Jump to content

Om å kjøpe Sun Fast 37 fra SunSail (UK)


runes

Recommended Posts

SunSail har endel Jeanneau Sun Fast 37 2005 mod til salgs i England.

 

Disse båtene selges til 46.000 GBP uten tax.

 

http://www.tuimarinebrokerage.com/searchlistings.php?slim=pp278603&cit=true&sm=3&type=&man=Jeanneau+Sun+Fast+&fromLength=&toLength=¤cyid=100

 

Får man kjøpt disse båtene uten tax i UK, slik at det kun er MVA og noe annet småtteri som tilkommer når man tar den inn i Norge?

 

Hva er dette "annet smotteriet"?

 

Etter hva jeg skjønner blir prisen ca = 46.000 * 9,8 *25% = 570.000 + litt reise og sånt = 600.000 som etter hva jeg kan skjønne er en bra pris for denne båten.

 

Antar det er kurrant å kjøpe båt fra SunSail som vel er har en av verdens største Charterflåter.

 

Åssen er det å prute på kjøp hos disse Charteraktørene?

 

/Rune

Redigert av runes (see edit history)
Link to post

Det er viktig at du drar og ser på båten slik at du vet hva du får. Båtene er prutbare. De er hardt brukt og ikke like pene som "norske" eksemplarer. Men sun fast 37 er en solid båt som tåler en trøkk. De er også ganske dårlig utstyrt men det er mulig å få montert inn det du vil ha før avhenting. Var med og seilte med JGH i påsken. På mange måter en fin tur.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Har selv seilt Sun Fast 37 noen år og er veldig fornøyd med båten, det er helt klart mye bår for pengene.

 

Bare vær klar over at båtene ikke er helt sammenlignbare med "norske" SunFaster, både dekksutstyr og innvendig virker Sunsail båtene kjipere enn det som en vanlig Sun Fast er, de er nok i tillegg betydelig mer brukt, med tilhørende slitasje, enn en normal feriebåt. Dette veies jo opp i en lavere pris, så kan du leve med en båt som er noe mer preget enn gjennomsnittet er det bare å reise å se på dem. Gjør en skikkelig gjennomgang av båten med teknisk personell i england slik at du ikke kommer hjem med "katta i sekken"- det er langt å reise tilbake for å reklamere :-)

Link to post

Båtene har ikkje sprayhood, autopilot, genoavinsjer, varmeapparat, septikktank +++. Og dei er godt brukte, men eg er fornøyd og kan anbefale deg båttypen. Ta kontakt om det er no eg kan hjelpe med. Du kan kjøpe den uten VAT i England og kun momse den inn i Norge, blir 25% av kjøpesummen + hkavgift på ca 4500kr + mva av frakt, denne fikk eg satt til 1000kr da me seilte båten heim sjøl.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post

På bildene så går genoaskjøtene til skinnene på hyttetaket og så videre til vinsjene på hyttetaket. Skjøtepunktet på dekk er ubrukt. Det er skjøter herfra som vanligvis går til vinsjene på cockpitkarmene. I og med at disse vinsjene ikke er montert så er sikkert båtene aldri seilt med "stor" genoa, kun genoa 3 (105%?). Med andre ord så mangler både genoavinsjer og stor genoa (140-150%). Som JGH er innepå så er det mye utstyr som mangler i forhold til en "standard" norsk båt. Hvis dette er utstyr du ønsker så husk å ta det med i regnestykket ditt.

Link to post

Har regnet en gang på dette ifor og ekstrautstyrslisten blir fort lang: Nye seil, dieselvarmer, kartplotter, autopilot, vinsjer, sprayhood, cockpitkalesje, transport, "surveyor", arbeidstid etc. etc. Du må nok regne noen hundretusenlapper ekstra

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Et par hundre?, kommer vel et godt stykke med 150.000? Ihvertfall hvis man monterer litt selv

jeg antar følgende:

Sprayhood: 20.000

Cocpitkaleske: 20.000

Diselvarmer: et par og 20.000 (15.000 hvis egeninnsats)

Autopilot et par og 30.000 (25.000 hvis egeninnsat)

Nye vinsjer: 10.000

Reise proviant, diesel 20.000 (pluss tid= tapt arbeidsfortjeneste da)

Kartplotter: 10.000

Nye seil...?

foldepropell mangler den også...

Kanskje batterier bør byttes?

 

Men likevel er jo dette billig... (er det ikke?)

 

og da har man jo en del splitter nytt ustyr, spesielt kalesje, sprayhood og elektronikk med høy avskrivning er det jo flott at er helt nytt og ikke 6 år....

Link to post

[...]

Nye seil...?

Blir vel fort 100k til (storseil, genua I og III i noe annet enn aller kjipeste dacron pluss spinnaker)? Men seilene skal jo uansett skiftes av og til, så dette hadde muligens kommet i tillegg på en norsk bruktbåt også.

foldepropell mangler den også...

Ca. 10k - 20k, "må-ha" på en slik båt, synes jeg. Blir fort 250k i tillegg, men da har man jo som du skriver fått med mye nytt og fint utstyr.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

De seilene som følger med er i cruising laminat, noe som tilsvarer hitech-seilene til bavaria. I JGH`s båt var disse mye brukt men solide nok. Holder nok til turseiling i flere år. Men få en seilmaker til å gå over og forsterke hvis det er problem. JGH's båt hadde også en relativt hel spinnaker som vi brukte litt og en ubrukt stormfokk. Til turseiling klarer man seg med en treer på sun fast 37.

 

Her er en importert "chartersunfast": http://www.memento-mori.no/?page_id=6

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...