Jump to content

Tett septikkslange, kan en bruke kaustikksoda?

brs

Recommended Posts

Har fått tett septikkslange, pga forkalkning.

Har prøvd å stake opp men det gikk ikke. Tenkte å skifte hele slangen, men her begynner problemet.

Helt håløst å komme til å skifte slangen. Er det noe en kan bruke for å få løst opp forkalkningen, feks kaustikksoda?

Er det noen som har erfaring med dette?

Regner med at det er mange her på forumet som sitter på mye erfaring innen problemstillingen.

Plumbo er noe dritt.... styr unna! jobber som rørlegger så kan utale meg krasst på dette punktet....

Problemet med plumbo er at hvis man ikke følger bruksanvisning 100% prosent så tetter ofte rørene seg, plumboen forkalker/stener seg i røret og det blir enda tettere på sikt enn i utgangspunktet .

Vet ikke blandingsforholdet på den da jeg ikke har en flaske her men pluss minus 1dl på en halv liter vann er ganske stort avvik i den ene eller andre retning ...

Noe som ofte hjelper hvis det er litt sirkulasjon er sterk blanding av salmiakk i varmt vann.... løser gjerne opp fett og annet raskt og til en billig penge men hjelper nok ikke på forkalkning.

Det du må ha i ditt tilfelle er et etsende middel som ikke dreper gummi og plast, bruker et effektivt middel på jobben med en etsende syre som gjør underverker men usikker på om dette skader mer enn gagner på en septikslange.

Tenkte å skifte hele slangen, men her begynner problemet.

Helt håløst å komme til å skifte slangen.

Heisann !

Jeg ville ikke ha gitt opp dette ! Masse demontering, helt sikkert, men den slangen der bør man uannsett bytte hvert 5-6 år, ideelt sett ! Det setter seg som regel lukt i den, uannsett hvor mye kjemikalier og blomster du heller på ! Jeg skal bytte min i høst... gleder meg ikke, men den skal erstattes med ny om jeg i så fall må inn via eksosrøret :sad:

Har ingen erfaring med bruk av plumbo i båt. Men brukte det hjemme på badet noe som resulterte i at plastrørene under vasken smeltet(ble deformert) Dette da det utvikles tildels kraftig varme i forbindelse med prosessen, men du får kjøpt annen avløpsåpner også. Jeg ville prøvd en slik type først. Lykke til

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Det som mest sannsynlig har tettet slangen din er urinstein.

Urinen reagerer med salter i sjøvannet og urinstein er resultatet.

Dette er en basisk forbindelse og syre er det som må til for å løse dette opp.

Den syren som synes å virke best mot urinstein, uten samtidig å gjøre skade på slange og pakninger, er fosforsyre.

ca 8% løsning er bra.

SEPTI, som mix viser til, er basert nettopp på fosforsyre. Den produseres av Systemrens.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...