Jump to content

synlige forskjeller på aq145 og aq151


båtmann28

Recommended Posts

heim har en draco 20 som kom fra fabrikk med aq145, denne motoren har visstnok blitt byttet ut med en aq151, men drev(280) er beholdt og det samme med kjølesystemet. Spørsmålet er da som følger, er det mulig å bytte motor og beholde kjølesystem og drev og hvis motor er byttet til en aq151, hvordan skal jeg enkelt kunne se dette og ikke minst finne ut hva slags aq151 det er (a,b eller c) takker for all hjelp, hilsen MOrten

Link to post
Share on other sites

Volvo Penta AQ145 er bygget på en B23 motor fra bil. AQ145 er den motoren av de motorene som er bygget på B23'en som har høyest effekt (138hk).

AQ145 kom i A og B version, hvor AQ145A ble produsert fra 1979 til 1985. AQ145B ble kun produsert det siste året, fra 84 til 85.

 

Volvo Penta AQ151 er bygget på den nyere B230 motoren, også fra bil. Disse motorene er tilnærmet like, men AQ151 ytet 146hk grunnet sin langslagsveiv som økte slagvolumet til 2,5 liter istedet for AQ145 sin orginale veiv som ga ett slagvolum på 2,3 liter.

 

Maks turtall på A er opgitt til 5100rpm, men B og C er opgitt til 5500rpm, Forskjellen ligger i veivlagerene, som er mindre i den første modellen, og denne tåler derfor mindre belastning en B og C utgavene.

 

Det er forøvrig ikke forskjell på effekten de yter, alle AQ151 yter 146hk. Det er ingen måte som jeg vet om å se forskjell på A,B eller C på selve motoren, dersom motordekselet mangler.

 

Forskjellen på AQ145 og AQ151 kan sees på motornummeret som er støpt inn rett under eksosen. De gamle B23 motorene hadde en firesifret kode, B23xx, mens de nyere B230 motoren kun er merket med B230 på blokken. AQ151 kom også orginalt med ekstern oljekjøler, noe AQ145 ikke gjorde. Dersom du demonterer motoren vil det være mulig å se om det er benyttet langslagsveiv, som er den store forskjellen på disse to.

 

For å gjøre ting litt mer komplisert passer alle deler stort sett om hverandre, så det er ikke umulig at en 20-25 år gammel motor har "litt av hvert" dersom noen har vært å rotet i motorrommet før.

 

Det er ikke noe problem å bytte motor. Du kan beholde kjølesystemet og drevet, og det er rett frem å bytte ut motoren så lenge du holder deg til Volvo's rødblokk (fortrinnsvis B23 eller B230). Det er også mulig å bruke AQ171 som er bygget på B230, men med 16V toppen, denne yter 167hk, men har ett litt annerledes kjølesystem.

 

Det er også mulig å benytte en B230 fra en bil, som f.eks. Volvo 240 serien, men alle deler fra den gamle motoren må flyttes over, slik som veivaksel, kamaksel, alt elektrisk, forgasser osv.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...