Blaamyra Startet 30.August.2010 Del på Facebook Startet 30.August.2010 Jeg holder på å planlegge bytte av båt og vil gjerne ha Windy, jeg har i dag en Nidelv 725 som vi er godt fornøyd med men den er alt for trang for lengre turer. Jeg ser for meg båt i størrelsen 33 - 37 fot for å få ståhøyde inne i kabinen. Jeg sliter litt med dårlig rygg så det er fint om det også er ståhøyde i dusj/toalett. (180cm) De aktuelle båtene er vel Scirocco, Khamsin og Grand Mistral. Jeg ser for meg å gå for en båt som er 2 - 4 år gammel. Det normale er at vi bare er to på tur så 2 - 4 sengeplasser er egentlig tilstrekkelig. Jer håper på gode inspill om dette valget jeg står over for. jeg vil selvsagt høre på andre alternativer, men kvaliteten hos Windy er så hvidt meg bekjent, svært bra. Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 (redigert) Uten tvil en 37 Grand Mistral. Har selv hatt en i 3 sesonger. Vi hadde hardtop. En fantastisk fin båt. Eneste minus er litt trangt bad - men så lenge du skal ha Windy i den klassen får du ikke skikkelig dusj på badet. Prisene på 37GM er helt rå for tiden. En 2004 topputstyrt båt gikk for 1690 for litt siden. Ny kostet denne ca 2.8 millioner. Kvaliteten er så bra som du tror - den er absolutt topp. Redigert 30.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blaamyra Svart 30.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2010 Takker for tilbakemelding. Jeg ser på Finn at det er 3 GM til salgs i mitt område, en -98, en -06 og en ny -09. Det er egentlig den nye som appelerer mest med en prislapp på 2650. Dette ser ut til å være en godt utstyrt båt også. Ellers tror jeg vi kommer til å gå for en uten HT. Må få dra nytte av solen når den en skjelden gang er på besøk her på vestlandet. Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Det du skriver angående HT er etter min mening en fundamental misforståelse . Med HT forlenger du sesongen i begge ender, og båten oppleves som veldig mye tryggere når det rufser litt. Vil anbefale deg å teste begge deler før du velger. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23994376 Når du først er i den prisklassen kan du jo ta en kikk på denne også http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23974355 Vær obs på det hvite dashbordet på den du kikker på. Det gir mye reflekser. Vi hadde sort matt dashbord. Det er å foretrekke mener jeg. På denne båten anbefaler jeg autopilot. Det gir en veldig god ro i båten. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Enig m Bitteliten. Etter Nidelv 750, Windy 32 og 37 samt Aquador 25 WAe - alle åpne, er jeg nå HT-frelst. Du åpner luka, bakveggen og hva det måtte være de (få) dagene sola virkelig varmer, Men har ellers en ny dimensjon av båtlivet med trygghetsopplevelsen en lukket båt gir, og hvordan du enkelt stenger ute surt og kjølig vær, og forlenger sesongen og øker komforten betraktelig. Den 2008 W37 HT så bærre lækker ut Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Tar 1 minutt å åpne opp en W37HT. Er så godt å slippe den svære kallesjen. Ikke sant Svenning Men det ideelle er jo flybridge da. Da har man det beste fra begge verdener - mener nå jeg etter å ha gått fra åpen til hardtop til flybridge. Sitér dette innlegget Link to post
Blaamyra Svart 30.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2010 Jeg forstår argumentene og skal innrømme at HT virker fristende i dårlig vær, men vi liker godt å føle vinden i håret når vi er på sjøen. Grand Bora liker jeg ikke, for stor og ikke etter min smak på løsningen rundt uteplassen. Jeg har en motsatt følelse av den du nevner, KOB. Jeg stor jeg ville føle meg innestengt i en HT båt. Hvorfor er ikke Scirocco å anbefale - vi er jo bare to. Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
Bonus Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 ... Er så godt å slippe den svære kallesjen. Ikke sant Svenning Joda Bitteliten, vi kan underskrive på det. Vi begynte båtlivet for 6 år siden i en 19 fots Askeladden. Vår forrige båt var en helt ny 33 Scirocco. Fantastisk båt, hentetråd finnes her på baatplassen. Men, vi strakk sesongen mer og mer, og ble veldig lei av alle "kalesje av - kalesje på øvelsene". Det var fru Bonus som foreslo at vi byttet til HT. Vi trodde at 37GM ikke ville gi oss noe mer enn 33 Scirocco; konseptet var jo nesten det samme. Men, etter at vi byttet opplevde vi at 37GM er en større båt, bedre i sjøen og kabinen i forpiggen gir oss mye mere luft og romfølelse enn vi hadde i stikkabinen i Sciroccoen. Jeg er enig i at det er helt fantastisk å kjøre åpen båt i 30 graders varme og flatt vann. Kjenne fartsvinden rundt kroppen. Men, hvor mange slike dager har vi i sesongen i Norge? Vi satte ut båten 25. Mars iår og er nesten oppe i 80 overnattingsdøgn. Vi var ute 30 dager i sommerferien og nådde Ebeltoft i Danmark. Bare finvær nesten hele ferien. Jeg anbefaler HT på det varmeste, vi er veldig glad for at vi byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 (redigert) Windy har fantastiske båter, av de tre du nevner ville jeg også ha valgt 37 GM. Om jeg hadde bodd på vestlandet og Windy var det eneste alternativet, ville jeg av overnevnte grunner, som Bitteliten bite i det sure eplet og valgt en med HT. ( syntes 37 GM er mye penere uten HT ) Selv om jeg er Windyfrelst, er jeg ikke sikker på at det ville blitt en Windy om jeg skulle valgt en lukket båt under 40 fot. Dersom det er en solskinnsbåt (båt med kalesjeløsning)du er ute etter, er Grand Bora den lekreste Windyen jeg kan tenke meg. Om båtplass og lommebok var stor nok til en båt i 2 - 3 mill klassen, er jeg ikke i tvil om at en Bora ville vært førstevalget for oss her på solkysten Redigert 30.August.2010 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Hvorfor er ikke Scirocco å anbefale - vi er jo bare to. Vi er også bare to og trodde ikke at GM kunne gi oss mere enn Sciroccoen vi hadde. Men det var før vi byttet. Vi sover mye bedre i kabinen i forpiggen, det at vi kan åpne to vinduer og en takluke gir oss mye mer luft enn vi var vant til i stikkabinen i Sciroccoen. Og, at du kunne ha denne kabinen ferdig oppredd og bruke stikkabinen som stueplass. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 ... ( syntes 37 GM er mye penere uten HT ) Da har vi forskjellig smak Finn Erik; vi synes det motsatte, at HT utgaven er penere enn den åpne. Men smaken er jo som ... Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Ja vi har jo snakket om dette før......Det har sikkert noe med vanen å gjøre, at det er mer praktisk er det vel ingen tvil om. Sitér dette innlegget Link to post
alleviltilhimmelen Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Jeg vil absolutt anbefale 37 Grand Mistral med kalesje. Selv om jeg ser helt klart fordelene av hardtop, så er det noe eget med å ha muligheten for en helt åpen båt. Og du sitter godt i le, selv om det blåser bak vindskjermen. Vi har venner som har 37 i dag, som fikk montert inn en ekstra varmer ute/oppe i cockpit - og de er ute fra mars/april til langt ut i oktober. Selv i den vi hadde ble det varmt og behagelig selv med standard varmer. Kalesjen tok jeg av og på alene ila 2-3 minutter (Hellytech varianten) i tillegg til at du kunne åpne bare halve forparten. Eller vi beholdt "taket" på, tok av sidene og stroppet fast bøylen i vindskjermen slik at vi fikk solskjerming når det var ekstremt varme dager. Selv i stor sjø, med bølger som slo over hele båten (les 3-5 meter bølger), opplevde vi båten og kalesjen som veldig trygg. Bora er en lekker båt, oppe. Men stikklugar liker ikke vi. Forpigg, med takluke er å foretrekke for vår del. Og der er jo Scirocco lik, med sin ene stikklugar. Og Khamsin er jo en av verdens råeste daycruisere spør du meg, men med liten stå høyde. Og hvis du tenker på ståhøyde, så har vi testet alle båtene, og med min høyde på over 184 - var det kun GM hvor jeg kunne stå oppreist i salong, bad og forpigg. Og da utelukker jeg Grand Bora. Lykke til med valget av Windy. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Hvorfor så "ny" som 2-4 år? Dersom Windy er av den kvaliteten jeg har inntrykk av ville jeg åpnet opp for eldre modeller til betydelig lavere priser. Ser jo ut som om det er 1 mill. i prisforskjell for en 2000-modell og de som er 2-3 år gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Blaamyra Svart 31.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2010 Valget av nyere båt er basert på at maskinene har vesentlig mindre timer i nye båter og vil trolig holde i mange år uten alt for store bekymringer. En del andre ting er også mer moderne som hjelpesystemer om bord. Det kan fort koste mye dersom man må bytte ut disse. Ønsker å bruke båten, ikke reparere. Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 (redigert) Før du bestemmer deg ville jeg prøvd en 37 med og uten hardtop. Det er to ulike opplevelser. Det var dager da jeg syntes HT var for lukket. Og dager jeg elsket HT'en. Siste var i flertall helt klart. Men de ekstremt flotte dagene som man har 2-3 av i løpet av sesongen de får du ikke i åpen båt. Mange kjører med fremre kallesje oppe på 37. Da får du et baktrekk inn i med saltvannspray. Det er betydelig mindre på HT varianten fordi den har en spoiler bak på taket. 33 ville jeg ikke valgt fremfor 37. Forskjellen i plass og sjøegenskaper er veldig stor. I 37 får du storbåtfølelse og sjøegenskaper deretter. I tillegg vil jeg fremheve sikkerheten ved å ha to motorer. Det kan du også få i 33 - men da blir den ganske tung i hekken. Redigert 31.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Min oplevelse er, at når båden bliver større, så ændrer man brugsmønster. Jeg bruger nu båden langt mere som "hytte". Jeg tager ned i den og sidder og arbejder, ferierne bliver længere mm. Det er ikke længere korte ture når vejret er perfekt men planlagte ture - også når det regner og blæser. Og det stiller højere krav til komforten. Så overvej i det mindste om dit brugsmønster vil ændre sig med en større båd. Det er surt at skulle skifte igen efter få år. På den anden side er GM jo en en rummelig båd i stuen "nede". Så det kan jo tale for at den kan fylde begge formål. Men alligevel... Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Min oplevelse er, at når båden bliver større, så ændrer man brugsmønster. Jeg bruger nu båden langt mere som "hytte". Jeg tager ned i den og sidder og arbejder, ferierne bliver længere mm. Det er ikke længere korte ture når vejret er perfekt men planlagte ture - også når det regner og blæser ... Dette er også vår erfaring. Vårt båtliv har utviklet seg over de siste årene. Fra dagsturer via dagsturer med en og annen overnatting til at vi nå benytter båten mere som hytte. Nettop da er HT gunstig. Sitér dette innlegget Link to post
Blaamyra Svart 31.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2010 Før du bestemmer deg ville jeg prøvd en 37 med og uten hardtop. Det er to ulike opplevelser. Det var dager da jeg syntes HT var for lukket. Og dager jeg elsket HT'en. Siste var i flertall helt klart. Men de ekstremt flotte dagene som man har 2-3 av i løpet av sesongen de får du ikke i åpen båt. Mange kjører med fremre kallesje oppe på 37. Da får du et baktrekk inn i med saltvannspray. Det er betydelig mindre på HT varianten fordi den har en spoiler bak på taket. 33 ville jeg ikke valgt fremfor 37. Forskjellen i plass og sjøegenskaper er veldig stor. I 37 får du storbåtfølelse og sjøegenskaper deretter. I tillegg vil jeg fremheve sikkerheten ved å ha to motorer. Det kan du også få i 33 - men da blir den ganske tung i hekken. Vi skal nok se på begge utførelser, men føler meg ganske trygg på hva fruen vil si. Jeg kommer nok til å bruke noen av argumentene deres for å være tryggest mulig for at det rette valget blir gjort. Min oplevelse er, at når båden bliver større, så ændrer man brugsmønster. Jeg bruger nu båden langt mere som "hytte". Jeg tager ned i den og sidder og arbejder, ferierne bliver længere mm. Det er ikke længere korte ture når vejret er perfekt men planlagte ture - også når det regner og blæser. Og det stiller højere krav til komforten. Så overvej i det mindste om dit brugsmønster vil ændre sig med en større båd. Det er surt at skulle skifte igen efter få år. På den anden side er GM jo en en rummelig båd i stuen "nede". Så det kan jo tale for at den kan fylde begge formål. Men alligevel... Andy Hei Andy, Jeg bor ved sjøen og har hytte på fjellet i tillegg så bruken min blir nok aldri som den du beskriver. Men det høres deilig ut å kunne tilbringe mye av sommerhalvåret i båten. Vår bruk er nok foreløpig begrenset til 2 - 3 ukers ferie og noen helger samt ettermiddager midt i uken. Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
Quaoar Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Da har vi forskjellig smak Finn Erik; vi synes det motsatte, at HT utgaven er penere enn den åpne. Men smaken er jo som ... Det må jeg si! Falt omtrent pladask for HT-utgaven av Windy Mistral. Er det forresten noen forskjell på Grand Mistral og (bare) Mistral? Endte opp med å "bookmarke" 2-3 stykk av den på finn.no tidligere i dag. Ikke at jeg har tenkt å skifte båt nå eller neste år, men om et par år blir det nok å bytte ut Gullfisken med en mer "beboelig" båt. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Er det forresten noen forskjell på Grand Mistral og (bare) Mistral? Så det bare var noen som ikke hadde tatt seg tid til å skrive "Grand Mistral" på den båten jeg så på. Ser de som er kun "Mistral", er 33 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 ... Ser de som er kun "Mistral", er 33 fot. Du kom meg i forkjøpet der ja. Etpar bilder til av GM 37-HT: Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 (redigert) Det må jeg si! Falt omtrent pladask for HT-utgaven av Windy Mistral. Det er nok en sjelden god fotograf som har et blikk for den vakre båten som har tatt det bildet (selvskryt skal man høre på for det kommer fra hjertet...). Bildet ble tatt i våres - en av de første turene vi hadde sammen med "Bonus" til Grebbestad. Tatt fra flybridgen denne fantastisk vakre førsommerdagen. Kan si at det var en av de flotteste helgene vi har hatt i år. Grand Mistral finnes i 36 fot og 37 fot. Forskjellen på disse er grovt sett lengden på badeplatformen. 33 Mistral finnes også. og en 35 Mistral HT. Mistralene har små krypinn lugarer midt i båten. Grand Mistral har en av de større lugarene i klassen. Da vi kjøpte vår 37 HT var det så vidt vi fikk lov til å bestille HT av Jørgen Haga på Aaby Marine AS. Men Karl Audun som er markedssjef på Windy støttet oss fullt ut - også i valget av helt hvitt skrog. Det gir lengre linjer. Merk at Hans Jørgen Johnsen tegnet 37HT i 1998. Etter min mening har en en unik strek på å tegne vakre båter (han har forøvrig også konstruert Nidelv 725) Blaamyra - vær litt åpen for at båtlivet kan endre seg når du får større båt. Mye skjer når man får en slik farkost i eie Redigert 31.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Joda, fotografen var nok usedvanlig dyktig ...., men motivet var godt også da Flere refererer til endring av båtbruk over tid, her er en liten sammenstilling som viser utviklingen av vår båtbruk fra 2006 til idag. Stolpene viser antall overnattinger pr. måned, pr. år. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Joda, fotografen var nok usedvanlig dyktig ...., men motivet var godt også da Flere refererer til endring av båtbruk over tid, her er en liten sammenstilling som viser utviklingen av vår båtbruk fra 2006 til idag. Stolpene viser antall overnattinger pr. måned, pr. år. Hva var grunnen til nedgangen i Juli Svenning? Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.