Jump to content

Båt ute hele året?

strawberry

Recommended Posts

Hei

Båter har det best i vann.

Jeg lå på land sist vinter grunnet sandblåsing av skroget under vannlinja.

Nå skal jeg ligge i boblehavn i vinter. Det krever mindre konservering enn og ligge på land.

Boblinga gjør at det er +3 gr. i vannet og under båten.

Kun utedusj må frostsikres.

mvh

giver

Takk til Giver, og alle dere andre, for varierte erfaringer!

Det jeg lurer/lurte på er dette: Hvilke forhåndsregler tar man når man, i praksis svært gjerne, vil ha båten tilgjengelig for turer gjennom vinteren i Ytre Oslofjord?

Er det iskaldt, holder man seg kanskje hjemme? Hvis det er slik at motoren er vinterkonservert tar man seg kanskje ikke bryderiet med å "tilbakestille" dette for et par timers tur på vinterfjorden?

Så til "spåmennene":

Ove Arbo Høeg gikk svært så systematisk til verks og samlet opplysninger fra hele landet om hva rognebæra varsler (i "Planter og tradisjon"), tilsammen fra 136 herred eller byer:

26 steder varsler mye rognebær en våt høst.

57 steder varsler det mye snø.

69 steder varsler det lite snø, og på 59 steder tilføyes det at rogna ikke skal bære to bører samme år.

11 steder varsler det hard vinter.

Og til slutt: 4 steder i Nord-Norge varsler mye rognebær godt sildefiske (denne sammenhengen er ikke så enkel å tenke seg).

En annen spåmann antyder at "vårherre", hvem nå et er?, sørger for mat til småfuglene når det er mye snø, derav mye bær! Den som har lever, får se!

Trivelig vinter!

mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Når det gjelder rognebær, så har jeg sett på trærne de siste tre åra, i fjor og forfjor var det mye rognebær. og det var mye snø. i år er det nesten ikke rognebær, det tolker jeg slik at vi får en deilig båtvinter :sailing:

Håper hvertfall på det :yesnod:

Vinterkonservering av motor ville ikke jeg gjort uten at det meldes svært kaldt. Nå vet jo ikke jeg hvor langt det er for deg å kjøre til båten for å sjekke, se etter båten. Men hvis du ser at det vil gå en stund uten du har tid til turer på sjøen, så kan du jo spandere litt frostvæske. Men skal du utpå en gang i uka, eller flere... da er det ikkenoe å bry seg om..Bare kaste fortøyningene og nyte flotte høst/ vinterdager på sjøen.

Jeg var forferdelig nervøs første året, nå tenker jeg nesten ikke over at det går mot vinter. bare registrerer at det blir kortere og kortere dager :headbang:

Mvh Bjørn

Endelig ble det Bobåt

Når det gjelder rognebær, så har jeg sett på trærne de siste tre åra, i fjor og forfjor var det mye rognebær. og det var mye snø. i år er det nesten ikke rognebær, det tolker jeg slik at vi får en deilig båtvinter :sailing:

Håper hvertfall på det :yesnod:

Mvh Bjørn

Håper jeg også. Håper bare at rognebæra dine varsler lite snø pga. mildvær og ikke for lav temp. for store snøfall. :headbang:

Hadde båten på vannet 2008-09 vinteren.Da var ikke båten i bruk fra okt. til påske. Hadde gjort normal vinter forberedelsder, intet galt skjedde.

I år vil jeg bo ombord i deler av vinteren. Derfor satser jeg på å ikke tømme ferskvannstankene, motor vil jeg konservere. Får heller gjøre den jobben ett par ganger i løpet av vinteren hvis jeg har vært er utpå.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 2 måneder senere...

Da ser det ut som kong vinter er i annmarsj igjen,det snør og det legger seg cm på cm :headbang: HAr konservert agregatet for første gang,hvorfor tja si det.Da det ikke skjedde noe sist vinter så skal det mye til trur jeg,pluss at nå har jeg omisolert kassa det står i med ny 3 cm hard isolasjon den gammle var 1 cm skummgummi med skai på.Har tette luftinntaka også som jeg pleier,fort gjort å fjerne når jeg vil ut på tur.Vannet er fremmdeles på tanken ,har foresten aldrig tømt vatmvannstanken på denna båten.Kun tømt vanntank å lar da kraner stå åpent + at jeg skrur av slangen inn på pentrypumpa å inn på varmtvanns tank.Men drøyer dette i det lengste,da det er kjekt med vann ombord da jeg er ombord 7 dager i uka .Utedursjen er et problem jeg har glømt i sommer,den er det ikke stoppkran på ved pumpa.Så det står fullt trøkk frem til dursjbatteri om jeg bruker vann ombord,dette burde vært fixa slik at jeg kunne stengt vannet ut til dursjen.Men men kan ikke huske alt ,så da for vi se hvordan det går iår .I kjeller'n hos dyra har jeg en frostvakt på 400w og på badet en på 200w ,men ettersom jeg tillbringer hele dagen ombord hele uka .Så varmes jo hele skuta opp til minst 22 grader med Eber'n ,så det rekker kansje ikke å bli gjennom kaldt/frossent før neste dag da Eber'n er igang igjen. En siste ting som jeg gjør er å sette trekk på alle vinduer,trekket til frontruta dekker også første sidevindu og bare av det merker jeg stor forskjell på varmen.Men setter også på trekk på dem to siste sidevinduene,litt trist inne i hula da ang utsikt.Men kan jo se ut akterover :thumbsup: ,sist å ikke minst.Jeg har slutta å fjerne all snø på båten,når jeg veit det ikke blir tur på lenge pga is.Den snøen isolerer godt ,så den kan ligge der å hjelpe til å holde varmen.

Håper det ikke blir like jæv,,, som sist vinter ,frøys fast inne i båsen med bobbleannlegg og ikke snakk om all den snøen.Så jeg håper å trur på litt mindre kulde å snø iår ,men begynner dårlig .For det ligger noen cm ute alt idag . God vinter alle sammen,snart skal vi på Koster å feire påske :flag_sw:

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...