Jump to content

Fullt turtall


Goddis77

Recommended Posts

Kommer vel an på om motoren er beregnet for "pleasure craft", "light duty", "medium duty" eller noe sånt. En VP TAMD31 leveres i 3 versjoner. P-versjonen er 150 hk på veiven ved 3900 rpm. M-versjonen er 110 hk på veiven ved 3250 rpm. Dette burde vel bety at M-versjonen ville overleve selv om en kjører den på max. turtall, da dette turtallet er å regne som "snilt" på P-versjonen.

Link to post

Har hatt en diskusjon med en kollega som sier at motoren ikke tar skade av å kjøre på kontinuerlig fullt turtall....

Selvfølgelig helt avhengig av hvilken motor vi snakker om. fantino er allerede inne på det med "klassen" - men ut i fra at de fleste har en "pleasure craft"-klassifisert motor i våres "pleasure-boats" så ville jeg heller være på den sikre siden.

 

Du kjører jo heller ikke full gass med bilen hele tiden? Dessuten har du i bilen 4-5 gear som gjør det mere "behagelig" for motoren. Bortsett fra at du ikke oppnår noen vesentlig fartsøkning i ei snekke (deplacemenst-skrog) ved å gå full rulle.

 

For, hva er vitsen med å gå full rulle? Da har du i tilfelle en motor som i utgangspunktet er for svakt dimensjonert i en båt som egentlig BURDE ha en større motor.

 

De fleste motorfabrikanter anbefale en "continuose RPM" - altså, en "kontinuerlig omdreining" på ca 10% UNDER Max-turtall. Dette for å "spare" motoren de verste slite-omdreininger, går jeg ut i fra.....

 

Kjenner en her i båtforeningen som har en diger tre-sjark. Den er på 29' og er tung bygget og er bred som en motorvei. Motoren i den er en 1-sylinder gammel Sabb på 10 hk. I tillegg så har han tørr eksos, så man hører at motoren "sliter" - og den båten er over 40 år gammelt.

 

Vel, noen tåler det, endre ikke. Men hvorfor ta sjansen? Er nå min mening om det.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Kjenner en her i båtforeningen som har en diger tre-sjark. Den er på 29' og er tung bygget og er bred som en motorvei. Motoren i den er en 1-sylinder gammel Sabb på 10 hk. I tillegg så har han tørr eksos, så man hører at motoren "sliter" - og den båten er over 40 år gammelt.

 

Vel, noen tåler det, endre ikke. Men hvorfor ta sjansen? Er nå min mening om det.

Sabb motorer er vel litt spesielle sånn, ved at man stiller inn max stigning på propellen (vridbar) slik at motoren får et optimalt turtall ved max belastning  som ligger 100-300 rpm under max. Det er på dette turtallet dreiemomentet er størst, så man får normalt ingen  effekt av å øke turtallet utover dette. Etter det jeg har forstått, så skal Sabben ikke ha noe behov for å gå med redusert gasspådrag utover dette, så lenge propellen er korrekt justert. Jeg pleier derfor å gå med fulle vinger og full regulator  når forholdene tillater dette, og Sabben ser ut til å stortrives den. :headbang:

 

For båter med fast propell forholder des seg vel annerledes, da bør man nok legge seg 2-400 rpm under max om motoren skal vare. Det er jo litt greit å ta vare på sakene da... :confused:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg slenger meg på med et spørsmål her:

 

Min Perkins 4.108 (49hk) klarer oppimot 3000omr på full gass(muligens mer). Er det forskell på 4.108 modellene med tanke på turtall? Mener å huske at forrige eier sa at maks var 2700 men det står høyere i manualen jeg har kjøpt i ettertid. Er veldig i tvil om hvor høyt turtall jeg bør kjøre den på marsjfart. Har pleid å ligge på 2000-2300omr marsj og 2500 maks.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
  • 7 måneder senere...

Jeg har funnet ut at kona liker fart bedre enn jeg trodde, vel og merke når hun kjører båten selv. Hun er verre enn meg....

Bortsett fra at bensinen renner gjennom, er det usunt for en utenbordsmotor å kjøre på max turtall over tid?

Har funnet endel om dette her på forumet, men det meste gjelder innenbordsmotorer.

 

tj

Link to post

Du kjører jo heller ikke full gass med bilen hele tiden?

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm gjør du ikke?

 

Det gjør nå jeg .... . :lol: .... :wink: Neida, bare tulla!

 

10% under maks er også det jeg har hørt ekspertisen anbefaler som maks marsjturtall. Jeg har som regel lagt meg litt under det også. Når det er sagt så er det ikke dumt å kjøre maks en gang i blant i en kort stund. Er nok en del som hadde trengt å få "blåst ut" litt mer av og til :sailing:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...