Festina_Lente Startet 1.September.2010 Link til dette innlegget Startet 1.September.2010 I min Maxi 95 står en MD11C fra 1981, Martec ferskvannskjøling fra 2000 som blir mer og mer tungstartet. Batteriene er topp, den får diesel og alt er vel. Kaldstartprosedyren følges på samme måte i år som i foregående år: full gass, inn med kaldstartknappen, og så ignition. Når den har startet så går den som en klokke, jeg får fullt turtall og vanlig fart. Den går fint på tomgang, men røyker som den alltid har gjort og spytter litt oljefilm. Nå merker jeg forskjell fra tidligere ved at den ikke starter på tomgang når den er varm. Den må ha gass når den skal varmstarte, først var det litt, men nå må den ha mye gass for å varmstarte. Igår skulle jeg kaldstarte, fulgte vanlig prosedyre som beskrevet over - og den ville ikke igang. På andre forsøk gjentok jeg prosedyren (full gass/ knapp/ ignition) og da kom den omsider. Motoren gikk som vanlig da den først var startet. Men jeg føler mer enn jeg vet at noe er under oppseiling. Dette "noe" - er det noen som kankomme med kvalifiserte innspill? Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Saga32 Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 I min forrige båt var det en MD 2B som er en litt eldre utgave av din motor. Den var også vanskelig å starte. Mener å huske at det var dårlig kompresjon som var noe av årsaken. Jeg overhalte motoren, og måtte også bytte ventiler mm. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 2.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Jeg har også lest tidligere at oljefilmen motoren spytter ut i eksosen kan ha med slitte ventiler eller noe sånt å gjøre, så det høres ikke så usannsynlig ut at det er dårlig kompresjon? Overhale - vil det si det samme som kostbart i dette tilfellet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 En honing av sylindre, nye stempelringer og sliping av ventiler vil nok gjøre mye med dine problemer. Ikke nødvendigvis så kostbart, men den må jo ut og demonteres da og det blir jo litt arbeid. en når den har blitt såpass tungstartet så har du vel ikke så mye valg, eller hva? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Johannes Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Du sier at du får fullt turtall og normal fart. Da tror jeg ikke motoren er så veldig slitt. Ville begynne med å ta ut dysene for overhaling. Mens disse er til overhaling får du kontrollert støtstengene som har vert en svakhet på MD11. (se om de er bøyd) justert ventilene og ta en kompresjonstest. Hvis det ikke avdekkes noe alvorlig med dette monteres de nyoverhalte dysene. Så er du kanskje i mål.... Ja, når du først er i gang kan du gjøre ren silen til oljepumpa, hvis du ikke har gjort det før. Da må du skru ut den messingkransen som peilepinnen for olja står i. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 2.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 For å ta kompresjonstest - må maskinen transporteres til verksted eller kan det gjøres "on site"? Ventilene og støtstangkontroll kan vel fikses på stedet av en som er normalt handy + en instruksjonsbok og uten spesialverktøy? Vurderte å bytte motor til en ny/ nyere da jeg kjøpte båten, og har vel ikke lyst til å legge ut allverden på den ... Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 (redigert) Kompresjonstest, kontroll av støtstenger samt justering av ventiler gjøres uten å demontere motor. Med unntak av kompresjonstesteren, uten spesialverktøy. Få med deg en handymann så går det greit på en ettermiddag. Handymannen har nok tilgang på en kompresjonstester. Redigert 2.September.2010 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 starte med det enklaste..........."justering av ventiler"........og se om ikke det hjelper http://www.kongstad1.../motorfakta.php http://www.kongstad1.../oljavatten.php Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Festina_Lente Svart 3.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Takk for gode råd - tror også at jeg vil komme langt med kikke på ventilklaringene. Hvis oljefilmen forsvinner og båten blir mer lettstartet er jeg kommet langt. Vil dette hjelpe på at den røyker forholdvis mye (hvit røyk, ingen lukt)? Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.