brs Startet 30.August.2010 Link til dette innlegget Startet 30.August.2010 Har fått tett septikkslange, pga forkalkning. Har prøvd å stake opp men det gikk ikke. Tenkte å skifte hele slangen, men her begynner problemet. Helt håløst å komme til å skifte slangen. Er det noe en kan bruke for å få løst opp forkalkningen, feks kaustikksoda? Er det noen som har erfaring med dette? Regner med at det er mange her på forumet som sitter på mye erfaring innen problemstillingen. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Prøvde plumbo i pulverform i badekaret hjemme idag. 2-3 dl i sluken og en halliter med kokende vann etterpå. Det kokte,freste og røyka .. snått og tårer trilla.. tøft. Men ser ut som ressultate ble bra etterpå. La det virke 1 time eller så, før du spyler gjennom med mer kokende vann:) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Plumbo er noe dritt.... styr unna! jobber som rørlegger så kan utale meg krasst på dette punktet.... Problemet med plumbo er at hvis man ikke følger bruksanvisning 100% prosent så tetter ofte rørene seg, plumboen forkalker/stener seg i røret og det blir enda tettere på sikt enn i utgangspunktet . Vet ikke blandingsforholdet på den da jeg ikke har en flaske her men pluss minus 1dl på en halv liter vann er ganske stort avvik i den ene eller andre retning ... Noe som ofte hjelper hvis det er litt sirkulasjon er sterk blanding av salmiakk i varmt vann.... løser gjerne opp fett og annet raskt og til en billig penge men hjelper nok ikke på forkalkning. Det du må ha i ditt tilfelle er et etsende middel som ikke dreper gummi og plast, bruker et effektivt middel på jobben med en etsende syre som gjør underverker men usikker på om dette skader mer enn gagner på en septikslange. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Tenkte å skifte hele slangen, men her begynner problemet. Helt håløst å komme til å skifte slangen. Heisann ! Jeg ville ikke ha gitt opp dette ! Masse demontering, helt sikkert, men den slangen der bør man uannsett bytte hvert 5-6 år, ideelt sett ! Det setter seg som regel lukt i den, uannsett hvor mye kjemikalier og blomster du heller på ! Jeg skal bytte min i høst... gleder meg ikke, men den skal erstattes med ny om jeg i så fall må inn via eksosrøret Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 (redigert) IKKE bruk pulver Bruk heller en flytende avløpsåpner, men se til at den ikke er for sterk for slangen.Lykke til (drittjobb) Redigert 30.August.2010 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 plumboen forkalker/stener seg i røret og det blir enda tettere på sikt enn i utgangspunktet . hmm.. forklarer en del... hadde et annet prosjekt og, så nå vet eg kor "sanden" kom fra Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Har ingen erfaring med bruk av plumbo i båt. Men brukte det hjemme på badet noe som resulterte i at plastrørene under vasken smeltet(ble deformert) Dette da det utvikles tildels kraftig varme i forbindelse med prosessen, men du får kjøpt annen avløpsåpner også. Jeg ville prøvd en slik type først. Lykke til Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
KnutIvar@home Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 hehe.. kanskje litt dumt , men har du prøvd trykk luft? :-D kan hende det virker, men kan også hende du får et skikkelig artig resultat også :-D Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Eddik, søk på det her på båtplassen så får du bruksanvisning og mer utfyllende informasjon. Hvis du prøver med trykkluft så vær snill å få noen til å filme det hele å legg det ut i denne tråden, det må jo bli topp underholdning... Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 30.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Takker for innlegg, men eddik er vel mer for forebyggende, løser vel ikke opp forkalkningen. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Nei vel. Da er det vel bare å bytte slanger da... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 Kanskje du skulle prøve Systemrens SEPTI ? http://www.systemrens.no/urinsalter.htm Jeg ville nok byttet slangene. Hvilken båt er dette, hvor det er så umulig å bytte slangene ? Sitér dette innlegget Link to post
stjernen 2 Svart 30.August.2010 Link til dette innlegget Svart 30.August.2010 bruk mudin Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Eller dynamitt! Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Det som mest sannsynlig har tettet slangen din er urinstein. Urinen reagerer med salter i sjøvannet og urinstein er resultatet. Dette er en basisk forbindelse og syre er det som må til for å løse dette opp. Den syren som synes å virke best mot urinstein, uten samtidig å gjøre skade på slange og pakninger, er fosforsyre. ca 8% løsning er bra. SEPTI, som mix viser til, er basert nettopp på fosforsyre. Den produseres av Systemrens. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 (redigert) Dassavløpet i båten hos oss var helt tett og "umulig" å skifte. Etter å ha lest råd fra LarsH her på forumet pøste jeg på med 35% edik og lot det stå. Dette løste urinsteinen veldig bra opp I etterkant tømmer jeg et god "dæsj" nedi fra tid til annen, Anbefales Redigert 1.September.2010 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.