Jump to content

Meguiar one step compound eller Tc nano?Hva er best

Explorer

Recommended Posts

VannTro skrev On 2.9.2010 at 5.11:

Det må vel være en som kjøpte inn pollish og voks og satte i sving "mor & svigermor" :lol:

Han sa ingenting om at det var mor eller svigermor han hadde satt i sving :smiley:

Båten var ihvertfall blank og fin.

Fant også websiden til Mothers, og har bestilt en flaske for å se om min båt blir like blank, og hvor lenge det holder.

Redigert av SeaKing38 (see edit history)
  VannTro skrev On 2.9.2010 at 13.10:

Min erfaring med Meguiars One-step-Copund er veldig annerledes. Jeg opplever den ikke som rubbing da jeg ikke klarer å finne at den inneholder slipepasta. Derimot virker det som den inneholder remedier som løser opp skitt og møkk. Jeg har noen riper i skroget og One-Step-Compund tar ikke disse ripene. Osydasjon i gelcoaten derimot tar den veldig bra. Jeg er for øvrig meget godt fornøyd med produktet, men opplever at man også trenger å legge på Pure Wax for å få et holdbart resultat.

Vedrørende One-Step-Compund og oksydasjon:

12102007098.jpg

Vet ikke om "One step" inneholder slipemiddel. Men den fjerner helt klart riper. Båten min hadde masse swirls, og småriper. Spesielt når en så på sola i gelcoat speilbildet så en typisk masse runde riper som lå som en halo utover fra sola.

Brukte maskin, og fikk vekk alt av slike riper. Bortsett fra selvfølgerlig de få dype ripene.

Men at den inneholder kun milde stoffer er nok riktig. For fikk ikke noen hologrammer etter bruk, som typisk aggresive componenter gir. Og som en må gå over med mildere middler etterpå for å bli kvitt.

Brukte du hånd eller maskin når du prøvde å fjerne ripene? Jeg kjørte laveste turtal 3 ganger over for å fordele. 3 ganger over med litt øking av turtall. Så 3 ganger over med enda litt høyere turtall (ca halv fart). Så 3 ganger over med litt mindre fart igjen. For å avslutte med 3 ganger over på laveste turtall igjen. Da var alt remediet masert inn/borte. Og etterlot overflaten speilende blank. Rask tørk over og klar for å legge på "high gloss polish" for å gi næring til gelcoaten. Og eventuelt avslutte med "pure wax" for den som vil ha det siste lille ekstra. "Pure wax" vill også i høyere grad lukke overflaten mot skitt i å sette seg en det "high gloss polish" gjør.

Ut i fra min erfaring er ikke "one step" noe jeg vil bruke hver vår. Syntes den virket for agresiv til det. Kanskje bare gå over de få stedene det har blitt riper.

Men det fordrer selvfølgerlig at en ikke vasker båten med sjøvann (havsalt er grove korn). For jeg har tanker om at sjøvann vil resultere i swirls/riper.

Svamp er selvfølgerlig bannlyst, vaskemitt er tingen.

Edit:

Ut i fra det som står her, og det "compound" beskriver i industrien. Så inneholder "one step" slipemidler.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...