Jump to content

Sleping av Lærling?

bjoris

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt en flott Lærling til barna og skal på tur i helga. Siden Lærlingen har fast kjøl som en legger bly i er jeg usikker på hvordan det er å slepe denne båten, noen som har erfaring med dette? Bør roret stå på, låst eller bør det være av. Noen i havna mente at det var en her jeg bor som slepte sin uten å ha roret på... Vel, hvis noen har erfaring kan det jo være fint å få tips før jeg styrer med dette i mørket på fredag kveld... Her er forøvrig et bilde av båten som jeg er overbevist om at må være midt i blinken for en som er 7 år og som vi foreldre syns vi må være med ombord hos en stund til, dessuten har vi en ivrig lettmatros på snart 3 som helst vil seila alene:giggle:

laerling.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det er nok ingen ideell båt for sleping og normalt vil vi nok ikke ha den med, men nyhetens interesse er stor så derfor tenkte jeg å ta den med denne gangen, men det er 8 nmil og et pes med slep hvis det ikke fungerer. Tror nok vi prøver med roret på og låst så ett tau i hver puller på Hansen og lar båten ligge tett på hekken så den ikke får mye rom til å slenge fra side til side...

Blir spennende å se om det er plass til far og de to karene... Det vil nok bli betydelig bedre plass med mor og de to karene ombord er jeg redd...:yesnod:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Vær klar over at du ikke bør slepe hurtigere enn max hastighet for lærlingen, og det er ikke mange knop. En venn av meg fikk problemer i den Engelske kanal.

Han var alene ombord og fikk assistanse av et fransk marinefartøy. De tok min venn ombord og hans seilbåt på slep. Han var utmattet og fikk en seng ombord. Da han senere våknet hadde han ikke noen båt. Den hadde gått ned under sleping, da de hadde for stor fart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...