Jump to content

Båt ute hele året?

strawberry

Recommended Posts

Hei!

Jeg har så langt hatt båten på land om vinteren, men merker at jeg tøyer sesongen mer og mer. Opp uke 45 og ut uke 15, som er maks på opplagsplassen. Vurderer å la båten ligge "isfritt" i Oslofjorden for å kunne bruke den midtvinters.

Båten er en Nimbus 3003 med Mikuni MY 30 varmer.

I så fall, hvilke forhåndsregler bør jeg foreta meg. Snøen skal jeg klare å måke vekk. Hva med kondens? Hva med toalett og vann ombord? Har forståelse for at det nok må tømmes. Hva gjør dere, dere som bruker båten hele året, her på Østlandet?

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Jeg har båten ute hele året jeg og. Det er utrolig flott på sjøen i november desember og januar osv.. Sist vinter frøs vel alle båtene her i distriktet fast i isen. Ikke noe skjedde med båten, uten at bunnstoffet ble litt skrapet i vannlinjen.

Jeg ligger på brygge med strøm, så jeg fyrer litt med vifteovn for å la luften sirkulere. Da blir det lite problemer med kondens, hvertfall hos meg. Har de siste åra ikke gjort noe med hverken vann eller wc ombord, men passer på at temp er over frysepunkt inne i båten.

Mvh Bjørn

Endelig ble det Bobåt

Dette høres lovende agder840. Bare for å bevise at jeg muligens ikke er den fineste sluken i fiskekassa: Er det slik at vifteovnen i seg selv sørger for at det ikke fryser ombord? I fjor vinter var det jo under -10 grader Celsius i ukesvis?

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Har hat båten liggene ute de siste vinterne,de går bra men de blir litt mye arbeid med teaken. ellers går de helt fint.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

:yesnod: Hei

De fleste her på nordvestlandet har båten liggende ute hele året.Er mange fine vinterdager,spesielt uti feb, når sola begynner å ta "godt" igjen.kan vere fine høstdager helt oppunder jul,og.Har en skikkeleg varme omb. så går d bra.

Bruker en liten ovn i mask.rom som frostsikring,elles gjennom vinteren,slår av og til litt billig biltema frostveske nedi toalett, og drenerer v.v.tank og let kraner etc. i innredning stå i åpen stilling.

Har ikkje noe varme stående på elles, passer berre på at det er god lufting rundt om i hele innredning.Aldri noe problem.

Vet om båter som har stått på land, igjennom vinteren, der "fuktighet" i gelgoat har frostsprengt ytterst under bunnsmøring.

Å ligge i boblehavn/isfri havn om vinteren er vel egentlig mye bedre for båten enn "belastningen" det er å ligge på land. Luftfuktigheten blir stort sett liggende på et lavt nivå da sjøen vil "varme opp" skroget og det skapes en naturlig ventilasjon. Ferskvannsystemet (dusj/vask/vvtank) må selvfølgelig tømmes/konserveres. WC kan brukes hele vinteren, men greit med en skvælp frostveske oppi skåla/tanken i de kaldeste periodene. Er man redd for pakninger/annet i toalettet så kan man jo bruke den giftfrie typen som egentlig er til konservering av ferskvannsystem. Motoren behøver ingen spesiell tiltak, men mange velger å ha en varmevakt eller 2 stående på i båten via landstrøm i båthavna for sikkerhetsskyld i de kaldeste periodene. Har selv hatt båten ute på vinterstid - selv med 25 blå i luften så har jeg aldri målt lavere temp enn +3 grader i motorrommet - da uten bruk av varmevakt. Om det blir kuldegrader i motorrommet så skal det allikevel mye til at saltvannet "i motoren" fryser - mest utsatt er da krøken/bendet rett etter kjølevannsintaket - her kan man legge en isolasjonsmatte rundt hvis dette gir bedre nattesøvn. Jeg har selv valgt å dekke motoromsventilasjonen med gaffatape i perioder hvor det er meldt kulde og vind. Aner ikke om det har noe å si. Og så kommer alle de fantastiske turene man får anledning på kalde/klare/stille dager hvor kun frostrøyken driver over fjorden og lyden fra det å bryte opp råk i tynn is gjennom et smalt sund er eneste lyd. Eneste negative erfaring jeg har med å ligge ute om vinteren er presenninger/seil/rallemikk/søppel fra andre båter som ikke er sikret mot hverken det ene eller det andre i vinteropplag - det blir alltid noen meget vindfulle dager i løpet av vinterhalvåret - og da flyter båthavna med presenninger, avrevne seil, isolasjonsmatter og enkelte ganger båter som velter i opplag...................

Hei

Ikkje gjer deg avhengig av at landstraumen er på til ein kvar tid. Det skjer at t.d. jordfeil andre stadar i hamna gjer at straumen går.

Dvs. steng alltid skrogjennnomføringane når du forlet båten. Spander litt frostvæska i dassane og saltvassfilteret når du forlet båten.

Ask

- mest utsatt er da krøken/bendet rett etter kjølevannsintaket - her kan man legge en isolasjonsmatte rundt hvis dette gir bedre nattesøvn.

...steng alltid skrogjennnomføringane når du forlet båten. Spander litt frostvæska i dassane og saltvassfilteret når du forlet båten.

Hvordan er det med vannet som står i drevet? Om det f.eks. plutselig legger seg 2cm is på vannet. Så vil det vel kunne bli en liten del/plugg i drevet som fryser/sprenger? Eller vil vannet fint ekspandere nedover/oppover i drevet. Og derfor ikke skape noe problem?

Båten min blir liggende i elv med ferskvann, men strømmen pleier å holde unna isen. Er kanskje et triks å blåse inn i motoren et sted for å presse ut kjølevannet. Og når en hører det bobbler bak i drevet stenger en inntaksventilen? Da skulle det ikke stå vann langt inn i drev og slanger i motorrommet?

Problemet er kanskje å blåse vannet ut gjennom impelleren. Så noe smart må gjøres der.

Jara Wynja

Det er riktig som flere her sier, ligger du med landstrøm, er det fare for at strømmen faller ut litt. Derfor er det jo viktig at du ofte er i båten og undersøker. Men det er jo bare trivelig å ta en runde for å se at skibet ligger fint og koser seg til neste tur :yesnod:

Husk og å sjekke med forsikringselskapet ditt. hva sier de til at du skal ligge i sjøen på vinteren.

Jeg hadde IF. de godtok at båten lå ute, fikk dog ikke noe skriftlig på det. Heldigvis fikk jeg ikke bruk for forsikring.

Nå har jeg det i skriftlig fra et annet selskap. dermed er jeg jo trygg.

Endelig ble det Bobåt

Jeg vurderer også å la båten ligge ute i vinter. Men er litt betenkt ift at den er helt ny iår, og tenker at den rent kosmetisk vil holde seg bedre ift gelcoat etc ? Noen som har synspunkter på det ? Bør jeg dekke den til med en presening f.eks ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Hvordan er det med vannet som står i drevet? Om det f.eks. plutselig legger seg 2cm is på vannet. Så vil det vel kunne bli en liten del/plugg i drevet som fryser/sprenger? Eller vil vannet fint ekspandere nedover/oppover i drevet. Og derfor ikke skape noe problem?

Båten min blir liggende i elv med ferskvann, men strømmen pleier å holde unna isen. Er kanskje et triks å blåse inn i motoren et sted for å presse ut kjølevannet. Og når en hører det bobbler bak i drevet stenger en inntaksventilen? Da skulle det ikke stå vann langt inn i drev og slanger i motorrommet?

Problemet er kanskje å blåse vannet ut gjennom impelleren. Så noe smart må gjøres der.

Eg har ingen erfaring med drevbåtar, men dette ville eg undersøkt nøye før frosta kjem.

Ask

Jeg vurderer også å la båten ligge ute i vinter. Men er litt betenkt ift at den er helt ny iår, og tenker at den rent kosmetisk vil holde seg bedre ift gelcoat etc ? Noen som har synspunkter på det ? Bør jeg dekke den til med en presening f.eks ?

Eg veit ikkje kva båt du har. Om det er mogeleg å ha den innandørs så er jo det det beste, om du ikkje skal bruka den.

Gelcoaten vil halda seg betre tildekka av ei presenning MED lufting. Mi erfaring er at det er så mykje styr med å ta av og på presenningar at dersm dei først kjem på båten, så kjem dei ikkje av før neste sesong... Dvs. at båten då ikkje blir brukt.

Ask

isbaat.jpg

Jeg har hatt båten vår, en Viksund 340 med fly, ute i en havn på østlandet de siste to vintrene. Den siste var kald - ned mot 20 kuldegrader. Det var da jeg tok bildet over. Når jeg forsto at kulda kom konserverte jeg motoren ved å kjøre en del liter frostvæske inn i systemet fra sjøvannsfilteret. Hadde da også i litt frostvæske i septik.

Ellers: To små keramiske vifteovner ga konstant plussgrader i salong og kabiner. En varmesløyfe i motorrommet ga pluss også der. Der var det imidlertid helt nødvendig å stenge av lufteventilene når det var på det kaldeste.

Vurderer sterkt å ha båten ute i år også. Velger å tro at det ikke kommer to slike kuldevintre på rad (det var 20 år siden den forrige før fjorårets). Har ofte brukt båten som hytte og hatt mange hyggelige stunder ombord gjennom de siste to vintrene. På grunn av islagt Oslofjord ble det dessverre heller dårlig med vinterturer på sjøen :-(

Ulemper? Tja, man må jo sørge for tilsyn, men det er jo også tilfelle om båten står utendørs på land. Snøen drar med seg mye skitt, men en skikkelig vask og polering på vårparten fjerner det. Som tidligere innlegg sier har store deler av landet vårt fritidsbåtene liggende ute hele året - og hvert år.

På bildet er båten innefrosset som dere ser, noe som skjer uhyre sjeldent i havna jeg bruker. Isen tok litt av bunnstoffet, men skadet ikke gelcoaten.

Nesten 30 båter overvintret i denne havna sist vinter, og det bodde folk i fire-fem av dem gjennom vinteren. Jeg hørte ikke om problemer for noen av dem.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

dennrick spør om hva som "skader" gelcoalten mest på vintertid - at båten er dekket eller udekket - min erfaring er at under en presenning så vil det nesten uansett bli vått/fuktig når det ikke er kuldegrader, en båt som ligger "naken" vil mye raskere tørke opp, og i kuldeperioder vil den ofte forbli helt tørr og i mange tilfeller så blåser snøen bort av seg selv - tror derfor at det å dekke til båten om vinteren kan føre til like mye "forringelse" som beskyttelse. Jeg har selv opplevd mugg/fuktighet i flere båter som har ligget på land under presenning på vintertid, til tross for forsøk med store åpninger på hver side, ventilasjonsrør, dobble presenninger osv. Når deg gjelder dekking av båten med "vakumplast" så har jeg ingen erfaring. De vintrene som båten har ligget på sjøen har vi ikke engang vært nødt til å ta inn madrasser/puter da luftfuktigheten aldri har vært noe problem.

Har strøm til en del billige varmeovner ombord som jeg setter på frostsikring. Da jeg ikke kan ha daglig tilsyn (bor 10 mil fra båten + er ofte ute på reise i ukevis) stoler jeg ikke på at strømmen ikke forsvinner. Frostsikrer alt: vasker, doskål og pumpe, septikgjennomføringer, også inntakventil til do (via en treveis kuleventil), sjøvannsfilter-varmeveksler. Tapper av varmtvannsbereder, åpner alle vask-kranhendler (blåser tomt rørene med munn på en av kranene). Tar av dusj på akterplattform. Alt dette gjør jeg enda jeg ligger nederst i Glomma som ikke fryser til da det er strøm i elva der jeg ligger. HAr også forsikring som tillater båt på sjøen om vinteren. Trodde i vinter at alle isflakene ville skure av bunnstoffet i vannlinja, men det var såvidt litt avskaling i baugen. Har i tillegg en billig Clas Ohlson avfukter ombord så jeg tar ikke med verken dyner eller noe annet hjem. Sikkert ikke nødvendig med avfukter da jeg jo har varmelunk ombord-men bedre føre var enn at alt ombord får muggslag. Tetter alle ventiler og motor inn/ut-luftinger.

Har 4 frostvakter plassert rundt om bord, stoler ikke på vifteovner hvis båten blir liggende i dagevis uten tillsyn.

I år som jeg skal bo ombord i perioder, kommer jeg til å ha mer varme stående på. Blir vel ett par frostvakter til.

Under den kaldeste perioden jeg er borte,(desember og Februar) kommer jeg for sikkerhetsskyld konservere motor 0g noe frostveske i sjøvanns inntak.

Ferskvannet lar jeg være som det er. Eneste er at jeg må få satt på stoppekraner på den linja som går ut til dushen på plattform.

samt isolere skrogsidene inne i ett par skap hvor vann rørene går helt ut i skutesiden.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg har sjarken på land max 1 uke hvert annet år for bunnsmørring/pussing av skrog, ellers ligger den ute hele året! Ingen landstrøm eller varme. Drenerer motoren for sjøvann når det begynner å bli kuldegrader ute. Sabbdieselen min, med kun sveivstart starter uten problemer, uten bruk av sigaretter eller andre hjelpemiddler ned mot -10 grader. Er det under - 10 starter den problemfritt ved hjelp av startsiggaretter! Har ei 12 volts lensepumpe med nivåbryter. Er nedom båten med jevne mellomrom, og normalt klarer batteriet seg en hel vinter uten noen form for ladding, og jeg har ikke selvlensende dekk.

............ så står vi forran en svært kald vinter.

Denne spådommen skal bli morro å følge med på ......... :cool:

Ett gammelt værtegn her i distriktet er at :Er det mye rognebær så blir det lite snø, rognebærtreet klarer bare å bære "en bør" pr år.

I fjor høst var det veldig mye rognebær.... og vi hadde uvanlig mye vinter med mye snø og mye frost :rolleyes: , så da gikk vel den spådommen til h******?

I år er det nesten ingen rognebær :sad: .... skal en fortsatt følge gamle værtegn, vil en da kanskje få en enda hardere vinter enn i fjor :sweat: .

Jeg håper du tar feil Blue_Dragon :seeya: , men det vil jo tiden vise :lol:

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...