Jump to content

Ipad som kartplotter?

Flammingokid

Recommended Posts

Løfter denne tråden. Vet at det er skrevet en masse på ulike tråder om dette emnet, men prøver meg likevel. Jeg er i en alder hvor datakunnskapene er begrenset, men aldri for sent å lære. Har en noe gammel Simrad CX33 med C-Map Max NT fra 2006. Dette kortet har jeg tenkt å oppgradere hos Seatronics. Denne gamle plotteren er det temmelig knotete å legge opp ruter i, da jeg må dra tråkorset utenfor skjermen for å flytte kartet, da gjerne i en skale hvor detaljer blir borte.

Men, etter all skryt jeg har sett om ipad som kartplotter, har jeg nå bestilt meg en ipad 4 med Retina skjerm, henter den i morgen. Bestilte også en 2,1 Amp lader da jeg ser at dette er minstekravet for å holde følge med strømforbruket. Jeg ønsker å ha en back-up om bord for den gamle plotteren.

Jeg kan ha denne ipad i en holder (med sugekopp, burde holde) som jeg har plass til mellom kartplotter og VHF, rett foran meg oppå dashbordet på en 2006 Baltic.

Men, som nevnt innledningsvis, så er datakunnskaper begrenset. Håper det er en kunnskapsrik og ihuga bruker som kan være barmhjertig nok til å gi meg en rimelig enkel oppskrift på hvordan jeg kan komme i gang. Hadde i første rekke tenkt å laste ned Navionics, lære meg å bruke dette, og så laste ned iSailor (da jeg ser at begge har ulike fordeler og ulemper etter hva jeg leser her på BP)

Derfor, 1) En oppskrift på nedlasting (av kartprogram) og Navionics + "komme i gang", deretter det samme for iSailor.

Finnes det en barmhjertig sjel med tålmodighet til å hjelpe meg ta dette i bruk?

Carwell

Redigert av Carwell (see edit history)

Håper du har bestilt iPad i 3G-versjon. Det er kun den som har gps.

Ser ut som du ikke har erfaring med apper på smarttelefon/iPad fra før. Det er ikke vanskelig. Når du har kommet gjennom oppsett og registrering av iPad velger du App Store og søker etter Navionics. Fin rett app, velg installer og følg instruksjonene. Har ikke brukt Navionics selv, så jeg kjenner ikke til hvordan kart legges inn. Har selv Garmin sin app og der var det svært enkelt å velge hvilke områder som skulle lastes ned.

Hva slags holder har du? Gikk selv med 2006 Baltic fra Sandefjord til Kristiansand i helga og hadde iPaden liggende på kartbordet. I litt sjø blir det fort at en trykker en del hardere enn normalt på skjermen. Må derfor sitte godt fast. Kunne tenkt meg en løsning med sugekopp i første omgang hvis dette sitter godt nok.

Jeg sier som Tilplan, håper du har bestillt den som har 3G-4G, ellers så sitter du uten GPS.

Når det gjelder program, anbefaler jeg deg å begynne med iSailor. Appen er gratis, mens kartet koster 175,- for Svenskegrensen til Ålesund. iSailor har kurs opp, noe Navionics ikke har (kun nord opp).

Dessuten koster Navionics HD for iPad 5-600 kr. ( da kan du riktig nok laste ned kart over mesteparten av Europa)

ISailor har dessuten nattmodus. Og den har flere info oppe på skjermen, slik som koordinat, kurs, hastighet og om du har laget rute, er også en del info om ruten oppe. ( På Navionics er kun hastighet oppe når du går)

En kan også plassere båten helt i nedre kant av skjermen når en går med kurs opp, slik at en får mer av kartet i kurs-retningen. Navionics plasserer båten i senter av skjermen.

Det eneste ankepunktet jeg har ovenfor iSailor er problemet med at detaljene forsvinner om du zoomer ut lenger enn til skala 1:250. Men i følge mail fra iSailor, skal dette etter hvert rettes i nye oppdateringer.

Jeg har begge appene, men bruker kun iSailor, selv om Navionics kanskje har ett litt bedre kart.

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Tiltplan, Salomon og Knut T.: Ja, jeg bestilte 4. gen. med 64 giga + cellular (GPS). Denne burde holde. Har også bestilt denne holderen http://teleportalen.no/produkt/universalt/ladereannet/universal-tab-holder-med-sugekopp fra Teleportalen, og denne laderen som leverer 2,1 amp http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617873 fra Belkin.

Har kommet så langt at alle nødvendige data er registrert på ipad, og har kikket på og lastet ned kartprogrammet for iSailor, men ikke kjøpt kartene ennå. Trenger vel i første rekke svenskekysten og sydlige Norge, men det blir vel til at jeg tar med vestkysten av Danmark også omsider.

Knut T. : Takk for utfyllende info om forskjellen mellom Navionics og iSailor. Som nevnt tidligere hadde jeg først tenkt å laste ned Navionics, og så gjøre meg kjent med dette før jeg gikk på iSailor, men etter dine info blir det nok motsatt nå. Jeg har litt av hvert å sette meg inn i, men har jo mye god info i ulike tråder her på BP, selv om mange bruker en terminologi som er litt utenfor min rekkevidde på det nåværende stadium. Ja, det er riktig at jeg ikke har noen erfaring med apper på iphone e.l., så jeg har ennå en vei å gå. Aldri for sent å lære. Dere skal ikke se bort fra at det kan komme ett og annet spørsmål når jeg låser meg fast/ikke kommer videre/ikke finner rette funksjon osv. Skal bli spennende å prøve noe nytt, og det er alltids greit å ha en back-up til min gamle plotter selv om papirkart selvfølgelig alltid er om bord.

Carwell

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...