Jump to content

TRASS LADER IKKE BATTERIENE SINE! LØSNING!


Sabeltann

Recommended Posts

Hei,

 

Var nede i båten i kveld, 1 styrmannen koste seg i strandkanten og fanget krabber!

 

Oppdaget da følgende:

 

Start batteri har styrevekt på 1,28 og spenning på 12,55 volt

Fritidsbatteriene har syrevekt på 1,18 og spenning på 11,55 volt.

 

HVA ER GALT,

 

Jeg tenker på laderelet. Har Dere noen ideer til hva jeg skal gjøre?

Kan jeg enkelt bygge om dette systemet til en ladac som jeg hører mange er meget fornøyd med?

 

 

Min motor er en perkins 4108M med orginalt el.system ifra produsent.(lucas dynamo/relè)

 


  Bilde

 

 

Sabeltann

Link to post

Da jeg startet opp, endret spenningen på start batteri til 13,5V(ca) og på fritid var det fremdels 11,55V. Har to fritidsbatteri i paralell. Under ett år gamle.

Spørs hvor lenge du kjørte motoren. Dersom du har skillerele mellom start- og fritidsbatteri, så får ikke fritidsbatteriet noe lading før startbatteriet har fått sitt. Vet ikke når skillerelet åpner for frititdsbatteriet, men det tror jeg kan ta over en time med den spenningen du hadde på startbatteriet.

 

Det trenger ikke være noe galt med batteriene dine, men kanskje noen dårlige kontakter som lekker strøm (krypstrøm).

 

Viktig at polene er rene.  Hvis de er irrete, vask med vamt vann og spray en liten dash med Tectyl e.l. på.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Har egne kurser med manuelle brytere, tror ikke det er skille rele. Kun en sort lucas boks inne i plastboksen på motor samt det blanke releet som det er bilde av.

 

Siste tur gikk fra lagunen på talgje til sandebukta på Randaberg(!) brukte ca3 timer hjem. Etter det er båten kun brukt til små turer rund randaberlandet. Ikke brukt forbruks batteriene overhodet.

 

Polene er smurt med vaseling etter alle kunstens regler!

:flag:

Link to post

Enig med Marwin.  Etter at du har ladet batteriene, det går sikkert greit med landstrømslader, bør du gjøre noe med ladesystemet dii i båten.  Med begge batteribanker fulladet kan du måle ladespenningen på batteribankene. Den bør være 14,4 Volt. Er den fortsatt 13,5 volt er det allt for lite.  En ombygging/justering? av regulatoren må til.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Er akkuratt kommet hjem ifra havna, blåser kuling og regner vannrett! gleder meg til middag!! :wink: Var forøvrig skikkelig springflo!

 

Har funnet ut følgende:

 

Ved motor i drift og noe turtall, gir dynamo ut 14,4 volt. (målt på laderele inngående)

Skiftet ut laderele med nytt i dag. Det viste seg at ladereleet ikke åpnet. Skiftet derfor, men nei det nye åpner heller ikke. Sjekket så styrestrømmen.

 

Styrestrømmen ligger kun på 3-4volt. Fikk ikke tid til og feil søke mot dynamo, det skal jeg gjøre i morgen. Mener at enten er det dårlig kontakt en eller annen plass i mellom rele og dynamo eller så er det noe galt med dynamoen (luckas ac11) pluss kabel går inn på eget punkt på dynamo som iflg koplingskjema heter AL. Hvilken spenning skal AL gi ut, vet noen det så gi lyd! Aner ikke spenning releet må ha for og åpne skikkelig (12v trodde jeg).

 

Antar at laderele skal åpne umiddelbart. Det sa ihverfall fagmann ved Varhaugs elektro diesel til meg.

 

Etter godt råd ifra Marwin er nå fritidsbatteriene til kurering i garasjen! takker!

 

Sabeltann

Link to post

Hei dere.

jeg jobber med den slags problemer og har løsninger.

Bare les

 

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1095199628

 

og

 

http://www.tbbecker.de/sterlingnorge.htm

 

Kanskje at dette hjelper litt etterpå.

 

Og hvis det er videre spørsmål, bare send mail til meg:

post@tbbecker.de

 

eller skriv her inne, jeg få varsel.

 

Vennlig hilsen

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Spenning på Al skal være 6-8 volt ved 2000-3000 omdr, ikke mer en 10 volt ved maks hastighet. Jeg må spøre virker ladelyset? Målt på AL og gods.

Tror du leter på feil plass. Du sier at du har 14,5 volt på + på regulator da lader dynamo riktig. 13.5 volt på startbatteri. da har du en volt spennings fall mellom dynamo og start batteri. Hvor blir denne ene volten av. Ikke så viktig i denne sammenheng men ved leilighet ville jeg ivertfall funnet ut av dette. Denne type Regulator kan justeres men er riktig vis du måler 14.5 volt på Dynamo.

 

Hvilken løsning har du for å koble start og forbruksbank sammen? Tror problemet ligger her. Laderelet som du snakker om, er dette et rele som parallelkobler batteriene eller rett og slett ett rele som styrer ladelampen? Hviss du har mekaniskebrytere for å parallelkoble batteriene, bør du tenke på at  disse også kan  gi brudd.

 

Hilsen Småpala

Link to post

Spenning på Al skal være 6-8 volt ved 2000-3000 omdr, ikke mer en 10 volt ved maks hastighet.

 

Skal sjekke det i dag ved turtall.

 

Jeg må spøre virker ladelyset?

 

Har ikke ladelys kun voltmeter. Det viser lavere spennng ved tomgang men ved litt turtall ca 1500 og oppover viser det over 14 volt, og det stemmer ved kontroll med bærbart voltmeter.

Tror du leter på feil plass. Du sier at du har 14,5 volt på + på regulator da lader dynamo riktig. 13.5 volt på startbatteri.

13,5 var på tomgang. skal sjekke ved likt turtall. tror ikke at spenningsfallet er så stor

Hvilken løsning har du for å koble start og forbruksbank sammen? Tror problemet ligger her. Laderelet som du snakker om, er dette et rele som parallelkobler batteriene eller rett og slett ett rele som styrer ladelampen? Hviss du har mekaniskebrytere for å parallelkoble batteriene, bør du tenke på at  disse også kan  gi brudd.

 

Hva skal jeg lete etter, etter mitt hode så ser ting fint ut. Etter og ha satt fritidsbatteriene inn i sommer har jeg brukt de mye, hovedbryterne virker!

 

Hvordan ser mitt anlegg ut:

 

1 stk startbatteri 2 stk fritidsbatteri(som er i parallell). Deretter to stk hovedbrytere, en til start og en til de to fritidsbatteriene. Imellom disse to hovedbrytere er det er laderele som styres av AL utgang på dynamo. dynamo lader direkte på start batteri. Når laderele åpner skal fritidsbatterier få strøm.  Ellers er anlegget helt likt orginal anlegget til universaldisesel, se gjerne koplingskjema her på baatplassen

 

Setter kjempe pris på alle innspill!

Link to post

Hvordan ser mitt anlegg ut:

 

1 stk startbatteri 2 stk fritidsbatteri(som er i parallell). Deretter to stk hovedbrytere, en til start og en til de to fritidsbatteriene. Imellom disse to hovedbrytere er det er laderele som styres av AL utgang på dynamo. dynamo lader direkte på start batteri. Når laderele åpner skal fritidsbatterier få strøm.  Ellers er anlegget helt likt orginal anlegget til universaldisesel, se gjerne koplingskjema her på baatplassen

Ut fra din beskrivelse virker det som om startbatteriet lades, men ikke forbruksbanken. Sjekk at AL-utgangen på dynamoen fungerer og at ladereleet som dette siganlet styrer virkelig kobler inn. Er jordforforbindelsen til releet OK?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Hei igjen

Jeg ble litt forvirra av det du kalte laderele. Jeg tenkte da at du hadde lade lampe. I så tilfelle hadde det vært en helt annen kobling rundt dynamo (Ganske avansert) og da ville du antagelig fått styre strøm fra ett annet sted en AL.

Da begynner jeg å være enig med deg om at styrestrømmen til laderele er for lav.

Men allikevel må relett trekke ved  en noe lavere spenning en 12 volt.

 

Lykke til

Småpala

Link to post

Hei båtvenner!  :confused:

 

Har vært nede i havna igjenn idag jeg!!  :eek:

 

Har nå målt og lett etter feilkilder! AL gir maks 3,2volt ut. Trolig er dette feilen.

Alternativnene mine slik jeg ser det da er:

 

1) service på dynamo (2 lapper antakeligvis!) pluss masse ekstra dippedutter som jeg blir lurt til og handle!!

 

2) jeg river ut hele rele styringa til fritidsbank, og kopler i sammen alle tre batteriene. Har jo hovedbryter på startbatteribank og fritidsbatteribank. Da får jeg være flink og koble ut start batteri når ikke trenger det. (kun på når motor er i drift.)  Kostand (30minutt kose arbeid!)

 

Jeg går for det siste!! Jeg vil at ting skal være enkelt og lett forståelig. Den dagen dynamoen ryker, får jeg jo beskjed på voltmeteret, DA får jeg tusle ut til Varhaugs elektrodiesel og handle ladac og ny dynamo.

 

TUSEN TAKK FOR KJEMPE HJELP! For det er det. Det og kunne spørre noen der ute om ideer, råd, hjelp er kanon! Takk Ingvar og takk ALLE dere andre som holder dette i gang og bruker baatplassen.no  :cryin:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...