dan Startet 30.August.2010 Link til dette innlegget Startet 30.August.2010 Har en KAD32 i Skipsplast 660. For første gang i båten historie var batteriet utladet. Samtidig var det vann på dørken i motorrom, således mulig at automatisk lensepumpe har gått lenge og tappet batteriet. (mulig at det hadde kommet inn vann via åpen kalesje). Jeg fikk hjelp av Falck som stilte med "jump-starter", og båten startet greit. Ladet så begge batteriene over natten, og båten startet fint også dagen etter. Spenning ca 14V. Dagen etterpå startet jeg lensepumpen manuelt (KAD32-motor ikke i gang, dette medførte at det ikke var mulig å starte KAD-32motoren etterpå, dvs "ingen lyd" i det hele tatt når jeg vrir rundt nøkkelen. Voltmeter viser 12volt, øvrige instrumenter viser normale verdier. Jeg har forsøkt å kople fra all strøm , for så å kople til igjen, samt trykket inn sikringer og sjekket nivå av vann på batteriene. Jeg har også koplet fra lensepumpen uten resultat. Noen forslag til løsning? mvh Dan Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Hvor gammelt/gamle er batteriene da, dan ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 (redigert) Enig med Worry II - høres ut som et batteriproblem. Og antakelig det enkleste å finne ut. Batteriet ditt kan godt vise høy hvilespenning - men ikke tåle belastning. Et fulladet batteri skal vise godt over 12V på hvilespenning. 12,7V er nok mer normalt Battertester har de på Jula og Biltema. Bor dui nærheten av meg kan jeg også hjelpe. Enkelt å finne ut om du trenger nytt batteri eller ikke. Redigert 30.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dan Svart 30.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Hei og takk for svar. Batteriene er 4-5 år. Hvordan kan jeg teste dem? dan Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 (redigert) Da ville jeg forsøkt med nytt, helt klart ! Tror det er synderen ! Redigert 30.August.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dan Svart 30.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 ok, da får jeg ta meg en tur ut på biltema. Takk for hjelpen. dan Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 ok, da får jeg ta meg en tur ut på biltema. Pass på at du kjøper startbatteri, ikke hobby ! Mener polene sitter speilvendt på det også ! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Søk på www.biltema.no etter batteritester. Jula har en slik også. Veldig kjekt å ha. koster vel ca 300 kroner på Jula. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Jo, men tror du ikke det, Bitteliten.. et startbatteri, om det er båt eller bil holder sjelden lenger enn 5-6 år..? Og om det i tillegg har stått en stund i helt utladet tilstand.. er det nok godt som dødt ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Ikke 5-6 år, men 4-5 i dette tilfellet. Et batteri som har fått godt stell holder greit i 8-10 år, men om det har blitt tappet helt til bunns kan det være at det har fått dødsstøtet. Lading over natten er neppe nok etter en slik total utlading. Men uansett burde det være nok strøm til å starte. Lensepumpen trekker såpass lite at det burde ikke påvirke starten om alt er OK. Slik jeg ser det har du vel egentlig to valg: Enten bruke litt tid på måling og feilsøking for å finne ut hvor feilen ligger (kan f.eks være dårlig kontakt et sted), eller rett og slett som du sier selv kjøpe nye batterier og håpe at alt ordner seg da. jeg mistenker at en kombinasjon av disse to vil være det mest fornuftige her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Worry II Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Har du ikke batteri vender, dan ? Det er ikke så lurt at lensepume får strøm via startbatteriet ! Et startbatteri tåler ikke så mange utladninger som et forbruksbatteri ! Sitér dette innlegget Link to post
dan Svart 30.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 jeg har en bryter med alternativene 1/2/1+2. Den står konstant på 1+2, fordi jeg har tenkt at det er lurt å lade begge batteriene. Må innrømme at jeg ikke vet hvilket som er startbatteri.. som dere sikkert forstår av spørsmålene mine er ikke det tekniske min sterke side. Men: En av ledningene fra lensepumpen går til det ene batteriet. (da jeg frikoplet denne virket ikke lensepumpen). d Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Hehe.. nei det er jo ikke noe facit på om 1 eller 2 er startbatteri heller.. men det er ikke så vrient å finne ut av det ! Koble av det ene batteriet og se om du har strøm på stilling 1 eller 2. Det er en grei rutine å vri vekk startbatteriet når båten ikke skal brukes på en stund ! Sitér dette innlegget Link to post
dan Svart 30.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 ok. Jeg blir gradvis mer opplyst, men: - når jeg tar turen til butikken kjøper jeg likegodt to batterier. Skal jeg da kjøpe to like batterier (ikke hobby noe av dem antar jeg) eller er det forskjell på startbatteri og forbruksbatt?? -forslag til størrelse/amp? dan Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Ja, du kjøper ett startbatteri og ett forbruksbatteri. Forbruk er hobby ;-) Jeg tror nok det holder med 80 amp på begge i ditt tilfelle, for jeg er ikke sikker på hva dynamoen din leverer.. Du har sikkert plass til 80 og dynamoen er sikkert kraftig nok for dette ! Sitér dette innlegget Link to post
dan Svart 30.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 den er god, da takker jeg for hjelpen :-) dan Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Det er nok sannsynlig at minst ett av batteriene er dårlig, men jeg ville som Bitteliten foreslår fått tatt en belastningstest i stedet for å ende opp med for mange batterier og "penger ut av vinduet". Hvis du er usikker på hvilket batteri som er start/forbruk kan du som regel se det på at ledning fra startbatteri er en hel del kraftigere enn fra forbruksbatteriet. Hvis det ene batteriet er dårlig, evt. utladet pga. lensepumpa, er det en veldig dårlig ide å sette bryteren i 1+2, da dette trolig gjør at det beste batteriet "tømmer" seg til det dårlige. Dette kan lett medføre at du ikke får start (been there done that). Du bør finne ut hvilket nr som er start og hvilket som er forbruk og gjøre det til en praksis å kun kople inn start for oppstart. Deretter slår du om til 1+2, samt slår hovedbryter av, eller kun på forbruk når motor er stanset. Med mindre det er uoriginal dynamo på motoren er det en Valeo 60A som VP har brukt i veldig mange år frem til den nye D-serien ble lansert. Den er plenty til å lade en bank på den størrelsen vi snakker om her, og mere til. Sitér dette innlegget Link to post
dan Svart 4.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 da har jeg fått tak i fulladede batterier, men akk; når jeg vrir om nøkkelen viser instrumentene at det er strøm, men i det startmotor skal slå inn, "slås strømmen" av. Jeg hadde Falck til å se på det i går kveld, etter noen telefoner mente han det måtte være releet til startmotor... Begrunnelsen var at det ikke var noe "klikk" når man vred om nøkkel. Han målte ikke for å sjekke kontakt, men banket i startmotor, for eventuelt sjekke om den hadde "hengt seg opp". Han mente at skifte av rele var mekanikerjobb, samt at man måtte bruke pc (?!) for innstillinger. Jeg har lite lyst å sette i gang slep til verksted. Er det mulig å skifte rele til startmotor selv? d Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Er det mulig å skifte rele til startmotor selv? Ja, men det beste hadde kanskje vært om du skrudde av starteren og levert den til test hos et viklerverksted e.l. Skru ut starteren må du nok for å få sjekket relèet uansett. Ofte er det nok med en rens... Sjekket at innslaget får strøm når nøkkel vris om, og at spenningen inn på starteren ikke synker dramatisk når du forsøker å starte? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 (redigert) hei sann Du trenger ingen pc til denne motoren.. På motoren din har du en svart boks på Babord side på toppen av motor.. ta av lokket på denne.. Under der finner du startrelet ditt. Dette står på Styrbordside i boksen og er et helt vanlig lysrele,, 87A er betegnelsen.. dette er 30Amp stort noe som er vanlig. Stikk ned til skøyern (biltema) el lign og kjøp et nytt.. koster 30 spenn eller så og bytt det.. det er ikke uvanlig at dette kan ryke.. ta med det gamle releet hvis du er usikker. det er 99% sikkert dette som jukser for deg.. Du finner tegning og beskrivelse av boksen i dokumentarkivet her på BP.. følg linken: Volvo penta 3x4x300 serien og åpne PDF filen som heter elektrosystem.. på side 11 i dokumnetet finner du bilde av din boks med forklaring Ikke begynn med dyre reparasjoner UTEN og sjekke dette først.. det tar 2 min og bytte Lykke Til MVH Thorlyn Redigert 4.September.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
dan Svart 4.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Til Thorlyn: ok. da kjøper jeg et nytt rele. Antar det er i samme boks som det står "restart fuse" eller lignende på ?? Til larshans; jeg er for teknisk inkompetent til å sjekke om spenningen synker inn på selve starteren. Men jeg ser at spenning avlest på voltmeter faller dramatisk når jeg forsøker å starte d Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 (redigert) Ja helt korrekt.. samme boks som har aut sikringen på seg.. lokket er festet med 3stk små "plasikk" hjul på siden. Når du står over boksen og titter mot akterspeilet ditt så har du relet på din venstre hånd.. fikantet ca 2x2 cm stort med en plugg med en bråte ledninger inn. Hvis dette ikke fungerer så får du symptomer som du beskrev ved at det er helt dødt nåt du prøver og starte.. En ting til.. hvis du har neutral bryter på kontrollboksen din (gass/gear boksen) og denne ikke står i neutral når du forsøker og starte så får du samme symptom. Så pass på og ha gearet i neutral Redigert 4.September.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Elise Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Volvo pleier å jorde spolen på releet gjennom D+ på dynamoen, det kan være at du mangler jord på spolen, og er derfor ikke releet ditt slår. Grunnen til at det er koblet slik er at du ikke skal få kjørt starteren når motoren går, dvs at den lader. Sitér dette innlegget Link to post
dan Svart 4.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Svært takknemlig for den siste setningen. Det viste seg at girspaken ikke var i nøytral (tror rett og slett Falck-mekanikeren kom borti den da han gikk ombord på en litt ukonvensjonell måte). Uansett, motoren startet, jeg har masse strøm, været er glimrende og det blir båttur NU!!. Takker for råd fra dere alle, (imponerende mange som er operative tidlig en lørdags morgen! d Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Godt og høre God tur på bøljan blå MVH Thorlyn Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.