Jump to content

Motorstopp BMW D190

GeirFrode

Recommended Posts

Som tittelen sier, så opplevde jeg en brå og merkelig motorstopp når jeg var ute og tøffet en tur på søndag. Lå på ca 1600 omdr. Plutselig kjente jeg en liten vibrasjon i båten, så begynte den å dra mot styrbord. Trodde først jeg hadde fått noe tau eller dritt i propellen, men et raskt blikk på turtelleren fortalte at styrbord motor hadde stoppet. Grunnen til at båten svingte var at bare babord motor gikk.

Jeg satt på flyen når dette skjedde, og der er det ikke allverdens lamper eller varsler som vises. Da jeg kom inn til styreposisjonen under dekk, lyste alt av lamper. Skrudde tenningen av og på igjen, og sjekket alle instrumenter. Ikke noe tegn til varm motor. Alt så normalt ut. Åpnet dørken, og sjekket kjapt for vannlekkasjer og andre skumle ting. Ingen feil der heller. Ikke tegn til vann eller annen skitt i glasset på drivstoff-filteret. Trykket på start, motoren startet momentant og gikk helt rent og pent. Oljetrykket var normalt. Ingen tegn til at noe skulle være galt. Og merket heller ingen ting på ferden videre. Da gikk motoren som den skulle.

Jeg har foreløpig ikke klart å finne ut hva som forårsaket denne stoppen. Er det noen som har opplevd noe lignende, eller har tips til hva som kan ha skjedd?

Det virker rart i tilfelle. Har aldri vært borte at en dieselmotor har stoppet pga noe sånt. Da ville det ha vært spor av vann i filterglasset, og det er det ikke. Får motoren først vann i dysene, så tror jeg den blir vanskeligere å ha med å gjøre enn min var. Den startet jo momentant når jeg trykket på start igjen.

Jeg begynner å fundere på om det kan være noe elektrisk. Har ikke satt meg inn i hvordan stoppsolenoiden fungerer enda. Men regner med at den må ha strøm for å stenge. Eller kan det være noe tull med denne tro?

Jeg synes ikke feilen minner om noe dieseltrøbbel. Da tenker jeg på urenheter eller luft i systemet. Stoppen kom så brått at det virket på samme måte som om jeg trykket på stopp-knappen. Jeg burde vel merket noe fusking før den stoppet hvis det hadde vært noe med dieseltilførselen?

• 2 uker senere...

Jeg har faktisk vært og sjekket litt i dag. Har ikke hatt tid før.

Jeg tror jeg har funnet en mulig årsak. Stoppsolenoiden er strømførende under gange. Det står spenning på den når motoren går. Trykker jeg på stopp, bryter spenningen. Jeg målte riktignok bare litt over 10V på den. Vet ikke om det er riktig. Er det i minste laget, så kan det også være en feil her. Men alle koblinger jeg fant så helt ok ut.

Det jeg tror har skjedd, er at det har vært litt dårlig isolert på skruen. En gummiplugg som skulle dekke koblingen var ikke skikkelig på plass. Og like ved koblingen hang en plombering i en tynn ståltråd. Jeg tror kanskje denne ståltråden eller plomben har kommet inn på koblingspunktet og kortsluttet et lite øyeblikk. Det er litt vibrasjoner i motoren, og denne dingsen hang så nærme at jeg ser det som veldig sannsynlig at den har kommet nær koblingen. Dette kan sees på bildene under.

Jeg har flyttet litt på den plombegreia, så det ser ikke ut som om den er så nære som den egentlig var. Den lå tett inntil.

stopp3.jpg

Prøvde å dytte gummihetta så godt på plass som det lot seg gjøre, så får vi se hvordan dette går.

stopp4.jpg

Du skal vel ha 12volt om det skal være spenning når motor er igang, så

du kan ha dårlige kabler eller annet siden det er spennings fall på 2 volt eller mer.

Eller så skal en nyere Bosch pumpe ikke ha spenning på solenoiden annet enn ved stopp.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Geir Frode : Det står spenning på den når motoren går. Trykker jeg på stopp, bryter spenningen. Jeg målte riktignok bare litt over 10V på den. Vet ikke om det er riktig.
Nå vet jeg ikke om det er riktig det jeg skriver her heller, men det er vel lov og tenke høyt :smiley:

Motorer fra 80-90 tallet var stort sett frie for elektronikk. Det betyr at disse tusler og går helt uten strøm hvis de først er startet. På sjøen må det jo sies og være en sikkerhet. På veien det motsatte. En kan tenke seg reimer til både servo og dynamo ryker, og tar med seg div. kabler i samme farten. Bilen er strømløs og bestefar skjønner ikke hvorfor motoren går selv om han har slått av tenningen, og der blir den stående og putre til motoren koker, da vifta heller ikke virker. Hvis han da ikke bare kjører videre siden motor er i gang :rolleyes:

De fleste båtmotorer med solenoid stopper når det settes strøm til solenoidet, men volvo mener jeg har en mekanisk nødstopp i tillegg, kanskje yanmar også.

Kan jo hende dette med 10 volt også er riktig. Hvis det er som du sier må jo stoppen ha spenning mens startmotor går. Ellers ville jo motor være håpløs og få i gang med litt svakt batteri. Når starter går faller spenningen kanskje til under 11 volt.

Det jeg tenker på er om stoppen er en innretning som arbeider med langt lavere spenning for å unngå og bli påvirket av spenningsfallet ved start. Kanskje ledningen som du målte 10 volt på, passerer en eller annen duppeditt som reduserer spenningen til maks 10 volt for og tilpasse seg til stopperen. Hos deg er det jo tross alt støm frem til denne så lenge motor er i gang. Det ville ta seg dårlig ut om motor stoppet så snart du betjener ankervisj pga. spenningsfall.

Dette er nærmest fri fantasi fra min side, men der fins vel noen som vet hvordan dette fungerer. Må vel være noen som har tilsvarende motor. :smiley:

På ei annen side: Skal det være 12- 14 volt og du har bare 10 ved normal gange kan ikke spenningen være særlig høy når starter er i drift. Da kan det jo være dårlig kontakt ett sted.

Redigert av hegra (see edit history)

Hmmm... En eventuell kortslutning mellom plomben og stoppsolenoiden må vel ligge inne en stund (min. 1 sek.?) for at motoren skal rekke å stanse helt? - m.a.o så burde det vel være mulig å se antydning til "svimerker" hvis det var dette som var årsaken?

Et annet spørsmål er jo om det ikke burde være en sikring i stoppsolenoid-kretsen hvis denne skal ligge med spenning hele tiden mens motoren går, og hvorfor i så fall ikke denne sikringen gikk i et slikt tilfelle?

Det jeg tenker på er om stoppen er en innretning som arbeider med langt lavere spenning for å unngå og bli påvirket av spenningsfallet ved start. Kanskje ledningen som du målte 10 volt på, passerer en eller annen duppeditt som reduserer spenningen til maks 10 volt for og tilpasse seg til stopperen. Hos deg er det jo tross alt støm frem til denne så lenge motor er i gang. Det ville ta seg dårlig ut om motor stoppet så snart du betjener ankervisj pga. spenningsfall.

Jeg fikk ikke sjekket så fryktelig nøye. Men spenningen på solenoiden var ganske stabilt på 10V selv når glødingen var innkoblet. Og jeg så ikke noen forskjell etter at motoren startet. Så det er mulig du har et poeng her. Jeg fulgte ikke kabelen så langt, for den forsvant inn i kabelstokken sammen med flere andre. Så om det finnes en duppeditt som regulerer spenningen vet jeg ikke. Skal prøve å sjekke litt mere i tegningene over det elektriske på motoren når jeg har litt god tid en dag.

Hmmm... En eventuell kortslutning mellom plomben og stoppsolenoiden må vel ligge inne en stund (min. 1 sek.?) for at motoren skal rekke å stanse helt? - m.a.o så burde det vel være mulig å se antydning til "svimerker" hvis det var dette som var årsaken?

Ja, det burde sikkert være et synlig merke. Det har jeg ikke sjekket nøye nok, det heller. :blush:

Men det er ikke lenge stoppknappen skal holdes inne før motoren stopper, det er ihvertfall sikkert.

Det jeg også registrerte, var at glødelampen lyste når jeg sjekket lamper osv etter stoppen. Og den skal ikke tenne når motoren er varm. Jeg bare vred om tenningen og startet på nytt. Da tente ikke glødelampa. Så ett eller annet med det elektriske er jeg ganske overbevist om at det har vært.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...