Krimart Startet 2.September.2010 Link til dette innlegget Startet 2.September.2010 Har hørt det kan være skadelig for motoren å kjøre motoren(for lading eller motorseileing) med for stor hellningsvinkel, stemmer dette i så fall hvor stor vinkel begebynner å bli et problem? Argumentet jeg har hørt er at det kan forsårsake at smøringen til motoren ikke blir god nok. Jeg skjønner at 180 grader neppe er noe lurt, men det er vel sjelden man seiler med vinkel mer enn 20 -30 grader, det burde vel dagens motorer være konstruert for å tåle - eller? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 I instruksjonsboka for motoren står det som oftest hvor mye kregning den tåler. Jeg mener å huske at det står 15º for min Yanmar 3GM30F. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mulligan Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Min motor skal ha max. 15° langskips og max 10° tverrskips. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Har lett etter dette i min manual (VP D2-55) finner ikke noe om max vinkel der. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Hei Det er krenging over tid som er problemet. Dvs. ved motorsegling på kryss over lengre tid. Eg trur at dei fleste motorane har meir å gå på enn produsentane opplyser. VP MD7B som me hadde i vår forrige båt tolte i alle høve 12 timar på kryss. Med katamaran så har me ikkje dette problemet.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Et evig dilemma i seilbåt. Krenking over meget korte intervaller går nok greit, men for en hel lading over tid ville nok jeg betakke meg for motoren trenger en jo til noe annet også. Slepe-, vindgenerator og solceller er nok beste løsningen dersom en ikke kan ta en liten bensingenerator og montere denne opp i en gimbal/gyro. Men da må en jo ha mye lettantennelig drivstoff med seg og det er et dilemma i andre retningen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Gunga Din Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 har en MD31 A Max. tillåten lutning bakåt under gång .................................. 15° Max framåtlutning under gång .............................................. 5° Max sidolutning, konstant ..................................................... 20° (konstant 20gr er ganske mye!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 20° er egentlig eksepsjonellt. Men uansett er motor ikketema når det blåser mye. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 (redigert) 20° er egentlig eksepsjonellt. Enig. De fleste opplever krengingen som mye mer enn den egetlig er. Men uansett er motor ikketema når det blåser mye. Tja jeg kan tenke meg to mulige scenarier der jeg gjerne vil kjøre motoren også i mye vind: 1: Lade batteriene 2: Vil ha motorhjelp på kryss mot store bølger. Men ofte er det ikke man har behovet, nei. Redigert 2.September.2010 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Vil ha motorhjelp på kryss mot store bølger. Pass deg for vikemullahene. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 (redigert) Mener å huske at det stod 20grader på min forhendværende Yanmar 56 hk, og i korte perioder 25 g. 4JH3E Redigert 2.September.2010 av NOR_Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
dhjerp Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Behov for lading skjønner jeg. Behov for bruk av motor for fremdrift ved krenging, den skjønner jeg ikke. Ihvertfall alle de seilbåtene jeg har vært ombord i betyr jo krenging at det blåser. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Har lett etter dette i min manual (VP D2-55) finner ikke noe om max vinkel der. D2-55 C Max. permitted rake backwards while running....... 20° Max. list while running............................................. 30° http://www.scribd.com/doc/36293690/7745858w-D2-55-D2-75-OPERATOR%E2%80%99S-MANUAL Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
S/Y Gyda Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Min motor skal ha max. 15° langskips Varer dette lenge har du et seriøst problem Mullegan På forespørsel om dette til Yanmar Norge ved en tidligere anledning fikk jeg dette svaret: Yanmar tillater max 15 grader krengning. Med vennlig hilsen Yanmar Norge A/S Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Jawik Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Ihvertfall alle de seilbåtene jeg har vært ombord i betyr jo krenging at det blåser. Hender nok at Stadthavet går amok og ingen vind i sikte til fremdrift. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
dhjerp Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 og da krenger ikke båten heller. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Volvo Penta MD-2010 til 2040 er spesifisert i bruksanvisningen: Krenging sideveis: 30 grader Krenging langskips: 20 grader begge mens motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 og da krenger ikke båten heller. Gamle bølger og strøm forsvinner ikke av den grun og krenkingen kan oppleves som ett helvete Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Impellerpumpa kan også være et problem ifbm krengning. Kjørte i filler impelleren på den forrige båten (for lading av batterier etter ca et døgn underveis; glemte hele problemstillingen som jeg jo egentlig visste om). For styrbord halser, med > 20 grader krengning eller deromkring, så ble impellerpumpa løftet såpass at den ikke lenger fikk tak i vannet og gikk tørr. For babord halser var dette ikke et problem. Startet ladingen på babord men glemte hele motoren (det blåste hatter), og så slo vi. Etter en stund kunne jeg plutselig høre motoren igjen, med den ekle tørrhosten den fikk når det ikke var vann i eksosen. Men det var i seineste laget. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Lazyjack Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Impellerpumpa kan også være et problem ifbm krengning. Det kan neppe være noe tema for oss med seildrev, jeg har tilgode å se noen krenge så seildrevet synes. Forøvrig gjelder maks 30 grader for hele VP-D2 serien og det er jo ganske god krengning. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Behov for bruk av motor for fremdrift ved krenging, den skjønner jeg ikke. Er det mye motvind kan det være greit å ha litt motorstøtte for å få god høyde og fremdrift. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Det kan neppe være noe tema for oss med seildrev, jeg har tilgode å se noen krenge så seildrevet synes. Hadde seildrev på den båten. Problemet var ikke vanninntaket, men at vannpumpa stod ut til stbd side, altså ikke sentrert i forhold til båtens krengningsakse. Når båten lå flatt på vannet stod vannpumpa akkurat i vannlinjen (dette er vel vanlig? Sånn er det på nåværende båt også). Ved krengning ble da selve vannpumpa løftet opp over vannlinja. Ettersom impellerpumpa er bedre egnet som trykkpumpe enn som sugepumpe, så fikk den ikke 'tak i' vannet når den ble løftet 20-30 cm eller mer pga krengning. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Cerveza Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Behov for bruk av motor for fremdrift ved krenging, den skjønner jeg ikke. Jeg har fra tid til annen basert meg på "motorseiling" ved lange transport-etapper, der været har vært dårlig. I praksis går jeg for motor, men har noe duk oppe mest for å få båten til å ta sjøen bedre (unngå rulling o.l.). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Er det mye motvind kan det være greit å ha litt motorstøtte for å få god høyde og fremdrift. Det hadde også hjulpet betraktelig å falle av litt for å få vind i seilene. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Det hadde også hjulpet betraktelig å falle av litt for å få vind i seilene. Selvsagt, men skal man raskest mulig fra A til B mot vinden er motorseiling et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.