rhea Startet 27.September.2002 Del på Facebook Startet 27.September.2002 Har tidligere hatt en plasttank av typen "luktfri og syrefast" som septiktank. Etter noen år lukta det septik bestandig. Om det var koblingene, slangene, lensepumpa eller tanken som lukta vet jeg ikke. Uansett skifta jeg til en syrefast tank med falltømming og siden har det vært relativt luktfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.September.2002 Del på Facebook Svart 27.September.2002 Kjøp ihvertfall ikke i aluminium. Som jeg skrev i et tidligere innlegg så har også min rustfrie tank nå begynt å lekke. (Grop korrosjon) Sitér dette innlegget Link to post
Jane Svart 27.September.2002 Del på Facebook Svart 27.September.2002 Urinsyre er svært korrosivt, og kan (vil) føre til korrosjon enten tanken er av aluminium eller rustrfritt stål. Spesielt er sveiseskjøtene sårbare. Som det er nevnt tidligere her i forumet, er tykk, HDPE nok det beste valget. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 27.September.2002 Del på Facebook Svart 27.September.2002 Eddik tar urinsyre-eller er jeg på vidda? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 27.September.2002 Del på Facebook Svart 27.September.2002 Byggplast har noen svenske syrefaste tanker i standardstørrelser. De er ikke så allverdens dyre. Jeg har hatt min i 3 år, så langt har den vært problemfri så det er ingen målestokk. Swang(Watski) tror selger samme tanken, men da jeg kjøpte var det billigst på byggplast. Sitér dette innlegget Link to post
Jane Svart 28.September.2002 Del på Facebook Svart 28.September.2002 Eddik er også en syre. Den vil kunne fjerne eventuelle kalkavleiringer, men tar ikke urinsyre. Da må du bruke lut eller en annen base. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.September.2002 Del på Facebook Svart 29.September.2002 Hei. Eddik tar urinsyre-eller er jeg på vidda? Du er på kanten av jordet. Eddik løser opp urinstein (det gulbrune steinaktige stoffet som tetter til septikkslanger og pumper). Urinstein dannes av sjøvann og urin. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Slagskibet Svart 29.September.2002 Del på Facebook Svart 29.September.2002 Takk Lars.Oppdaget dette ved en tilfeldighet.Sikkert en godt kjent sak for mange.Nå doserer jeg regelmessig med eddikk. Sitér dette innlegget Link to post
Jane Svart 1.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2002 Følg denne linken og du får masse nyttig informasjon vedr. alt som har med septik, slanger, pumpe etc. å gjøre. http://www.boatbuilding.com/content/sanitation.html Sitér dette innlegget Link to post
trillian Svart 19.Mai.2004 Del på Facebook Svart 19.Mai.2004 Hej kamrater, är det någon som vet var man ska placera en septiktank i en Saga 24? Hur stor bör tanken vara(det blir mest turer för två över helgen). Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 3.August.2004 Del på Facebook Svart 3.August.2004 Temaet septiktank har sikkert vært debartert tidligere, kan noen av medlemmene vise meg hvor jeg finner tidligere artikler vedrørende dette ? Det jeg ønsker å få rede på er monteringsinstrukser, utstyr jeg trenger for dette etc. Et konkret spørsmål jeg nå har er om septiktanken nødvendigvis på være på lavere nivå i forhold til toalett, eller om denne kan plasseres høyere ved bruk av høyere sløyfer på tilførsel eller lignende?? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 3.August.2004 Del på Facebook Svart 3.August.2004 Temaet septiktank har sikkert vært debartert tidligere, kan noen av medlemmene vise meg hvor jeg finner tidligere artikler vedrørende dette ?Velkommen til baatplassen Det finnes en link øverst på de fleste sider. Idag heter den emne-oversikt, tidligere het det Kategorier. Ta en titt på den og du finner mest sannsynlig svar på de fleste spørsmål. Hvis ikke, bruk den tråden som kommer nærmest til å formulere ditt spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
viking87 Svart 3.August.2004 Del på Facebook Svart 3.August.2004 Tanken kan monteres høyere enn toalettet. På SUN 33 er tanken montert ved siden av skapet som står over vasken på toalettet. Det er brukt både elektrisk og manuell dritar sammen med dette. Men det forutsetter nok at du hele tiden har et tett og godt system, slik at det som står i røret ikke siger ned igjen. Det er en del som har hatt problemer med dette, mens andre er veldig fornøyde. Det er i alle fall ein grei sak å tømme tanken når den tid kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 3.August.2004 Del på Facebook Svart 3.August.2004 Velkommen til baatplassen Det finnes en link øverst på de fleste sider. Idag heter den emne-oversikt, tidligere het det Kategorier. Ta en titt på den og du finner mest sannsynlig svar på de fleste spørsmål. Hvis ikke, bruk den tråden som kommer nærmest til å formulere ditt spørsmål. Takk Andreas, var inne nå og kikket, og ender vel opp med å niglane på pcèn i hele natt! Meget bra underlag og katalogisert, gleder meg å ta fatt på all den informasjon som der ligger. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 Bare et synspunkt på tank som er høyere enn dassen. Innløpet bør da være på toppen av tanken, slik at ikke hele innholdet kommer ut "baklengs" ved feil. Det er også noe "dritt" hvis dassen din ikke er helt tett for tilbakeslag for da kommer møkka fra slangen (tanken ved dårlig installasjon) tilbake i potta (som viking87 nevner). Problemet kan også unngås ved å sette en egnet ventil rett etter dassen, med de ulempene det medfører. Det skal også være "anti-hevert" bend på slangen(e) til dassen hvis den er plassert slik at den er lavere enn vannlinjen kan være. Dette er vanligvis godt forklart i brukermanualen. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 Abefaler at du tar en titt på hjemmesiden til Vetus. Generelt kan toppen av septiktanken ligge 1,5 meter over bunnen (pumpen) på toalettet. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 Skal innmed ny septik med det første. Den i plast luktet endel. Nå skal det inn en i metall. Hva med den fra Maritim? Er den ok? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Geirh Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 har rustfri tank skal til og montere inn spyling slik at jeg kan fylle tanken når jeg legger fra meg båten noen dager for så og tømme den med en gang. Da kan det vel ikke bli liggende mye igjen i tank og slangesystem. Vurderer og sette på en tilbakeslagsventil på tanken slik at det ikke kan komme noe opp røret som jeg skal fylle igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 Skal innmed ny septik med det første. Den i plast luktet endel. Nå skal det inn en i metall. Hva med den fra Maritim? Er den ok? Hei. Det er likner som samme type septitank jeg kjøpte sist vår i år. Kjøpte hos Seasea koster under 1200 kr og 57 liter syrefast septitank. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Skal innmed ny septik med det første. Den i plast luktet endel. Nå skal det inn en i metall. Hva med den fra Maritim? Er den ok? Den er sikkert ok, men en luftestuss på 16 mm er altfor lite. Kjøp den, og få et verksted til å sette inn en 1,5 " stuss for lufting istedenfor denne 16 mm. Som At-le sier får du den billigere på SeaSea. SEK 1295,- = NOK 1165,50. Men du må skifte ut luftestussen på denne også. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
index Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Hva med den fra Maritim? Er den ok? Monterte inn en slik i båten i vår, og er veldig fornøyd så langt! Ikke antydning til lukt i salongen, selv om den står rett under hodeputa! Brukte luktfrie slanger (blå innvendig) og doble klemmer alle steder. Har også beholdt luftingen på 16mm, og det ser ut til å fungere fint hos meg i alle fall! har dog kun en liten halvmeter slange ut, mulig det hjelper på luftinga. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.