Jump to content

Hovedstrøm? Skrur dere av?

andersmp

Recommended Posts

Tenker likt med brynjar! hovedstrømsbryteren står jo i akterbenken og er lett å skru av å ta med seg samtidig man går fra båten! tar jo ut tenningsnøkkel også, så det er en vane for meg.. vil jo tro det har noe for seg om noe uforusett skulle skje også.. selv om alt er i orden så vet man jo aldrig.. så har man jo masse folk som ikke vet forskjell på mitt og på ditt, så da blir det lit mere jobb med å få start på båten da om de mangler hovedstrømsnøkkel

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Slår selvsagt ikkje av hovedstrømmsbryter.

Da er det ikkje is i kjøleskapet lenger.........

Jeg tar ikke risken på å reise fra båten i flere dager med kjøleskapet på. Det hender at landstrømmen går. Da ville jeg komme til delvis utladet batteri (kjøleskapet slår seg av ved rundt 10V) og råtten mat.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

På samme måte som flere andre her, så slår jeg av hovedbryterne for både start- og forbrukskretsene når jeg forlater båten i hjemmehavna. Den automatiske Lensepumpa er koblet utenom hovedbryteren. Kjølskapet er koblet via hovedbryteren, så innholdet flyttes over i kjølebagen og tas med hjem. Båten ligger også uten landstrøm i hjemmehavna, kun et lite solcellepanel gir et tilsvarende lite bidrag til lading av forbruksbanken.

Nå har eg ikke en hovedstrømbryter, men fire....

En til forbruk, en til start, en til baugpropell og en til ankerwinch.

Skal eg være lenge vekke blir kjøleboksen tømt og alt slått av.

Er det planlagt tur om f.eks 5 dager blir ikke hovedstrømbryteren for forbruk slått av.

Da kan maten være i kjøleboksen og det er kaldt øl med det samme !!

Skulle landstrømmen ryke vil ikke batteribanken bli tom av den grunn, men turen strater naturligvis med noe mindre batt. kapasitet. Det går fint lite strøm til kjøleboksen når den ikke åpnes.

De øvrige bryterene blir (som regel) slått av.

Jeg har også tenkt litt på om jeg skal la HB stå på... for å slippe en varm kjøleboks hver gang man skal utpå.

Men nå som høsten nærmer seg vet man jo ikke på forhånd hvor titt man får brukt båten. Og man ønsker jo ha ladete batterier.

Så jeg er litt usikker på hvor mye strøm kjøleboksen på ca. 60ltr vil bruke når lokket er på hele tiden og kulden ikke slipper ut.

Kjøleboksen starter jo inn i mellom, men vil den klare tappe batteriet i løpet av 1 uke? eller 2 uker?

Jeg har 3 stk 90Ah batterier (2stk til forbruk samt 1stk. startbatteri).

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Nå har eg ikke en hovedstrømbryter, men fire....

En til forbruk, en til start, en til baugpropell og en til ankerwinch.

Jeg har akkurat det samme, og skrur av alt bortsett fra forbruk. Båten er såpass hyppig i bruk at jeg liker å ha strøm på kjøleskapet til enhver tid. Blir for tungvint å skulle tømme kjøleskapet hver gang. Båten ligger nesten alltid på landstrøm i hjemmehavna.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

.....lensepumpe er det som oftest er feil på. "Alle" slår av hovedstrøm for å unngå tæring, men har pumpa utenom....?

Og varmtvannsberedere hjemme skal stå på for å unngå bakterievekst/legionella trudde eg. Men mindre du bur aleine og ikkje lar ungane dusje/bade i vann fra den (ps....bytt til bereder med termostat)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg mener det er opp til hver enkelt å prioritere latskap eller å redusere risiko.

..eller å hive seg over tastaturet uten å ha tilkoplet hjernen? Verden hverken er eller skal gjøres så enkel som du legger opp til her.

Hvert år skjer det som ikke skal skje, -at en trøster, en vinsj eller annet utstyr slår seg på og begynner å gå mens båten ligger uten tilsyn. Det hender også at båtene antenner på grunn av at den komponenten som aktiviseres er feil sikret osv.

Alt kan selvfølgelig gå feil, men hva er sannsynligheten? Bunnventiler springer lekk, også på sommeren. Bør vi alle løfte båtene på land hver gang helgturen er avsluttet? Sånn bare for å være på den sikre siden og ikke fremstå som late? Når sannsynligheten er tilnærmet null for at en ulykke skal skje, vel så blir det tull å fremstille det som latskap å ikke igangsette sikringstiltak.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Ligger med landstrøm tilkoblet. Hovedbryter forbruksbank står på, fordi kjøleskapet står på. Båten brukes i helgene og gidder ikke bære maten frem og tilbake.

Ellers har jeg hatt dykker som har sett på sinker/groe osv. Så lenge dette ser helt normalt ut, lar jeg det være slik.

Dekksgjennomføringene står også åpne.

Vi sees!

Skrur av strømbryterene og legger nøklene sammen med tenningnøkkelen, som tas med hjem. Står dem i er det ENDA lettere for kjeltringen å kjøre opp motorromsluken og plukke med seg ting derifra. For ikke å snakke om å få enkel tilgang til både trekker og kabler.. Om luken løftes opp manuelt, så går det, men da satser jeg på at det en noen feite fingeravtrykk eller hudavskrapning på lukekanten...

Forbruksbanken står på året rundt mens startbatteri er kun på når båten er i bruk. Motor er to-pol og er kontrollert to ganger i året. Baugpropell og ankervinsjbatteri har brytet på pluss og minus. Uansett jeg flytter på land i vinter første gang i 7 år blir båten med oppvarming og kjører hele anlegget døgnet rundt.

Jeg har hatt båten i vannet i tre sesonger og ingen skade er å se på anoder. De er en overvåking om bord på metaller under vannlinjen og den viser 100% tilstand. Men uansett skal den opp neste vinter til behandling og bytte av anoder, der dem blir "litt" gamle. Produsent av dem er Maddox, samarbeidsprosjekt hos MPS i Australia og våres venn Ole Petter.

De morsomme med å bli eldre er at man finner alltid nye fine tinger til å bruke pengene på :-)

For min egen del har jeg 2 batterier med velger og egen bryter for motor.Batterievelgeren står ved landligge alltid på "1+2" da jeg tror på at batteriene har det best over tid slik.Hele det elektriske opplegget utenom det som finnes i motorrommet føler jeg at er i så god skikk og befinner seg i så tørre omgivelser at risikoen for krypstrøm og annet svineri er ubetydelig.All strøm til motor er på egen enkel bryter etter batterivelgeren,den er alltid av bortsett fra når motor brukes(seilbåt).Føler at det i motorrommet ikke kan garanteres godt nok mot feil,samt at korosjon og kontaktproblemer på utstyr som starter,dynamo og releer blir nærmest utelukket når dette utstyret bare i korte perioder er spenningsatt.Sålangt har denne filosofien tjent meg vel.

For det første til dere som har varmeren kobbla til hovedstrømbryteren,det er feil,Den skal rett på batteriet,den og lensepumper + vhf'n.

Jeg er ombord 7 dager i uka 12 mnd i året ,så her står alt på .Kjøleskapet står på året rundt ,da jeg surrer ombord hele året er jo det greit .Sjelden eller aldrig slår jeg av startstrømmen heller ,har aldrig sett noen grunn til det .Men kan jo være lurt om ikke alt er i vater ombord,men da er det vel like dumt å fixe evt feilen.

Men dette er det jo like mange meninger om som alt anna til båt,slå av om du syntes det er ok for deg .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg skrur alltid av hovedstrøm når jeg forlater båten for mer enn et par timer.

Har opplevd en som slurvet med dette, der startet den ene motoren mens båten lå i hjemmehavn. Der var det selvsagt en elektrisk feil og inne i bildet. Men hadde hovedbryteren vært avslått, kunne det vært unngått.

Man unngår og evt strømtyver ved å slå av. Automatisk lensepumpe er koblet utenom hovedbryter i min båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...