Jump to content

MD 11C som blir mer og mer tungstartet

Festina_Lente

Recommended Posts

I min Maxi 95 står en MD11C fra 1981, Martec ferskvannskjøling fra 2000 som blir mer og mer tungstartet. Batteriene er topp, den får diesel og alt er vel. Kaldstartprosedyren følges på samme måte i år som i foregående år: full gass, inn med kaldstartknappen, og så ignition. Når den har startet så går den som en klokke, jeg får fullt turtall og vanlig fart. Den går fint på tomgang, men røyker som den alltid har gjort og spytter litt oljefilm.

merker jeg forskjell fra tidligere ved at den ikke starter på tomgang når den er varm. Den må ha gass når den skal varmstarte, først var det litt, men nå må den ha mye gass for å varmstarte.

Igår skulle jeg kaldstarte, fulgte vanlig prosedyre som beskrevet over - og den ville ikke igang. På andre forsøk gjentok jeg prosedyren (full gass/ knapp/ ignition) og da kom den omsider.

Motoren gikk som vanlig da den først var startet. Men jeg føler mer enn jeg vet at noe er under oppseiling. Dette "noe" - er det noen som kankomme med kvalifiserte innspill?

Mvh,

Even

En honing av sylindre, nye stempelringer og sliping av ventiler vil nok gjøre mye med dine problemer. Ikke nødvendigvis så kostbart, men den må jo ut og demonteres da og det blir jo litt arbeid. en når den har blitt såpass tungstartet så har du vel ikke så mye valg, eller hva?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du sier at du får fullt turtall og normal fart. Da tror jeg ikke motoren er så veldig slitt.

Ville begynne med å ta ut dysene for overhaling.

Mens disse er til overhaling får du kontrollert støtstengene som har vert en svakhet på MD11. (se om de er bøyd)

justert ventilene og ta en kompresjonstest.

Hvis det ikke avdekkes noe alvorlig med dette monteres de nyoverhalte dysene.

Så er du kanskje i mål....

Ja, når du først er i gang kan du gjøre ren silen til oljepumpa, hvis du ikke har gjort det før.

Da må du skru ut den messingkransen som peilepinnen for olja står i.

For å ta kompresjonstest - må maskinen transporteres til verksted eller kan det gjøres "on site"?

Ventilene og støtstangkontroll kan vel fikses på stedet av en som er normalt handy + en instruksjonsbok og uten spesialverktøy?

Vurderte å bytte motor til en ny/ nyere da jeg kjøpte båten, og har vel ikke lyst til å legge ut allverden på den ...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...