Jump to content

KAD32, lading/start


dan

Recommended Posts

Har en KAD32 i Skipsplast 660. For første gang i båten historie var batteriet utladet. Samtidig var det vann på dørken i motorrom, således mulig at automatisk lensepumpe har gått lenge og tappet batteriet. (mulig at det hadde kommet inn vann via åpen kalesje). Jeg fikk hjelp av Falck som stilte med "jump-starter", og båten startet greit. Ladet så begge batteriene over natten, og båten startet fint også dagen etter. Spenning ca 14V.

 

Dagen etterpå startet jeg lensepumpen manuelt (KAD32-motor ikke i gang, dette medførte at det ikke var mulig å starte KAD-32motoren etterpå, dvs "ingen lyd" i det hele tatt når jeg vrir rundt nøkkelen. Voltmeter viser 12volt, øvrige instrumenter viser normale verdier. Jeg har forsøkt å kople fra all strøm , for så å kople til igjen, samt trykket inn sikringer og sjekket nivå av vann på batteriene. Jeg har også koplet fra lensepumpen uten resultat. Noen forslag til løsning?

 

mvh

Dan

Link to post

Enig med Worry II - høres ut som et batteriproblem. Og antakelig det enkleste å finne ut. Batteriet ditt kan godt vise høy hvilespenning - men ikke tåle belastning. Et fulladet batteri skal vise godt over 12V på hvilespenning. 12,7V er nok mer normalt

 

Battertester har de på Jula og Biltema. Bor dui nærheten av meg kan jeg også hjelpe. Enkelt å finne ut om du trenger nytt batteri eller ikke.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Ikke 5-6 år, men 4-5 i dette tilfellet. Et batteri som har fått godt stell holder greit i 8-10 år, men om det har blitt tappet helt til bunns kan det være at det har fått dødsstøtet.

 

Lading over natten er neppe nok etter en slik total utlading. Men uansett burde det være nok strøm til å starte. Lensepumpen trekker såpass lite at det burde ikke påvirke starten om alt er OK.

 

Slik jeg ser det har du vel egentlig to valg: Enten bruke litt tid på måling og feilsøking for å finne ut hvor feilen ligger (kan f.eks være dårlig kontakt et sted), eller rett og slett som du sier selv kjøpe nye batterier og håpe at alt ordner seg da. jeg mistenker at en kombinasjon av disse to vil være det mest fornuftige her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

jeg har en bryter med alternativene 1/2/1+2. Den står konstant på 1+2, fordi jeg har tenkt at det er lurt å lade begge batteriene. Må innrømme at jeg ikke vet hvilket som er startbatteri.. som dere sikkert forstår av spørsmålene mine er ikke det tekniske min sterke side. Men: En av ledningene fra lensepumpen går til det ene batteriet. (da jeg frikoplet denne virket ikke lensepumpen).

 

d

Link to post

Det er nok sannsynlig at minst ett av batteriene er dårlig, men jeg ville som Bitteliten foreslår fått tatt en belastningstest i stedet for å ende opp med for mange batterier og "penger ut av vinduet". Hvis du er usikker på hvilket batteri som er start/forbruk kan du som regel se det på at ledning fra startbatteri er en hel del kraftigere enn fra forbruksbatteriet. Hvis det ene batteriet er dårlig, evt. utladet pga. lensepumpa, er det en veldig dårlig ide å sette bryteren i 1+2, da dette trolig gjør at det beste batteriet "tømmer" seg til det dårlige. Dette kan lett medføre at du ikke får start (been there done that). Du bør finne ut hvilket nr som er start og hvilket som er forbruk og gjøre det til en praksis å kun kople inn start for oppstart. Deretter slår du om til 1+2, samt slår hovedbryter av, eller kun på forbruk når motor er stanset.

 

Med mindre det er uoriginal dynamo på motoren er det en Valeo 60A som VP har brukt i veldig mange år frem til den nye D-serien ble lansert. Den er plenty til å lade en bank på den størrelsen vi snakker om her, og mere til.

Link to post

da har jeg fått tak i fulladede batterier, men akk; når jeg vrir om nøkkelen viser instrumentene at det er strøm, men i det startmotor skal slå inn, "slås strømmen" av. Jeg hadde Falck til å se på det i går kveld, etter noen telefoner mente han det måtte være releet til startmotor... Begrunnelsen var at det ikke var noe "klikk" når man vred om nøkkel. Han målte ikke for å sjekke kontakt, men banket i startmotor, for eventuelt sjekke om den hadde "hengt seg opp".

 

Han mente at skifte av rele var mekanikerjobb, samt at man måtte bruke pc (?!) for innstillinger. Jeg har lite lyst å sette i gang slep til verksted. Er det mulig å skifte rele til startmotor selv?

 

d

Link to post

Er det mulig å skifte rele til startmotor selv?

Ja, men det beste hadde kanskje vært om du skrudde av starteren og levert den til test hos et viklerverksted e.l.

Skru ut starteren må du nok for å få sjekket relèet uansett. Ofte er det nok med en rens...

 

Sjekket at innslaget får strøm når nøkkel vris om, og at spenningen inn på starteren ikke synker dramatisk når du forsøker å starte?

Link to post

hei sann :flag_bp:

 

Du trenger ingen pc til denne motoren.. På motoren din har du en svart boks på Babord side på toppen av motor.. ta av lokket på denne.. Under der finner du startrelet ditt. Dette står på Styrbordside i boksen og er et helt vanlig lysrele,, 87A er betegnelsen.. dette er 30Amp stort noe som er vanlig. Stikk ned til skøyern (biltema) el lign og kjøp et nytt.. koster 30 spenn eller så og bytt det.. det er ikke uvanlig at dette kan ryke.. ta med det gamle releet hvis du er usikker. det er 99% sikkert dette som jukser for deg..

 

Du finner tegning og beskrivelse av boksen i dokumentarkivet her på BP.. følg linken: Volvo penta 3x4x300 serien og åpne PDF filen som heter elektrosystem.. på side 11 i dokumnetet finner du bilde av din boks med forklaring :yesnod:

 

Ikke begynn med dyre reparasjoner UTEN og sjekke dette først.. det tar 2 min og bytte

 

Lykke Til :flag_bp:

 

MVH

Thorlyn

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Ja helt korrekt.. samme boks som har aut sikringen på seg.. lokket er festet med 3stk små "plasikk" hjul på siden.

 

Når du står over boksen og titter mot akterspeilet ditt så har du relet på din venstre hånd.. fikantet ca 2x2 cm stort med en plugg med en bråte ledninger inn.

 

Hvis dette ikke fungerer så får du symptomer som du beskrev ved at det er helt dødt nåt du prøver og starte..

 

En ting til.. hvis du har neutral bryter på kontrollboksen din (gass/gear boksen) og denne ikke står i neutral når du forsøker og starte så får du samme symptom. Så pass på og ha gearet i neutral :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Svært takknemlig for den siste setningen. Det viste seg at girspaken ikke var i nøytral (tror rett og slett Falck-mekanikeren kom borti den da han gikk ombord på en litt ukonvensjonell måte).

 

Uansett, motoren startet, jeg har masse strøm, været er glimrende og det blir båttur NU!!.

 

Takker for råd fra dere alle, (imponerende mange som er operative tidlig en lørdags morgen!

 

d

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...