Jump to content

Erfaringer med Skorgenes 375 Sonic

bm 850

Recommended Posts

Har du prøvd søkefunksjonen her på forumet? søk på Skorgenes og du vil finne mye info.

Skorgenes 375 er også en båt min kone og jeg har sett litt på så denne tråden fanget min interesse. Jeg har ellers ganske ofte brukt (den avenserte utgaven) søkefunksjonen her på forumet. Men i dette tilfellet synes jeg det var heller dårlige greier hva som kom opp som treff med info om spesifikt 375-utgaven av Skorgenes. Noe småtteri var det bare om jeg ikke har bommet fullstendig på søket...

Men i dette tilfellet synes jeg det var heller dårlige greier hva som kom opp som treff med info om spesifikt 375-utgaven av Skorgenes. Noe småtteri var det bare om jeg ikke har bommet fullstendig på søket...

Nei, du har nok ikke bommet :smiley: Jeg har forsøkt å søke inne på forumet uten å bli noe klokere rundt 375 Sonic. Dett lille jeg har funnet er lite konkret. Håper noen her inne kan gi litt mere info om denne båten, enn det som er søkbart i dag...

bm 850

• 3 måneder senere...

Anbefaler at du prøver den ut grundig. Bl.a. tar en kjøretur oppe på flybridgen.

Som Puffen synes e at flybridgen på Skorgenes er for grunn og dermed kan bli kald underveis, men bruker du den mest til soling eller sosialisering ved kai eller for anker osv så har ikke dette så mye å si (smak og behag)

Ellers en kjempefin båt :thumbsup:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Som Puffen synes e at flybridgen på Skorgenes er for grunn og dermed kan bli kald underveis, men bruker du den mest til soling eller sosialisering ved kai eller for anker osv så har ikke dette så mye å si (smak og behag)

Ellers en kjempefin båt :thumbsup:

Sitter på fly 90% av tiden når vi er under veis. vi synes at flyen er topp med mange sitteplasser.

Eneste minus er at det kunne vært bedre bein plass, jeg må vri førerstolen litt på skrå for å kunne strekke ut bena når jeg sitter bak rattet. Ellers er sitte plassene meget gode.

Redigert av Halling (see edit history)
  • 2 år senere...
  • 1 år senere...

Ser at det er en del tvil ang. Skorgenes båtene. De har jo en historie på godt og vondt. Jeg har snakket med en del av de som var omtalt i Båtbladet. Det var bare en som var ferdig både med båt og firma, men han hadde jo god grunn til det.
Men det var jo oppfølging av problemene som var for dårlig. Pluss elendig håndtering av det som ble forsøkt rettet på. Hadde ting blit tatt hånd om av de ansvarlige på rette måten og feilene blit rettet på slik de skulle, tror jeg låten hadde vert meget annerledes. Det er ikke bare Skorgenes som har barnesykdommer m.m, men det er som sagt løsningen som teller.
Men noe er blitt gjort i senere tid, for de selger godt med nye Skorgenes båter. Jeg kjenner to stykk som har kjøpt nye, en 445 og 395. Så Skorgenes er på full fart inn i markedet igjen, og bra er det. Det er bra, for det er fine båter. Og jeg har ingen problemer med å handle Skorgenes.
Når det gjelder lekasjer i båtene Mener jeg siden båtene er noe myke i skroget, så kan noen av problemene skyldes feil stropping når en har tatt båten på land. Foreks ikke brukt "løfteåk" bare veldig lange stropper osv.....Her må åket vere breiere en båten. Båtene er ømfindtlige for skvising av skorg, noe båtbygger helt sikkert burde ha opplyst om. Når det gjelder ventiler/ små vinduer som er skrudd sammen, her bør en gå over med skrujern og etterteite et par ganger i sesongen. Spesiellt etter å ha vert på land med båten, med tanke på de som bruker kran/ lastebilkran for land og sjøsetting.
Men det jeg har erfart på min Skorgenes 375 ( 2006 mod), er bare possitivt. Det er en god sjøbåt. Den er veldig økonomisk i drift, mellom 50- 62 l. Den er og godt issolert, det er en god og varm båt. Det er og godt med stuerom i båten. På badet har jeg montert glideskinne i taket med forheng, det blir da lite søl og funker helt fint. Kostet meg ca 750 kr montert.
Når det gjelder toalett og dens funksjon, er det i grunne bare en ting å sette fingeren på. Slangen fra toalettet til septik bør vere 20 cm lenger, slik at en kan løfte den opp bak toalettet mellomskrog og vegg. ( som en vannlås) Da vil det alltid vere vann i skålen, noe som igjen gir en bedre lukt på toalettet. Vil og nevne at tankene til båten er veldig lette å komme til for service. For å komme til dieseltanken må løfte vekk kleshylle/ skap, da finner en et stort rom med dieseltank.Den har og et stort og godt uterom. En skikkelig trapp opp til den store flybridgen (Flybridge er godkjent for 5 personer). Under trappen er det et gedigent stuerom.

Hei, har samme båt som Sigurd og har vel samme erfaring. Kjempegode båter som er billige i drift. Sjelden noe som ryker, har skiftet vindusheis ved fører posisjon. minuset var at jeg måtte krangle lenge før de skiftet den og den ble da bygget om med ny plassering. Det gikk på garantien til slutt. Jeg merker også at det er lettere å få tak i deler eller kontakt hvis det er noe du lurer på. Har brukt min i 5 sesonger nå og er ikke betenkt på å bytte til ny Skorgenes hvis 3 fot syken kommer. Har hatt flere båter tidligere, men Skorgenesen er uten tvil den med den med fineste og beste finisen og med god kvalitet.

Redigert av Halling (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...