Sabeltann Startet 17.September.2004 Link til dette innlegget Startet 17.September.2004 Hei, Var nede i båten i kveld, 1 styrmannen koste seg i strandkanten og fanget krabber! Oppdaget da følgende: Start batteri har styrevekt på 1,28 og spenning på 12,55 volt Fritidsbatteriene har syrevekt på 1,18 og spenning på 11,55 volt. HVA ER GALT, Jeg tenker på laderelet. Har Dere noen ideer til hva jeg skal gjøre? Kan jeg enkelt bygge om dette systemet til en ladac som jeg hører mange er meget fornøyd med? Min motor er en perkins 4108M med orginalt el.system ifra produsent.(lucas dynamo/relè) Sabeltann Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.September.2004 Link til dette innlegget Svart 17.September.2004 Kanskje batteriet ditt er kaputt? Tar det gode batteriet ditt strøm? Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 17.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2004 Kanskje batteriet ditt er kaputt? Tar det gode batteriet ditt strøm? Da jeg startet opp, endret spenningen på start batteri til 13,5V(ca) og på fritid var det fremdels 11,55V. Har to fritidsbatteri i paralell. Under ett år gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 17.September.2004 Link til dette innlegget Svart 17.September.2004 Da jeg startet opp, endret spenningen på start batteri til 13,5V(ca) og på fritid var det fremdels 11,55V. Har to fritidsbatteri i paralell. Under ett år gamle.Spørs hvor lenge du kjørte motoren. Dersom du har skillerele mellom start- og fritidsbatteri, så får ikke fritidsbatteriet noe lading før startbatteriet har fått sitt. Vet ikke når skillerelet åpner for frititdsbatteriet, men det tror jeg kan ta over en time med den spenningen du hadde på startbatteriet. Det trenger ikke være noe galt med batteriene dine, men kanskje noen dårlige kontakter som lekker strøm (krypstrøm). Viktig at polene er rene. Hvis de er irrete, vask med vamt vann og spray en liten dash med Tectyl e.l. på. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Sabeltann Svart 17.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2004 Har egne kurser med manuelle brytere, tror ikke det er skille rele. Kun en sort lucas boks inne i plastboksen på motor samt det blanke releet som det er bilde av. Siste tur gikk fra lagunen på talgje til sandebukta på Randaberg(!) brukte ca3 timer hjem. Etter det er båten kun brukt til små turer rund randaberlandet. Ikke brukt forbruks batteriene overhodet. Polene er smurt med vaseling etter alle kunstens regler! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 17.September.2004 Link til dette innlegget Svart 17.September.2004 Fritidsbatteriet ditt får åpenbart ikke lading. Prøv å lade det opp med landstrømslader snarest. (Det er NÅ batteriet sulfaterer raskt!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Festina Lente IV Svart 18.September.2004 Link til dette innlegget Svart 18.September.2004 Enig med Marwin. Etter at du har ladet batteriene, det går sikkert greit med landstrømslader, bør du gjøre noe med ladesystemet dii i båten. Med begge batteribanker fulladet kan du måle ladespenningen på batteribankene. Den bør være 14,4 Volt. Er den fortsatt 13,5 volt er det allt for lite. En ombygging/justering? av regulatoren må til. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Sabeltann Svart 18.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2004 Er akkuratt kommet hjem ifra havna, blåser kuling og regner vannrett! gleder meg til middag!! Var forøvrig skikkelig springflo! Har funnet ut følgende: Ved motor i drift og noe turtall, gir dynamo ut 14,4 volt. (målt på laderele inngående) Skiftet ut laderele med nytt i dag. Det viste seg at ladereleet ikke åpnet. Skiftet derfor, men nei det nye åpner heller ikke. Sjekket så styrestrømmen. Styrestrømmen ligger kun på 3-4volt. Fikk ikke tid til og feil søke mot dynamo, det skal jeg gjøre i morgen. Mener at enten er det dårlig kontakt en eller annen plass i mellom rele og dynamo eller så er det noe galt med dynamoen (luckas ac11) pluss kabel går inn på eget punkt på dynamo som iflg koplingskjema heter AL. Hvilken spenning skal AL gi ut, vet noen det så gi lyd! Aner ikke spenning releet må ha for og åpne skikkelig (12v trodde jeg). Antar at laderele skal åpne umiddelbart. Det sa ihverfall fagmann ved Varhaugs elektro diesel til meg. Etter godt råd ifra Marwin er nå fritidsbatteriene til kurering i garasjen! takker! Sabeltann Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.September.2004 Link til dette innlegget Svart 18.September.2004 Hei dere. jeg jobber med den slags problemer og har løsninger. Bare les https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1095199628 og http://www.tbbecker.de/sterlingnorge.htm Kanskje at dette hjelper litt etterpå. Og hvis det er videre spørsmål, bare send mail til meg: post@tbbecker.de eller skriv her inne, jeg få varsel. Vennlig hilsen Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Smaapala Svart 18.September.2004 Link til dette innlegget Svart 18.September.2004 Spenning på Al skal være 6-8 volt ved 2000-3000 omdr, ikke mer en 10 volt ved maks hastighet. Jeg må spøre virker ladelyset? Målt på AL og gods. Tror du leter på feil plass. Du sier at du har 14,5 volt på + på regulator da lader dynamo riktig. 13.5 volt på startbatteri. da har du en volt spennings fall mellom dynamo og start batteri. Hvor blir denne ene volten av. Ikke så viktig i denne sammenheng men ved leilighet ville jeg ivertfall funnet ut av dette. Denne type Regulator kan justeres men er riktig vis du måler 14.5 volt på Dynamo. Hvilken løsning har du for å koble start og forbruksbank sammen? Tror problemet ligger her. Laderelet som du snakker om, er dette et rele som parallelkobler batteriene eller rett og slett ett rele som styrer ladelampen? Hviss du har mekaniskebrytere for å parallelkoble batteriene, bør du tenke på at disse også kan gi brudd. Hilsen Småpala Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 19.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2004 Spenning på Al skal være 6-8 volt ved 2000-3000 omdr, ikke mer en 10 volt ved maks hastighet. Skal sjekke det i dag ved turtall. Jeg må spøre virker ladelyset? Har ikke ladelys kun voltmeter. Det viser lavere spennng ved tomgang men ved litt turtall ca 1500 og oppover viser det over 14 volt, og det stemmer ved kontroll med bærbart voltmeter. Tror du leter på feil plass. Du sier at du har 14,5 volt på + på regulator da lader dynamo riktig. 13.5 volt på startbatteri. 13,5 var på tomgang. skal sjekke ved likt turtall. tror ikke at spenningsfallet er så stor Hvilken løsning har du for å koble start og forbruksbank sammen? Tror problemet ligger her. Laderelet som du snakker om, er dette et rele som parallelkobler batteriene eller rett og slett ett rele som styrer ladelampen? Hviss du har mekaniskebrytere for å parallelkoble batteriene, bør du tenke på at disse også kan gi brudd. Hva skal jeg lete etter, etter mitt hode så ser ting fint ut. Etter og ha satt fritidsbatteriene inn i sommer har jeg brukt de mye, hovedbryterne virker! Hvordan ser mitt anlegg ut: 1 stk startbatteri 2 stk fritidsbatteri(som er i parallell). Deretter to stk hovedbrytere, en til start og en til de to fritidsbatteriene. Imellom disse to hovedbrytere er det er laderele som styres av AL utgang på dynamo. dynamo lader direkte på start batteri. Når laderele åpner skal fritidsbatterier få strøm. Ellers er anlegget helt likt orginal anlegget til universaldisesel, se gjerne koplingskjema her på baatplassen Setter kjempe pris på alle innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.September.2004 Link til dette innlegget Svart 19.September.2004 Hvordan ser mitt anlegg ut: 1 stk startbatteri 2 stk fritidsbatteri(som er i parallell). Deretter to stk hovedbrytere, en til start og en til de to fritidsbatteriene. Imellom disse to hovedbrytere er det er laderele som styres av AL utgang på dynamo. dynamo lader direkte på start batteri. Når laderele åpner skal fritidsbatterier få strøm. Ellers er anlegget helt likt orginal anlegget til universaldisesel, se gjerne koplingskjema her på baatplassen Ut fra din beskrivelse virker det som om startbatteriet lades, men ikke forbruksbanken. Sjekk at AL-utgangen på dynamoen fungerer og at ladereleet som dette siganlet styrer virkelig kobler inn. Er jordforforbindelsen til releet OK? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Smaapala Svart 19.September.2004 Link til dette innlegget Svart 19.September.2004 Hei igjen Jeg ble litt forvirra av det du kalte laderele. Jeg tenkte da at du hadde lade lampe. I så tilfelle hadde det vært en helt annen kobling rundt dynamo (Ganske avansert) og da ville du antagelig fått styre strøm fra ett annet sted en AL. Da begynner jeg å være enig med deg om at styrestrømmen til laderele er for lav. Men allikevel må relett trekke ved en noe lavere spenning en 12 volt. Lykke til Småpala Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 19.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2004 Hei båtvenner! Har vært nede i havna igjenn idag jeg!! Har nå målt og lett etter feilkilder! AL gir maks 3,2volt ut. Trolig er dette feilen. Alternativnene mine slik jeg ser det da er: 1) service på dynamo (2 lapper antakeligvis!) pluss masse ekstra dippedutter som jeg blir lurt til og handle!! 2) jeg river ut hele rele styringa til fritidsbank, og kopler i sammen alle tre batteriene. Har jo hovedbryter på startbatteribank og fritidsbatteribank. Da får jeg være flink og koble ut start batteri når ikke trenger det. (kun på når motor er i drift.) Kostand (30minutt kose arbeid!) Jeg går for det siste!! Jeg vil at ting skal være enkelt og lett forståelig. Den dagen dynamoen ryker, får jeg jo beskjed på voltmeteret, DA får jeg tusle ut til Varhaugs elektrodiesel og handle ladac og ny dynamo. TUSEN TAKK FOR KJEMPE HJELP! For det er det. Det og kunne spørre noen der ute om ideer, råd, hjelp er kanon! Takk Ingvar og takk ALLE dere andre som holder dette i gang og bruker baatplassen.no Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.