ut mot havet Startet 1.September.2010 Link til dette innlegget Startet 1.September.2010 (redigert) Vurderer å lakere skroget på min Viksund, å sprøytelakkere er ikkje aktuelt så det må verte bruk av malerpute eller rull. Har tenkt å bruke tokomponent lakk frå International eller Jotun, har tidlegere lakkert ein liten motorsegler med malerpute og var førnøgd med det. Men vurderer å bruke rull denne gangen, er det nokon som har meining om dette? kva er minimumstemperatur ved bruk av denne type lakk? må eg grunne før eg lakkerer? takknemlig for gode innspel.. Redigert 1.September.2010 av ut mot havet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Eg lakka båten min for to år siden, vel det er ikke heilt sant at eg gjorde det, eg var handlanger mens eg fekk hjelp av en som hadde gjordt dette før. Vi brukte Jotun Hardtopp. Temperaturen var ca 15C Framgangsmåten var som følger: Først vaska vi båten med tynner, så la vi på maling med rulle på et område på ca 1/2 m2, det er en fordel å bruke litt langhåra rulle slik at det vert et ganske tykt lag. Derette brukte vi fordriver (bred flat pensel)til å glatte malingen, Det er viktig å glatte berre en gang og ikke ta for store partier om gangen. Du vil og trenge tynner til å vaske fordriveren med. Resultetet ble ganske bra. Sitér dette innlegget Link to post
bildoktoren Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 (redigert) Hei, Hvorfor er det uaktuelt å sprøyte?? Jeg hadde mange stygge flekker og sår og småskader på min snekke. Med lekage rundt vinduer var jobben igang. Vi demonterte alt over fenderlista. Mattslipte med maskin (biltema sirkeleksenter)240 kornig. Sparkla alle sår, slipte med 180korning på sparklinga. Grunna med ep fyller, slipte flekkene med 240korning. Kjøpte farge og herder på Hamar bilpleie, polyrutan basert lakk som egner seg utmerket til glassfiber. Sprøyta toppen to strøk sent en kveld i tidlig i august da det var opphold ute, det bør vel vere 12grader.Skal du slipe må du ikke slipe bort gelcoten, men barematte den.Sår kan sparkles med glassfiber sparkel.(tips tynn ut sprkelen med poliester( ca 2 spiseskjer på en blanding sparkel(en blandin ca ett egg ) Du må grunne flekker og sår med ep grunning eller tilsvarende som er tett.Da mangler du bare arbeidslyst.... Syns selv at min båt ble veldig fin.Så dette er min anbefaling. :cheers:men for alldel jeg har sett pene jobber gjort med rull Redigert 1.September.2010 av bildoktoren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 2.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Hei, Hvorfor er det uaktuelt å sprøyte?? Har aldri prøvd dette med sprøyting og har heller ikkje utstyr til dette, er det nok med eit strøk dersom ein brukar rull og pensel? Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 2.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Har no fått ein pris på lakkering hos båtbygger, kr.25-30000.- inkludert sparkling og sliping. Dette synest eg er mykje penger vil derfor prøve sjølv med rull og fortrenger. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Hei, jeg har en 86 mod Halco, tenkte på det samme. Men jeg vannslipte med 400 papir, så 800, så 1200, og til slutt 2000 papir. Rubbet, polerte og vokset til slutt. Det blei bærre lækkert.Slipte bort svarstripa og. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Men se på det siste bilde da, FULLT av hologrammer.... Syns du skal rubbe og polere den en gang til jeg ;) Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 4.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 (redigert) mmmmm Redigert 4.September.2010 av ut mot havet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Men jeg vannslipte med 400 papir, så 800, så 1200, og til slutt 2000 papir. Brukte du maskin eller gjorde du det for hånd? Vurderer noe tilsvarende i vinter. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
jonn Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 (redigert) Hei folkens, jeg brukte maskin på svartstripen, ellers er det bare håndarbeid, bedre kontroll da, vannslipt. Bildene er fra i dag: https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3081/img_4227.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3081/img_4225.jpg Mye arbeid, men jeg angrer ikke at jeg gjorde det. Jeg pusset og polerte litt i dag å, med nytt emblem. Redigert 4.September.2010 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.