835 (autodiesel), da blir spes.forbruk : 200/0,835 = 239,5 ml/hkt.

På full belastning : 260 hk * 239,5/1000 = 62,3 l/t.

 

Anta videre at maskinen har full belastning på 1800 rpm.

Siden effekten ifølge hk-formelen (Hk = middeltrykk * areal * slaglengde * turtall * ant. sylindre) er direkte proporsjonal med turtallet (med samme og korrekt stigning på vingene) tilsvarer derfor 1100 rpm : 260/1800*1100 = 159 hk

Og tilsvarerende forbruk: 62,3 /1800*1100 = 38 l/t

 

For 60-80 år siden oppnådde samme skøyte også 7-8 knop med 40 – 60 hk semidiesel med et forbruk tilsvarende 10 – 15 l/t. De overskytende rundt 200 hk setter bare opp sjø/graver ned båten og gir ikke fartspotensiale. De kan bare utnyttes til sleping, tråling o.l - samt lensing av lommeboken.

 

Skrogformen begrenser jo fartspotensialet til bortunder 10 knop og de som klarer et forbruk ned på 12 – 15 l/t er derfor rundt det optimale.

Et annet aspekt er propelldiameter og nedgiring, propellere får bedre virkningsgrad jo saktere de går.

 

Så igrunnen kan en selge den store på 260 hk, installere en mindre på 70-80 hk og oppnå samme fart.

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Så igrunnen kan en selge den store på 260 hk, installere en mindre på 70-80 hk og oppnå samme fart.

 

Dette tror jeg du har helt rett i, men hvis det er en moderne dieselmotor blir vel problemet å finne et reduksjonsgear med stor nok reduksjon, som passer på svinghjulshuset. :giggle:

 

Det kan virke som målingene til trådstarter har en eller flere feil parametere, da så høyt dieselforbruk tilsier et effektuttak som neppe er nødvendig for å holde 7 knop med en skøyte på 54'. Dette har vel like mye med vannlinjelengde som skrogform å gjøre.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...