Jump to content

Meguiar one step compound eller Tc nano?Hva er best

Explorer

Recommended Posts

Hei ja..

Da nærmer det seg høst og jeg begynner å planlegge opptaket. Tenkte å gjøre unna poleringa nå isteden for til våren, så til tusen kroners spørsmålet, hva er best og enklest av Meguiar onestep coumpound+voks eller Tc nano? Båten er ikke så veldig matt så noen tung rubbing ser jeg ikke behov for.

Har søkt litt på forumet og selvfølgelig er det 1000 meninger om dette, men kanskje noen har gjort noen gode erfaringer de siste årene de vil dele.

.En god vask og setter hele båten inn med vaselinolje....

God vask?? Betyr det at båten må være gullende ren før du setter den inn med vaselinolje. Og hva må du gjøre når våren kommer. Er vaselinolja "borte", eller må den fjernes på noen måte med vask e.l. før videre behandling med polish og voks??

Jeg har forøvrig de siste to-tre sesongene brukd Meguiars One Step Compound og deretter Meguiars Pure Wax.

En rask vask med Zalo dersom ikke vannet er skrudd av ut i november, og så sause båten inn med vaselinolje. Det løser opp gammel dritt og samler opp ny dritt i løpet av vinteren i vaselinoljen og ikke gelcoaten. En god vask til våren med Zalo, og båten er gullende ren, klar for polering og voksing. Og et tips: TcNano til alle flater med blå, grønn osv. gelcoat som er matt.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Polerer en og vokser om høsten, har skitten i løpet av vinteren en lei tendens til å sette seg godt fast i voksen. Dermed kan det bli en sti tørn å få det rent til våren, og mesteparten av voksen vaskes og skrubbes bort. Bortkastet høstvoksing etter min erfaring.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg og LarsH diskuterte litt om dette før i dag. Flagget ideen til mitt faderlige opphav, men han var skeptisk til å bunnsmøre, pollere og vokse på høsten. Vet da søren jeg... nei, det blir grundig vask umiddelbart når båten står i krybba si, sause skroget inn med vaselinoljen jeg ikke har brukt opp på kalesjevinduene og trekke på burkaen. ( i år skal jeg ta meg tid til å rengjøre drevet skikkelig på høsten.. noe drit å plukke ut blåskjell om våren)

LarsH, så du mener Nano er tingen på blått skrog? har noen matte flekker etter fenderene... kan jo sette igang med rubb og puss med fiiiint våtslip, men kan nano gjøre samme nytta?

Neste sesong driter jeg i fendertrekk når båten ligger i hjemmehavn. Tar dem på når jeg skal ligge i gjestehavn. Det er vel slik at fendertrekkene sliper mere på gelcoaten enn uten trekk.. -jada, jeg har spylt trekkene fri for salt hver gang jeg har vaska båten :)

Etter overbevisende anbefalinger her på forumet, samt en dyktig selger, brukte jeg først mikroafetting og deretter One Step Compound og Pure Wax på båten i vår. Er veldig misfornøyd med resultatet. Det gikk ikke lang tid før de sorte stripene kom, og gelcoaten ble veldig fort matt. Vasket båten jevnlig med Meguiars sin båtvask, men skitten satt veldig godt. Synes ikke disse produktene holder hva de lover i det heletatt. Til våren blir det å prøve ut et nytt produkt. Fikk en anbefaling fra en med en gammel båt (ca. 35 år), som skinte som bare det. Han hadde brukt noe som heter Mothers. Noen som har erfaringer med dette??

Redigert av SeaKing38 (see edit history)

Han hadde brukt noe som heter Mothers. Noen som har erfaringer med dette??

Det må vel være en som kjøpte inn pollish og voks og satte i sving "mor & svigermor" :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er vel slik at fendertrekkene sliper mere på gelcoaten enn uten trekk.. -jada, jeg har spylt trekkene fri for salt hver gang jeg har vaska båten :)

Hei,

Stemmer dette da. Min erfaring er at utover sommeren fester det seg skitt til fenderen og denne kan ripe opp gelcoaten. Har man derimot fendertrekk og spyler av disse så vaskes skitten ut, og man har ingen problemer. En annen fordel er at det blir mindre fendergnikk med trekk

Hei,

Har brukt TC nano i 3 år. Tidligere har jeg brukt MAX WAX produkter, Acrylpasta og Hardglans.

MAX WAX Acrylpasta tror jeg er en av de beste rensekremene som finnes, men det er mange timers arbeid og gå over en hel båt. Men den kan bare brukes med maskin. For en svært møkkete eller oksydert gelcoat er nok dette beste forbehandling uansett om man skal bruke Hardglans eller TC-Nano. Om man legger på Hardglans får man den blankeste overflaten og kanskje det som holder best i starten på sommeren. Etterhvert vil denne tæres bort og på nytt vil gelcoaten begynne og oksydere og da må man på med akrylpasta og maskin igjen. Om man bruker TC-Nano så vil denne bli mattere litt før, men da er det mulig å legge denne for hånd en gang eller to i løpet av sommeren og båten holdes blank og fin hele tiden. På høsten er det bare å bruke Acrylpasta etter behov. Det har ikke vært behov de 2 siste årene.

Min Konklusjon er at TC-Nano er enklere og jobbe med, sliter mindre på gelcoaten, men blir ikke fult så blank.

Når det gjelder høst-voksing ser jeg at noen har erfart at det er bortkastet da skitten setter seg fast igjen. Jeg har motsatt erfaring - etter skikkelig høstpolering og voksing skal det bare en lett vår-vask til for å løse opp vinterens sorte striper - og så en lett voksing igjen. Det har kanskje noe hvor man står plassert i forhold til støv og skitt.

Etter å ha prøvd det meste er min erfaring samme som Lars.

Om høsten vaskes båten godt med vanlig såpevann og får tørke noen dager.

Så blir presenningstativet satt opp, men uten selve presenningen.

Deretter settes hele båten inn med et godt lag vaselinolje.

Dette får du kjøpt på Biltema for ca kr 40,- for en halvliter (mulig jeg husker feil, men billig er det) og denne flasken varer et par år.

For å legge på oljen bruker jeg en liten grytesvamp.

Dretter får jeg på presenningen.

Om våren starter jeg med en vask igjen.

Vaselinoljen løser seg umiddelbart opp og og du behøver ikke slite for å få den av.

Som Lars nevner synes det som om oljen også har en mild dyprensende effekt,

for de flekkene som satt godt i fjor høst, løsner ofte av seg selv med mildt såpevann og litt "gnikking" om våren.

Deretter er det bare å tørke et par dager og på med polish for høyglans.

Eneste Ops! er å holde vaselinoljen på glassfiber og metalldeler, og unngå å få den på gummi og plast.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Hva skjer om man får det på fenderlist og hvordan fikse det igjen?

Ingenting skjer, bare du ikke lar det ligge på feil plass i månedsvis.

De gangene jeg har fått sauset inn fenderlista eller andre uønskede steder (og det skjer jo hvert år...),

så har jeg bare gått over båten etterpå og fjernet det med vanlig såpe og vann.

Vaselinoljen løser seg umiddelbart i vanlig såpevann, så den er lett å vaske vekk.

Det er heller ikke noe hokus-pokus med dyre "båtshampoer" eller spesialvaskemidler for å få båten ren.

Lars sverger til Zalo og jeg pleier å bruke voks-shampoen for bil som Biltema leverer på 2,5 liters kanner.

Rent blir det i alle fall.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Hei,

Har du relativt ny båt så hold for all del vaselinoljen unna viduspakningene. Jeg opplevde at denne gikk i oppløsning og hver gang leggen kom borti, da jeg gikk forbi dro jeg med meg pakningsmasse, meter etter meter og denne la seg selvfølgelig inn i gelcoaten. Dette varte i flere uker. Til slutt ble jeg så lei at jeg vasket alle vinduslister med aceton en 3 -4 ganger i løpen av en helg. Da ble den litt hardere igjen etter en uke. Pass bare på at du skyller godt med vann og såpe om du bruker aceton på gelcoaten.

Vaselin olje er vindundermiddel i form at det tilfører fett til tørre overflater.

Det tærer ikke på tapedekor, men gir det ny "næring" og glans. Fungerer også for å få glans på oljede og lakkert innredning. :yesnod:

Er godt fornøyd med Megulars sin serie, men det er klart at onestep Compound inneholder mye slipe middel.

Purewax er favoritten i serien og jeg legger på to strøk med voks 1 gang årlig og det er nok til å holde glansen hele sesongen. Vasker da med Megualrs såpe med voks. Annen såpe med voks fungerer sikkert like bra.

TC nano har jeg liten erfaring med, forsøkte ett mindre felt på forrige båte uten de helt store resultatene. Tror man må gjenta behandlingen flere gagner for å få full effekt.

Lykke til :sailing:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Min erfaring med Meguiars One-step-Copund er veldig annerledes. Jeg opplever den ikke som rubbing da jeg ikke klarer å finne at den inneholder slipepasta. Derimot virker det som den inneholder remedier som løser opp skitt og møkk. Jeg har noen riper i skroget og One-Step-Compund tar ikke disse ripene. Osydasjon i gelcoaten derimot tar den veldig bra. Jeg er for øvrig meget godt fornøyd med produktet, men opplever at man også trenger å legge på Pure Wax for å få et holdbart resultat.

Vedrørende One-Step-Compund og oksydasjon:

12102007098.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...