Jump to content

Septiktank

rhea

Recommended Posts

Hei.

Eddik tar urinsyre-eller er jeg på vidda?

Du er på kanten av jordet. Eddik løser opp urinstein (det gulbrune steinaktige stoffet som tetter til septikkslanger og pumper). Urinstein dannes av sjøvann og urin.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Temaet septiktank har sikkert vært debartert tidligere, kan noen av medlemmene vise meg hvor jeg finner tidligere artikler vedrørende dette ?

Det jeg ønsker å få rede på er monteringsinstrukser, utstyr jeg trenger for dette etc.

Et konkret spørsmål jeg nå har er om septiktanken nødvendigvis på være på lavere nivå i forhold til toalett, eller om denne kan plasseres høyere ved bruk av høyere sløyfer på tilførsel eller lignende??

Temaet septiktank har sikkert vært debartert tidligere, kan noen av medlemmene vise meg hvor jeg finner tidligere artikler vedrørende dette ?

Velkommen til baatplassen  :smiley:

Det finnes en link øverst på de fleste sider. Idag heter den emne-oversikt, tidligere het det Kategorier. Ta en titt på den og du finner mest sannsynlig svar på de fleste spørsmål. Hvis ikke, bruk den tråden som kommer nærmest til å formulere ditt spørsmål.

Tanken kan monteres høyere enn toalettet.

På SUN 33 er tanken montert ved siden av skapet som står over vasken på toalettet.

Det er brukt både elektrisk og manuell dritar sammen med dette.

Men det forutsetter nok at du hele tiden har et tett og godt system, slik at det som står i røret ikke siger ned igjen.

Det er en del som har hatt problemer med dette, mens andre er veldig fornøyde.

Det er i alle fall ein grei sak å tømme tanken når den tid kommer.

Velkommen til baatplassen  :smiley:

Det finnes en link øverst på de fleste sider. Idag heter den emne-oversikt, tidligere het det Kategorier. Ta en titt på den og du finner mest sannsynlig svar på de fleste spørsmål. Hvis ikke, bruk den tråden som kommer nærmest til å formulere ditt spørsmål.

Takk Andreas, var inne nå og kikket, og ender vel opp med å niglane på pcèn i hele natt! Meget bra underlag og katalogisert, gleder meg å ta fatt på all den informasjon som der ligger.

Bare et synspunkt på tank som er høyere enn dassen. Innløpet bør da være på toppen av tanken, slik at ikke hele innholdet kommer ut "baklengs" ved feil.

Det er også noe "dritt" hvis dassen din ikke er helt tett for tilbakeslag for da kommer møkka fra slangen (tanken ved dårlig installasjon) tilbake i potta (som viking87 nevner).

Problemet kan også unngås ved å sette en egnet ventil rett etter dassen, med de ulempene det medfører.

Det skal også være "anti-hevert" bend på slangen(e) til dassen hvis den er plassert slik at den er lavere enn vannlinjen kan være. Dette er vanligvis godt forklart i brukermanualen.

GeirKS

• 2 år senere...

har rustfri tank skal til og montere inn spyling slik at jeg kan fylle tanken når jeg legger fra meg båten noen dager for så og tømme den med en gang.

Da kan det vel ikke bli liggende mye igjen i tank og slangesystem.

Vurderer og sette på en tilbakeslagsventil på tanken slik at det ikke kan komme noe opp røret som jeg skal fylle igjennom.

Skal innmed ny septik med det første. Den i plast luktet endel. Nå skal det inn en i metall. Hva med den fra Maritim? Er den ok?

Den er sikkert ok, men en luftestuss på 16 mm er altfor lite. Kjøp den, og få et verksted til å sette inn en 1,5 " stuss for lufting istedenfor denne 16 mm. Som At-le sier får du den billigere på SeaSea. SEK 1295,- = NOK 1165,50. Men du må skifte ut luftestussen på denne også.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hva med den fra Maritim? Er den ok?

Monterte inn en slik i båten i vår, og er veldig fornøyd så langt! Ikke antydning til lukt i salongen, selv om den står rett under hodeputa! Brukte luktfrie slanger (blå innvendig) og doble klemmer alle steder. Har også beholdt luftingen på 16mm, og det ser ut til å fungere fint hos meg i alle fall! har dog kun en liten halvmeter slange ut, mulig det hjelper på luftinga.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...